Gjest Fatter'n Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Jeg har en jentunge som nylig har blitt 8 år og er minst i klassen. Hun er ikke mere enn 117 cm lang. ( middelhøyde, 8 årig jente: 130 cm) Jeg vill opplyse at hun er sunn og frisk og spiser bra med sunn og god mat. Jeg er 175 cm og hennes mor er 160 cm. Da jeg var på min datters alder, var jeg ikke særlig lengre enn henne, bare 119 cm, med andre ord, 2 cm lengre. Det var ikke før sent i puberteten at jeg vokste noe sinnsykt. Før det hadde jeg store komplekser pga min lave høyde. Etter kurven å dømme, så det ut som om at jeg ikke kom til å bli så særlig lengre enn 160, det trodde jeg før jeg begynte å vokse for alvor. Nå er jeg 175 og fornøyd. Kan det hende at min lille prinsesse har arvet min vekstutvikling? Hilsen fatter'n
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Det er godt hun har veksten etter deg. Hvis du er veldig bekymret kan du kontakte lege og be om en vekstvurdering. Da tar de røntgenbilder av hånden hennes og utifra det kan de gjøre en antakelse på hvor høy hun vil bli. Min datter på 13,5 er bare 152 cm og det er jo også lavt for alderen. Jeg håper hun blir minst 10 cm høyere men, iom hun har fått mensen ser det dårlig ut.
Remagen2 Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 heisann. Kan nok tenkes at datteren din har fått veksten etter deg, men ting kan skje. Da jeg var mindre var jeg veldig liten iforhold til alle de andre i klassen, jeg har en far på 190cm og en mor på 170cm. Så jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg var så lav. i syvende klasse var jeg rundt 150 høy, laveste i klassen. vokste lite helt til jeg gikk ut av tiende klasse. Skjøt i været på ett år. rundt 15-20 cm. Nå er jeg 23år og 176cm høy. veldig fornøyd. Det var ett veldig vondt år da jeg vokste så mye. hadde vokse smerter nesten hele tiden. Det jeg vil frem til er at kanskje datteren din også er treg i voksestadiet sånn som jeg var. Men du kan jo som han/hun over sier ta henne med på en vekstvurdering. Hun har mange år til på å vokse
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Det kan hende hun ikke blir så stor av seg... Jeg har en 13årig jente som bruker str 152 i klær (eller 10/11 år), men hun kan godt bruke kjoler og skjørt i str 9 år også. Veier bare 30kg, og ikke kommet i puberteten enda. Tynn og smal, må bruke belter på alle bukser. Men hun spiser godt, sunt og variert, og i følge leger og helsesøstre er det ingen grunn til bekymring, hun er bare sånn!! Da hun begynte i førsteklasse var hun bare 14.5kg, og læreren var bekymret, men etter en tur til lege, så var det ingen grunn til bekymring lengre, hun er bare sånn. Lillesøstera er lang, men også tynn. Både jeg og faren er slanke mennesker, så det er helt sikkert arvelig. Jeg er 172 høy, og faren 186, så hvorfor størstejenta er så lita vet jeg ikke. Men hun har ei bestemor som er 160, mulig hun har arvet noe der. Og det kan hende hun skyter i været når puberteten slår til. Lillesøstera er forresten 7 år, og 128 cm lang. Ikke så veldig lang iht tabeller, men sammenlignet med storesøstera så er hun lang.
Holar Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Som flere andre har sagt: Er du bekymret, kontakt fastlegen deres. Jeg forstår bekymringen din, min eldste datter rundet 100 cm på slutten av første klasse. Idag er ho stor nok.
HedvigR Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Det er godt hun har veksten etter deg. Hvis du er veldig bekymret kan du kontakte lege og be om en vekstvurdering. Da tar de røntgenbilder av hånden hennes og utifra det kan de gjøre en antakelse på hvor høy hun vil bli. Min datter på 13,5 er bare 152 cm og det er jo også lavt for alderen. Jeg håper hun blir minst 10 cm høyere men, iom hun har fått mensen ser det dårlig ut. Jeg vokste minst 10 cm etter at jeg fikk mensen Forøvrig vil jeg ikke si at 152 cm er så veldig lavt, har en del venninner som ligger rundt den høyden, kanskje et par cm, og de er 19-20 år
Gjest Far Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Jeg har en jentunge som nylig har blitt 8 år og er minst i klassen. Hun er ikke mere enn 117 cm lang. ( middelhøyde, 8 årig jente: 130 cm) Jeg vill opplyse at hun er sunn og frisk og spiser bra med sunn og god mat. Jeg er 175 cm og hennes mor er 160 cm. Da jeg var på min datters alder, var jeg ikke særlig lengre enn henne, bare 119 cm, med andre ord, 2 cm lengre. Det var ikke før sent i puberteten at jeg vokste noe sinnsykt. Før det hadde jeg store komplekser pga min lave høyde. Etter kurven å dømme, så det ut som om at jeg ikke kom til å bli så særlig lengre enn 160, det trodde jeg før jeg begynte å vokse for alvor. Nå er jeg 175 og fornøyd. Kan det hende at min lille prinsesse har arvet min vekstutvikling? Hilsen fatter'n Jeg har 2 foreldre som ikke ble mer enn ca 165 (begge to). Selv ble jeg imidlertid 184. Jeg var blandt de 3 minste i klassen frem til 7. klasse. Men jeg husker også at jeg var VELDIG glad i melk. Da jeg var omtrent 10 år ble jeg av en eller annen grunn veldig glad i margarin også, og hadde tjukt lag på brødskiva. Det var i en periode da de tilsatte margarinen D-vitaminer om jeg husker rett. Det samme gjør de forøvrig idag. Selv tror jeg at det var kombinasjonen av ekstreme mengder kalk sammen med D-vitaminer som gjorde at jeg begynte å vokse så kraftig. Jeg har 2 barn hvorav et av barna har vært mye mindre enn gjennomsnittet. Barnet var selv bekymret og fikk delvis psykiske problemer, men legen ville ikke gjøre noe. Dette barnet er derfor blitt foret opp på melk (sjokolademelk) og D-vitaminer (i pilleform) de 3 siste årene, og det siste året har barnet vokst så kraftig at det nesten har normalhøyde (15 år og 172cm). Jeg har ingen bevis for at min vekst og mitt barns vekst har skjedd bare pga kombinasjonen Kalk og D-vitaminer, men mye tyder på at dette ikke har begrenset veksten ihvertfall. Noen vokser tross alt når det blir eldre enn andre barn. Men jeg ser ingen problemer med SKIKKELIGE kalk doser kombinert med forsiktig bruk av D-vitaminer. Det er ihvertfall verd et forsøk.
Gabor10 Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Har også en datter som nærmer seg 8 og hun er ikke mer enn 111 cm. Ikke kjekt det nei. Er bekymret for høyden hennes ja. Greit nok at hun var født prematurt, men nå burde hun jo tatt igjen det tapte. Foreløpig har ikke fastlegen ville gjøre annet enn å måle høyden hennes en gang i året. Nå regner jeg må vi får innkallelse igjen snart og da ville jeg hørt om det var mulig å gjøre noe vekstestimering. Hormoner er ifølge legen ikke aktuelt før tidligst i 4-5 klasse.
Gjest Hufsa Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Har også en datter som nærmer seg 8 og hun er ikke mer enn 111 cm. Ikke kjekt det nei. Er bekymret for høyden hennes ja. Greit nok at hun var født prematurt, men nå burde hun jo tatt igjen det tapte. Foreløpig har ikke fastlegen ville gjøre annet enn å måle høyden hennes en gang i året. Nå regner jeg må vi får innkallelse igjen snart og da ville jeg hørt om det var mulig å gjøre noe vekstestimering. Hormoner er ifølge legen ikke aktuelt før tidligst i 4-5 klasse. Så lenge foreldrene har normalt høyde så blir vel jentungen relativt normal også? Om hun er 8 år og 111 cm nå så er det ganske lite, ja, men jeg synes det er søkt å begynne og tenke på hormoner...
Karmosin Skrevet 2. september 2010 #10 Skrevet 2. september 2010 Mer anekdata: jeg bikka ikke 130 cm før jeg var 11, og vokste til 165 cm innen jeg var 16, jeg la på i hvert fall 15 cm etter at jeg fikk mensen. Jeg gikk fra å være den aller minste i klassen til å dra forbi flere andre jenter og et par gutter. Foreldrene mine fikk meg ikke vekstvurdert, men jeg husker et par klassekamerater som ble det, og de har høyde godt innenfor normalen uten at de fikk hormoner. En fikk hormoner for å slutte å vokse, og er høy men ikke et freakshow. En vekstvurdering er alltids greit å ta, som flere andre har sagt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå