Gå til innhold

Kunsten å bruke en søppelbøtte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange mennesker samler på alt mulig dritt, og kaster aldri noe som helst. Gamle klær, ødelagte gjenstander og ting "en sikkert får bruk for en dag". Hvorfor samler vi opp så mye dritt rundt omkring? Gamle klær kan sendes til fattige som trenger det, av alt det gamle drittet folk har stående i garasjer, boder og på loft kan sikkert 70% kastes!

I høst har jeg fått mine svigerforeldre til å gå igjennom alt drittet de har hatt stående i uthus og på "roterommet". Jeg ba dem være ærlige med seg selv: Kommer vi noen gang til å få bruk for dette? Er svaret nei, så kast/gi det bort.

Etter denne opprydningen har de nå pusset opp og tatt i bruk de tidligere roterommene, så nå har svigermoren min fått et koselig syrom. Hele huset er preget av denne opprydningen.

Min svigermor kom i går og takket meg fordi jeg hadde gitt dem det lille puffet de trengte for å komme i gang med ryddingen. Hun følte at hun nå var herre over egne ting, og ikke at tingene var herre over henne!

HIV DEN GAMLE MØKKA!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg gjør det !

Samler på lite egentlig. Gir mye til Fretex og resten til gjenvinning.

Spørsmålet for meg er ; hvorfor i huleste kjøpte vi det i utgangspunktet ?

Skrevet

Min mor og stefar flyttet fra det gamle huset sitt (bodde der i 15 år) og inn i stor leilighet m/masse bodplass (faktisk 4!! store) + garasje.

Jeg bar som en gal i 5 dager for at de skulle komme i hus til jul.

De flyttet igjen etter 2 år til enda en ny leilighet, og som forventet hjalp jeg også til da. Noe jeg reagerte på da (2. flyttesjau) var at de kassene jeg bar inn i den nye leiligheten, så ned i en av bodene (fordi de skulle se på det senere når de fikk tid) var akkuratt de samme kassene jeg hadde hatt samme bærerunde på sist gang!?!

Ut av hus/inn i leilighet/ned i kjeller/inn i ny leilighet/ned i kjeller.

Etter 5-10 kasser sa jeg stopp. Ringte til firma med container og fikk dem til å kaste all denne driten jeg gikk å bar rundt på.

Mamma var så glad etterpå, mens "stefar" surmula en stund over "at alle tingene hans" hadde blitt kastet.

Med hånden på hjertet, det var dritt. Gamle gryter, vinflasker fra den gang de prøvde å lagge vin, skolebøker som hverken jeg eller min søster vil ha. Kvitteringer fra 1962 - 2000.

Skrevet

DEt går jo ett TV program jo, på BBC Prime, som tar for seg akkurat det som ( du som startet tråden) du oppfordrer folk til å gjøre!

Men jeg er helt enig - kast møkka folkens!

Ut med det!

Skrevet

Jeg hjalp mine foreldre med det samme for ett par år siden og jeg satt i nesten 3 dager og katalogiserte gamle kvitteringer mm. Etter opprydningen ble loftsrommet pusset opp, isolert og ombygd til stort deilig gjesterom med eget bad.

Mae

Skrevet

Tja, si det. For den eldre generasjonen er det krigens dager som sitter igjen. De skal spare på alt, siden det kan komme til gode en vakker dag...

Min svigermor er også en stor samler og jeg kan ikke fordra det. Visst tar jeg vare på masse for minnenes skyld, men jeg dytter ikke kjeller, loft, stue, boder, hyller, skap og gudene vite fulle med skrap fra fortiden heller.

Da min svigermor skulle flytte, ryddet vi i gamle klær. Hun er blitt størrelse 60 (elns) og klær i størrelse 40-56 ble dermed kastet. Sånn ca. ble det 30 sekker til Fretex, 30 sekker hun ga til søstra si (som hun trodde skulle sy om alt, men det gikk til Fretex det også) og til slutt 40 sekker til henne selv. Da ble en del penklær pakket i kofferter (10 stk eller så) og noe i bananesker. Jeg ga opp å telle skjørt da vi kom til 150 !!!

Sånn generelt sett ellers flyttet hun 50m3 (kubikkmeter) inn i en leilighet på 70m2. Merkelig nok så fikk jeg riktig i at det ikke var plass til alt. Men fortsatt står det igjen masse der hun bodde før (der vi bor nå). Da vi overtok her var det 80m2 som var ryddet. Resten var stappa fullt - og huset er på 400m2 med loft og kjeller.

Jeg har gitt opp å forstå. Men jeg jobber med å bli kvitt skrælet hennes. Bare så synd at det er proppa fullt i leiligheten hennes, slik at vi ikke kan sette noe mer til henne. Etter hvert går mye på dynga uten av i spør henne. Synd, men det er hennes egen feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...