Plutseliten Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Jeg vet at en jentepus bør holdes inne i minst ti dager etter sterilisering på grunn av faren for infeksjoner o.s.v når de løper rundt ute og klatrer i trær og alt det her. Men vi har en katt som er vant til å løpe ut og inn - og blir helt gal av å måtte være inne en dag. Hun liker ikke å gå på do inne, så hun står bare og mjauer ved døra stakkars. Jeg lurer på om det er veldig ille om jeg går ut med henne og ser til at hun får "luftet" seg litt og gå på do ute, for så å ta henne med inn igjen, etter noen dager? Om formen virker fin og såret ser bra ut selvsagt.. når noen er ute sammen med hun stikker hun ikke av, for hun følger i beina og skal være rundt oss.. Er det fy-fy å gjøre det slik? Da lar jeg selvsagt være - lurte bare på om noen av dere har erfaring med det og har prøvd dette selv. Ville aldri sluppet henne ut om natten eller uten tilsyn. Tenker bare så hun får gått på do og bli litt mer fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Det er en grunn til at katten skal holdes inne. Jeg hadde aldri latt min hunkatt gå ut så fort etterpå med sår som nettopp er sydd igjen.
Gjest Huffsa Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 (endret) Jeg ville ihvertfall aldri gjort det. Kunne til nød gjort det etter en ukes tid, men aldri om jeg hadde gjort det etter 1-2-3 dager.. Endret 30. august 2010 av Huffsa
Gjest Lille-pus Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville nok være veldig forsiktig med å ta henne med ut rett etter operasjonen...... Prøv å holde henne inne iallefall en ukes tid. Om du/dere har et rom i nærheten av ytterdøren så kan du prøve å "jukse" ved å sette en dokasse inne på det rommet (og ellers holde døren inn dit lukket). Når hun da maser så åpner du døren inn til dette rommet. det krever selvsagt at du enten har, eller investerer i, en ekstra dokasse
Plutseliten Skrevet 30. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2010 Nei, jeg bør vel tviholde henne inne. Så da får hun heller bare stå foran døren og mjaue. Det er jo bedre at hun "plager" meg enn at hun skal bli syk
Champagne Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Faren er også at hun hopper eller løper eller sloss, eller gjør andre voldsomme aktiviteter som kan rive opp såret. Mine foreldres katt klarte å rive opp litt av såret ved å hoppe innendørs, og det blødde og var ikke noe hyggelig syn Bedre å være litt for forsiktig
Plutseliten Skrevet 30. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville nok være veldig forsiktig med å ta henne med ut rett etter operasjonen...... Prøv å holde henne inne iallefall en ukes tid. Om du/dere har et rom i nærheten av ytterdøren så kan du prøve å "jukse" ved å sette en dokasse inne på det rommet (og ellers holde døren inn dit lukket). Når hun da maser så åpner du døren inn til dette rommet. det krever selvsagt at du enten har, eller investerer i, en ekstra dokasse Den var jo litt lur. Vi har jo to dører - et bittelite rom i mellom ytterdør og gangdør. Så da kan jeg jo gjøre det. Smart. Takk!
Gjest Lille-pus Skrevet 31. august 2010 #8 Skrevet 31. august 2010 Var den beste idéen jeg kunne komme på, men jeg har ikke prøv selv altså..... Fortell oss om det virker er du snill Katter er så smarte at det er absolutt ikke sikkert hun lar seg lure av noe så enkelt
Lea=) Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 (endret) Da min hunn-katt ble sterilisert spurte jeg dyrlegen om jeg skulle holde hun inne noen dager. Svaret jeg fikk var at så lenge katten så pigg ut og ellers i god form kunne den gå ut igjen etter et par dager. Jeg slapp den ut og alt gikk bra. Har du fått beskjed om at den bør være inne 10 dager, er det vel best å overholde det. Om du går ut sammen med katten, så den ikke slåss eller skraper seg opp på såret burde det gå bra Endret 31. august 2010 av Lea=)
Plutseliten Skrevet 1. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2010 Var den beste idéen jeg kunne komme på, men jeg har ikke prøv selv altså..... Fortell oss om det virker er du snill Katter er så smarte at det er absolutt ikke sikkert hun lar seg lure av noe så enkelt Hun forstod etterhvert at det ikke nyttet å stå der og mjaue, og går i kassen Så det var ingen problem. Hun har nesten gitt opp å prøve, så vi skal klare å holde henne inne en liten uke til
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Hun forstod etterhvert at det ikke nyttet å stå der og mjaue, og går i kassen Så det var ingen problem. Hun har nesten gitt opp å prøve, så vi skal klare å holde henne inne en liten uke til Så flott å høre at det går så fint ! :happy:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå