Gå til innhold

Tror du på Gud

Gjest Trajan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest VinglePetter

Så kan du like godt se på deg selv som mindre smart en andre mennesker

Hvis du ser på de "store" bidragsyterne innen fysikk, kjemi og medisin gjennom nyere historie er nok hovedtyngden ateister vil jeg nok tro. Det finnes nok ganske mange unntak også. Så det finnes nok av smarte folk som også tror på gud.

Når det gjelder den kristne "hopen" i USA f.eks, har du nok rett. Der er snittet veldig mye mindre utdannet enn ateistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du like godt se på deg selv som mindre smart en andre mennesker

Hehe, skal je senke meg til dette nivået debattmessig så kan jeg for eksempel si at jeg er smartere en deg fordi du stammer fra aper mens jeg er skapt i Guds bilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Hehe, skal je senke meg til dette nivået debattmessig så kan jeg for eksempel si at jeg er smartere en deg fordi du stammer fra aper mens jeg er skapt i Guds bilde ;)

OP (TS) tror selv på Gud tror jeg. Så han vil bare provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter

Jeg bryr meg bare ikke. Samme med fotball.

Nå er dette ett livssynsforum og ikke ett foppalforum, men takk for informasjonen. Vi lurte noe veldig på hva du mente om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skulle det være smartere å være skapt i guds bilde enn a stamme fra apene? Tatt i betraktning at den absolutte majoriteten av de smarteste menneskene på jorda etter ditt resonnement stammer fra apene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvorfor en person som tror på Gud skulle være mindre smart enn en person som tror han er smartere fordi han ikke tror på Gud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skulle det være smartere å være skapt i guds bilde enn a stamme fra apene? Tatt i betraktning at den absolutte majoriteten av de smarteste menneskene på jorda etter ditt resonnement stammer fra apene.

Absolutte majoritet? Iflg bla wikipedia så er 1/3 av jordens befolkning tilhørende hhv kristendom, jødedom eller islam :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutte majoritet? Iflg bla wikipedia så er 1/3 av jordens befolkning tilhørende hhv kristendom, jødedom eller islam :filer:

Ikke den absolutte majoritet av ALLE mennesker. Av de SMARTESTE. Gjennomgående er ateister bedre utdannet og har høyere IQ enn troende. Iallfall er det slik i USA. Jeg husker at vi hadde en livlig debatt om det temaet for et par år siden, etter at noen var ufine nok til å linke til en studie gjort ved universiteter i USA. Det fremgikk av studien at de sterkt religiøse lå drøyt 10 IQ-poeng under ateistene i gjennomsnitt. Det er nesten ett standardavvik, så det er ganske dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den absolutte majoritet av ALLE mennesker. Av de SMARTESTE. Gjennomgående er ateister bedre utdannet og har høyere IQ enn troende. Iallfall er det slik i USA. Jeg husker at vi hadde en livlig debatt om det temaet for et par år siden, etter at noen var ufine nok til å linke til en studie gjort ved universiteter i USA. Det fremgikk av studien at de sterkt religiøse lå drøyt 10 IQ-poeng under ateistene i gjennomsnitt. Det er nesten ett standardavvik, så det er ganske dramatisk.

IQ-studien burde gjøres av ny-ateistene også, tipper de faller likt ut med kreasjonistgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tror jeg ikke gud(er) men jeg synes argumentet om at troende er mindre smarte er nedlatende og tacky.

Relgion ender opp på historiens skraphaug, men det vil nok ta noen hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et erketypisk argument fra en kristen.

Får jeg spørre hva er det så galt med at vi har utviklet oss fra samme "gren" som aper?

Kanskje du burde lytte litt til Richard Dawkins og høre på hvordan moderne genetikk forklarer artenes opprinnelse og utvikling.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Selvfølgelig tror jeg ikke gud(er) men jeg synes argumentet om at troende er mindre smarte er nedlatende og tacky.

Ja, jeg kan forstå at argumentet kan virke provoserende.

Men du må se på årsaken til at det er slik.

Jo mer man utdanner seg, jo mer vitenskaplig kunnskap får man. Moderne vitenskap fungerer ofte veldig dårlig overens med en rekke religiøse momenter. (skapelsen f.eks).

Dette betyr at hvis man kommer fra en kristen familie uten særlig kunnskap om vitenskap, er man sannsynligvis aldri blitt utfordret på disse tingene. Når man da begynner å utdanne seg innen biologi, kjemi, eller medisin f.eks. blir man rett og slett ofte NØDT til å utfordre barnetroen. Og da ryker nok oftere religionen enn vitenskapslæren.

Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relgion ender opp på historiens skraphaug, men det vil nok ta noen hundre år.

Det må vel kanskje sies at det var Sofiemyr som begynte....

Forøvrig er det snakk om gjennomsnittstall for en egenskap som er normalfordelt i to forskjellige populasjoner, så det sier seg nesten selv at selv om ateistgruppen har høyere gjennomsnittlig IQ enn den religiøse gruppen, så betyr ikke det annet enn at normalfordelingskurvene er forskjøvet i fht hverandre. Og det betyr ikke med noen grad av nødvendighet at en gitt ateist vil være mer intelligent enn en gitt religiøs, ettersom det selvsagt også er et stort overlapp.

Hvis vi altså skal bli ekstremt saklige her.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel kanskje sies at det var Sofiemyr som begynte....

Forøvrig er det snakk om gjennomsnittstall for en egenskap som er normalfordelt i to forskjellige populasjoner, så det sier seg nesten selv at selv om ateistgruppen har høyere gjennomsnittlig IQ enn den religiøse gruppen, så betyr ikke det annet enn at normalfordelingskurvene er forskjøvet i fht hverandre. Og det betyr ikke med noen grad av nødvendighet at en gitt ateist vil være mer intelligent enn en gitt religiøs, ettersom det selvsagt også er et stort overlapp.

Hvis vi altså skal bli ekstremt saklige her.

Begynte jeg? Kan ikke huske at jeg var trådstarter ;)

Selvsagt er ikke trosspørsmålet avgjørende for intelligens. At det er gjort undersøkelser i USA som tillegger religiøse mindre IQ enn ikke-troende er vel ingen bomb? Vi snakker om et land som presenterer dobbelmoral i uante mengder.

Jeg var intelligent før da jeg ikke trodde på Gud, jeg er ikke mindre intelligent nå men jeg ser noe annerledes på enkelte ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte jeg? Kan ikke huske at jeg var trådstarter ;)

Selvsagt er ikke trosspørsmålet avgjørende for intelligens. At det er gjort undersøkelser i USA som tillegger religiøse mindre IQ enn ikke-troende er vel ingen bomb? Vi snakker om et land som presenterer dobbelmoral i uante mengder.

Jeg var intelligent før da jeg ikke trodde på Gud, jeg er ikke mindre intelligent nå men jeg ser noe annerledes på enkelte ting ;)

Trosspørsmålet er ikke avgjørende for intelligens, men intelligens er kanskje avgjørende for trosspørsmålet? Vesentlig forskjell, og kanskje en forklaring på hvorfor majoriteten av de smarteste ikke hengir seg til en religion. Samtidig så vet vi jo at den desiderst største rekrutteringsarenaen for religioner er barn, dvs barn født av religiøse foreldre, og at en stor andel av de religiøse menneskene i verden lever under slike kår at religion ikke nødvendigvis et valg man tar, eller at vitenskap/kunnskap er tilgjengelig i den grad man kan gjøre seg opp en fornuftig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke på gud, jeg tror heller ikke på allah eller noen av dem andre heller..

Er imot alle religioner.

Jeg tror på det jeg ser! Det burde andre også begynne å gjøre...

**** religion, se hvordan verden har blitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...