Gå til innhold

Fastrente eller flytende rente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart kjøpe vår første bolig, men er i tvil om vi bør velge fastrente eller flytende rente på boliglånet. Hva har dere valgt? Hvorfor valgte dere slik? Hva hadde dere valgt med dagens rentesituasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte vår første bolig i fjor sommer. Vi valgte fastrente. Dette fordi jeg fremdeles er student og har begrenset inntekt og vi liker å vite hvor mye penger vi har hver måned. Fastrentetilbudet vi fikk i Husbanken var helt overkommerlig, og bedre enn andre i familien fikk tilbud om i sine banker, så da gikk vi for det. Hadde sikkert økonomisk svart seg å ha flytende rente, men vi setter altså pris på forutsigbarheten og bandt oss i 5 år.

Skrevet

Så vidt jeg vet har det aldri noen sinne lønnt seg å velge fastrente i en norsk bank. Det sier jo forsåvidt ikke noe om hva som vil lønne seg i framtida, men det gir vel et visst intrykk av at bankene priser den tryggheten som ligger i fasrente dyrt.

Og apropos trygghet: Husk at du ikke binder lånet ditt til en fast nedbetalingssum hele løpetiden, kun for noen få år. 3 eller 5 år går fort, og normalt sett har ikke den flytende renta rukket å komme i nærheten av fastrenta i løpet av denne perioden.

Skrevet (endret)

På sikt betaler du nok litt mer om du binder renta, egentlig er det mest ett spørsmål om hva som passer i deres økonomi, og om dere foretrekker 100% stabilitet, eller om dere syns det er greit med svingninger som påvirker økonomien deres. Mange liker tryggheten ved å vite hva de skal betale hver måned, og er villig til å betale litt for dette.

Jeg har flytende rente enn så lenge.

Endret av Tulling
Skrevet

Her er det flytende rente. De svingningene fra mnd til mnd er ikke et problem, har såpass romslig økonomi at noen hundrelapper ikke utgjør den store forskjellen.

Skrevet

Dagens rentenivå i Norge er historisk lavt. Styringsrenta til Norges Bank er 2 %. Det er utrolig lavt sett i historisk målestokk.

Dersom man ønsker forutsigbarhet en god stund fremover nå, så kan man få en rente på 4.5 % opptil 10 År med sikkerhet innenfor 60 %.

Dette er også en lav historisk rente.

De økonomiske syklusene svinger, og akkurat nå er verdensøkonomien i en noe svak konjunktur. Innen 3-5 år kan vi jo tenke oss at det kan komme et oppsving igjen. Da vil etterspørselen stige, råvarepriser kommer opp igjen og inflasjonen tiltar. Da vil Norges Bank være tvunget til å heve renta. Har man da sikret en fastrente på lånet sitt idag så er det penger å spare.

Mitt forslag ville være å binde opp muligens 70 % av lånet (kanskje noe mer) i en fastrente idag. Vil man ha mer forutsigbarhet så kan man velge å ta hele lånet mener jeg. Differansen mellom lang fast og flytende er ca 1-1.2 % idag og dette kan du fort spare inn på en 10-års periode.

Tror det er viktig å huske litt på historiske rentenivåer i Norge i denne sammenheng.

Skrevet

Så vidt jeg vet har det aldri noen sinne lønnt seg å velge fastrente i en norsk bank. Det sier jo forsåvidt ikke noe om hva som vil lønne seg i framtida, men det gir vel et visst intrykk av at bankene priser den tryggheten som ligger i fasrente dyrt.

Og apropos trygghet: Husk at du ikke binder lånet ditt til en fast nedbetalingssum hele løpetiden, kun for noen få år. 3 eller 5 år går fort, og normalt sett har ikke den flytende renta rukket å komme i nærheten av fastrenta i løpet av denne perioden.

Nå er du vel på dypt vann?! Aldri lønnet seg, hvor har du det fra?

Og en ting til: Bankene priser ikke fastrenten, markedet priser lange penger. Men banken er 3. part som kjøper denne fastrenten i markedet for deg. For å låne deg pengene krever banken en margin, uavhengig av fastrente eller ikke. Summen av markedsprisen for lange penger + margin er renten du får.

Skrevet

TS her.

Det er nettopp det som Cannovaro påpeker som gjør at vi tenker så mye på fastrente. Rentenivået er jo generelt veldig lavt nå, det har jo vært langt høyere, og selv en rente på 4,15 til 4,5 prosent er veldig lavt sammenlignet med hvor høy renten har pleid å være.

Jeg tar gjerne mot flere innspill og tanker!

Skrevet

Ser i oversikten til VG idag at bl.a Fokus Bank tilbyr 4.31 % fastrente i 10 år. Det er et knallbra tilbud !

Er enig med Bruce i hans vurderinger om fastrente også.

Det bekrefter også det jeg var innom her tidligere.

Fastrente kan være gull verdt nå.

Skrevet

Jeg ville aldri valgt fastrente på boliglånet, uansett hvilken situasjon jeg var i. For det første fordi det sjelden er noe å tjene på det, men det som er den største ulempen er at man er bundet til lånet i større grad. Skulle det skje noe som medfører at man må selge før den bundne tiden er over, må man ut med renteutgifter for alle år. Er en del som har brent seg på det, og endt opp med store beløp man ikke klarer å betjene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...