AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Bare undrer meg... Hvor lenge er det vanlig å holde øyekontakt med mennesker du møter i hverdagen? Jeg tar gjerne øyekontakt med kollegaer, sjefen, mennesker jeg jobber med osv. Men jeg føler for å bryte av kontakten etter et par - tre sekunder og flytte blikket før jeg tar øyekontakt igjen. Lurer på om jeg oppleves som unnvikende, men jeg har ikke behov for en intim stirrekonkuranse heller... Undrer meg særlig over en mannlig kollega. Han stirrer meg rett inn i øynene og ser ikke bort om jeg bryter øyekontakten aldri så mange ganger. Hvis jeg snakker meg han og så snur meg rundt for å snakke med noen andre, tar jeg han like godt i å stirre meg rett i ansiktet enda når jeg snur meg tilbake. Her har jeg mitt klare motstykke. Jeg synes det blir for intenst, men noen få mennesker stirrer deg inn i øynene som om det sto på livet... Hvor lenge opplever du at det er greit å se et annet (ikke kjærste) inn i øynene? Er litt nysgjerrig på hva andre mener om dette. Synes ikke helt at jeg kan gå rundt å spørre folk heller
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Tror noen sekunder er normalt, og lengere dersom man er interessert i noen.. kanskje han beundrer deg...?
Gjest Upsidaisy Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 (endret) Edit : slettet Endret 30. august 2010 av Upsidaisy
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Jeg liker ikke å se folk i øynene jeg heller. Et par sekunder holder. synes det er vanskelig å holde kontakten, det blir pinlig. Husker mamma alltid klaget over at jeg ikke holdt kontakten.
Gjest Gorgonzola Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Som hersketeknikk funker det som rakker'n........ Seriøst - folk er forskjellige, jeg innbiller meg at mange er som deg TS, et par-tre sekunder er liksom nok før man fester gluggene et annet sted, for eventuelt å fokusere igjen. Tror det er normalt. Jeg holder nok blikkontakten en god del lengre enn det men er rimelig bevisst på å sense hva den andre er komfortabel med og justerer meg deretter, noe annet kan fort misoppfattes.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Hvor lenge opplever du at det er greit å se et annet (ikke kjærste) inn i øynene? Er litt nysgjerrig på hva andre mener om dette. Synes ikke helt at jeg kan gå rundt å spørre folk heller Trolig er dette er uttrykk for seksuell trakassering, og du bør ta det opp med sjefen hans slik at han bli flyttet til en arbeidsplass der du slipper å møte ham, evt få ham oppsagt. Det siste er nok det mest effektfulle, for da oppnår du i tillegg en hevn ved at han neppe vil få annet arbeid heller. Hvem vil vel ansette en som har fått sparken pga seksuell trakassering.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 skal det bli kalt seksuelltrakasering å ha øyekontakt med noen litt lenger enn "vanlig" eller at man ser på en person??! han syns mest sannsynlig at du er pen å se på!? kan vel bare si til han at du syns det er ubehagelig?!
Gjest mojoheter Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Trolig er dette er uttrykk for seksuell trakassering, og du bør ta det opp med sjefen hans slik at han bli flyttet til en arbeidsplass der du slipper å møte ham, evt få ham oppsagt. Det siste er nok det mest effektfulle, for da oppnår du i tillegg en hevn ved at han neppe vil få annet arbeid heller. Hvem vil vel ansette en som har fått sparken pga seksuell trakassering. hihihihi. en som er inspirert av "voldtektstråden" eller?
Gjest fiskebolla Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Et par tre sekunder er jo ingenting. Jeg holder blikket gjennom hele samtalen og opplever at folk ikke slipper blikket mitt heller.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 Er dårlig på øyekontakt selv, spesielt hvis folk er litt for nært. Kjenner et par mennesker som jeg klarer å møte blikket til nesten hele tiden. Må strengt tatt nevnes at han ene er psykolog. Tror de som virkelig er gode på øyekontakt klarer som regel å få det andre mennesket til å slappe mer av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå