Murmelmy Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 -------------------------------------------------------------------------------- Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med ham for tiden... Siden i sommer har han bitt to ganger i barnehagen, ene gangen fordi en gutt ødela det han holdt på med og i dag fordi en gutt ikke ville høre på ham (eller noe i den duren). Ingen alvorlige gjennomhudenbitt, men det er handlingen jeg reagerer på. Han burde være for gammel til å bite nå som han er fire og gjorde det jo aldri som liten (mindre). I samlingstunden i barnehagen, så blir han etterhvert svært rastløs og starter med ablegøyer. Det er vanskelig for personalet å få ham til å konsentrere seg om dem når de prater til ham, og de tar ham vekk fra situasjonen. Da roer han seg ned og synes i bunn og grunn det er dritkjedelig å ikke få være med de andre. Han er ny på avdelingen og jeg forstår han pøver å finne sin plass. Personalet forteller oss at han er en svært høflig og hjelpsom gutt og skryter av ham der. Jeg på min side spør personalet hver bidige dag om hvordan det går og merker jeg gruer meg til det... Hjemme merker vi også en del opportunisme. Han flakker med blikket når vi snakker til ham/irettesetter ham og har vanskelig for å konsentrere seg om oss når vi tar opp seriøse ting. Han kaller oss "dum" og sier han skal "bite oss", evt "banke oss" en sjelden gang. Ellers er han en svært harmonisk gutt som er høflig, snill, omtenksom, hjelpsom, lekende, morsom - rett og slett en godgutt. Det er bare når det "skyer over" at han utvikler seg til dette Mr Hyde-monsteret. 1. Er dette bare vanlig "trass" han skal i gjennom, eller er det så alvorlig at vi må ha hjelp? Han forstår når vi snakker om dette og han har absolutt empati da han er den første til å åtrøste om noen ikke har det så greit. 2. Hvordan skal vi takle denne oppførselen? 3. Annet?
ferdig Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 som ny i bhg prøver han og finne sin plass blandt de andre barna, han tester de ansatte og hvor langt han kan dra de, og om de ikke er flinke til og ta det fra dag en, så vil han stadig prøve seg. har han noen faste og leke med som er på sin egen alder? er det en gjeng han gjør opprør i mot eller prøver han og bli venn med noen som han trur krever at han agerer slik for å bli godtatt? du må også huske at gutter i den alderen ofte er lit utagerende og ville. Har du prøvd å prate med han på sengekanten, forklare med ord han forstår at du er bekymret for han osv?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Vi har en skikkelig obsternasig fireogethalvtåring som himler med øynene når vi skal snakke til ham, eller lukker dem og later som han sover... hver gang vi irettesetter ham går han helt av skaftet og sier det ikke er lov å krangle og vi krangler med ham. Barnehagen har ikke sagt noe etter ferien, men vi spør dem etterhvert. Vi har forsøkt å sette det på kontoen for utglidning i ferien.. men man har jo lyst til å bare skrike noen ganger... Jeg tror han er fire år og at det kan være strevsomt å være fire år. Tar gjerne tips om det kan være noe magisk man kan gjøre med en tryllestav.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 I USA har de andre måter å oppdra barn på en det vi har i Norge. Jeg vet ikke om disse er bedre, men. Du kan lese om dem her: www.hollywoodfaktaogfiksjon.blogg.no
Caramba Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 (endret) Det kan være en ny trassperiode, så da gjelder det å stå på sitt til han begynner å gi seg med den dårlige oppførselen. Han kommer kanskje til å roe seg med "markeringen" sin i barnehagen etterhvert. Skjønnner jo at dere blir lei dere når dere får tilbakemeldinger om at han biter og lignende. Kanskje han vil tøffe seg fordi han er ny og usikker på sin plass. Jeg kjenner flere som har trassige 4-åringer nå og som er litt fortvilet, så det er kanskje alderen? Min sønn er nå over den verste 3-års trassen og nærmer seg 4 år, han er veldig grei for øyeblikket, men jeg hører jo rykter om at mye skjer i 4-årene også og at de for alvor skal teste grenser. Selvsagt kan de være en konsekvens av at han har kommet på en ny avdeling og tar ut litt frustrasjon på dere. Kanskje alt roer seg litt når han finner sin plass og blir vant til de nye barna? Lykke til, det er utfordrende med trass Endret 31. august 2010 av Caramba
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Er det lenge siden han ble storebror? Kanskje han bare er misunnelig på lillesøster/lillebror som får så mye oppmerksomhet når han selv tidligere fikk all oppmerksomhet fra dere? :klø: Men det blir jo bare gjetting fra min side, lykke til, håper det ordner seg
Gjest thihi Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Har en snill og grei gutt som bryr seg om andre, hjelper til og sjeldent sutrer og krangler. Han er 4 år. I det siste har aktivitets- og støynivået økt betraktelig. Det er mer klare meniger om hva han mener er riktig. Han er i følge seg selv superstor og kan alt. Han skal stadig prøve å irettesette oss. Jeg tror det har noe med aldern å gjøre. De har mer samspill med andre barn i barnehagen enn tidligere. Istedenfor å leke på samme sted leker de sammen. Det er mer fokus på å være venner og da er det klart at en som er ny på avdelingen trenger litt tid for å finne sin plass. De knekker en del "koder" i den alderen, og det kan nok bidra til at de selv føler at de mestrer og kan ALT. Men man må bare fortsette å være konsekvente, ikke fire på grenser fordi man er sliten. Og selv om de noen ganger virker nesten voksne er de faktisk bare små barn som ikke forstår alle sammenhenger og konsekvenser. Jeg tror også at det er viktig å snakke med barna, også om kjipe ting og ikke bare kjefte.
Gjest gjest Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 Nå er jeg ikke pedagog, men har egen erfaring. Fireåringen din kan ha plukket opp denne måten å være på i barnehagen, hvis han føler situasjonen der er krevende. Har han falt for fristelsen til å bite en gang, og merket at det hadde "effekt" på den som ble bitt, så kan denne måten å håndtere frustrasjon på ha festet seg i ham. Å si at han "skal banke deg" kan også være noe eldre barn i barnehagen har sagt mens de opptrådte dominerende, som han tar etter for å føle at han er sterk (og trygg). Så det kan hende situasjonen i barnehagen utløser en del følelser i han og at han syns det er litt vanskelig å omstille seg. Det er nok lurt å bruke tid på å snakke med ham om hvorfor han biter og at biting ikke er greit. Han bør også få presentert et konkret alternativ til å bite, som han kan bruke når han føler det er bite han vil. Prøv å finne ut hva han vil oppnå med bitingen så ser dere hvilke ord, eller hvilken handling, som kan brukes i stedenfor å bite.Det bør ikke være å gå sin vei, men for eksempel å si høyt "Nå er jeg sint!" At han blir urolig og mister konsentrasjon kan skyldes at han sliter med indre uro, uten å kunne si noe om det eller plassere det. Det kan igjen henge sammen med at hverdagen er blitt veldig utfordrende for ham på ny avdelig i barnehagen. Prøv å gi ham mye trygghet og snakke med ham om barnehagen. Be personalet om samarbeid hvis du føler det er best, og la gutten få tid til å omstille seg. Er han veldig ukonsentrert/flakkende og aggressiv når dere snakker til ham, så ta ham gjerne på fanget og la ham bli rolig, før dere fortsetter å snakke sammen etterpå. Husk også å gi ros når han ikke biter
Gjest gjest Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Prøv å finne ut hva han vil oppnå med bitingen så ser dere hvilke ord, eller hvilken handling, som kan brukes i stedenfor å bite.Det bør ikke være å gå sin vei, men for eksempel å si høyt "Nå er jeg sint!" Gutten vår trengte også å trampe med bena i tillegg til å si fra med ord. Det er en fordel at tantene i barnehagen vet nøyaktig hva man lærer sitt barn å gjøre i stedet for å bite/slå. Det ville nemlig ikke være så bra hvis tantene i barnehagen begynner å korrigere en adferd barnet "får lov til å bruke" i stedet for å bite/slå ... Hilsen samme gjest som over
Murmelmy Skrevet 5. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 5. september 2010 (endret) Takk for mange fine og konstruktive svar her! Det går bedre, men han har noen melt downs ila dagen... Han er nok ikke sjalu ovenfor lillesøster. Det er under 20 mnd mellom dem og han har nettopp fylt fire. Endret 5. september 2010 av Trampe
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #11 Skrevet 5. september 2010 (endret) Det er utrolig hva barn lærer av andre barn i bhg. Og det er heller ikke unormalt at 3-4 åringer er sinte og tester grenser for hva de kan gjøre. TS: Du må være konsekvent, ikke slutt å snakk med han. Synes du det er veldig vanskelig og bhg ikke er hjelpsomme så snakk med helsesøster e.l Endret 5. september 2010 av Trampe
Murmelmy Skrevet 5. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 5. september 2010 Vi fortsetter å prate og forklarer at det er lov å være sinna, men ikke slå/klype/bite/dytte. en ting jeg kan bli bedre på, er å rose som nevnt når han ikke biter. Det er liksom en selvfølge at man ikke skal bite, så ros har nok ikke blitt gitt så mye der gitt... Roser ham ellers veldig mye for ulike ting og føler han er en trygg gutt. I bhg er han svært godt likt og er en leder blant barna... Lillemor gråter...
Murmelmy Skrevet 5. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 5. september 2010 Vi har nok latt ting skli litt ut ila sommerferien, men nå er vi tilbake i hverdagen med fastere rutiner. Det at storebror nå har byttet avd samtidig som han er i en peride i livet med msnge forandringer, vil få utløp i noe. Løsrivelse er nok også et nøkkelord her. Gutten som ble bitt går forøvrig på gamleavd til storebror. Disse er veldig trygge på hverandre og lurer på om kan ha noe å si... Har snakket masse med bhg og mamman til gutten (som jobber der). De sier jeg ikke har noe å bekymre meg for da det er en overgang. Likevel så er han det kjæreste jeg har og jeg vil ham det aller beste i verden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå