Antlers Skrevet 20. september 2010 #21 Del Skrevet 20. september 2010 Synes det er flott at også leker er med på å markere at det er forskjell på kjønnene. Det er forskjell på at enkeltmennesker ønsker å skille seg ut, og at vi alle skal oppøre oss mest mulig likt. Det betyr ikke at det er krise om en gutt vil leke med en jenteleke - for det er vel der problemet ligger nå for tiden? Jenter kan egentlig leke med hva de vil uten å bli sett rart på. Med mindre man mener at gutt og jente er synonymer, ser jeg ikke problemet med gutte og jenteleker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #22 Del Skrevet 21. september 2010 og herregud.. hva vil dere a?? at alle skal være samme kjønn??? ??? ? Mannen er fysisk sterkere enn kvinnen, kvinnen føder osv. sånn er det bare. Hvorfor skal de ikke bli oppmuntret til dette fra de er små? vi må da vite hva vi er!! Spesielt her i norge glemmer vi helt hva kvinne er og hva mann er. Andre land seriøst ler av oss og sier at her er kvinnene mennene, og mennene kvinnene. Man ser allerede fra starten av barndommen at guttene kommer til å bli menn, og jentene - kvinner. Har selv jobbet i barnehage og dette er min erfaring. Skjønner søren meg ikke hvor langt denne ''likestillingen'' som dere kaller der skal gå. Vi må jo ikke glemme hvem vi er!! Halo, se hvor få menn det er igjen i Norge i forhold til andre land. uff .. Og nei jeg er ikke for kvinneundertrykkelse osv. So don't get me wrong. hilsen ung kvinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 21. september 2010 #23 Del Skrevet 21. september 2010 og herregud.. hva vil dere a?? at alle skal være samme kjønn??? ??? ? Mannen er fysisk sterkere enn kvinnen, kvinnen føder osv. sånn er det bare. Hvorfor skal de ikke bli oppmuntret til dette fra de er små? vi må da vite hva vi er!! Spesielt her i norge glemmer vi helt hva kvinne er og hva mann er. Andre land seriøst ler av oss og sier at her er kvinnene mennene, og mennene kvinnene. Man ser allerede fra starten av barndommen at guttene kommer til å bli menn, og jentene - kvinner. Har selv jobbet i barnehage og dette er min erfaring. Skjønner søren meg ikke hvor langt denne ''likestillingen'' som dere kaller der skal gå. Vi må jo ikke glemme hvem vi er!! Halo, se hvor få menn det er igjen i Norge i forhold til andre land. uff .. Og nei jeg er ikke for kvinneundertrykkelse osv. So don't get me wrong. hilsen ung kvinne Selvfølgelig er det sånn at det er forskjeller på kvinner og menn. Problemene starter når man møter begrensninger pga kjønnet sitt - f.eks at det at du er jente betyr at du møter motgang hvis du ønsker å begynne i et typisk mannsyrke. Eller det at mange rynker på nesen over en mann som jobber i barnehage. Burde man ikke få lov til å være fri til å gjøre det man ønsker uansett kjønn? Forøvrig så varierer det hvor stor forskjellen er. Noen jenter er mer guttete enn andre jenter og noen gutter er mer feminine enn andre. Det finner mange jenter som er fysisk sterkere enn enkelte menn, enkelte menn er mye mer omsorgsfulle og barnekjære enn mange kvinner. Skal de ikke få lov til å være det, bare pga at samfunnet har så bastante meninger om hva jenter og gutter skal få lov til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #24 Del Skrevet 21. september 2010 Ja til frihet. Det at jenter gjerne vil leke med dukker, og gutter med biler (og omvendt) er uproblematisk så lenge det ikke er en norm som blir pådyttet dem. Leketøy- og klesprodusenter er imidlertid veldig "flinke" til tidvis å lage to helt separate kategorier med produkter. Det syns jeg er undøvendig - men det er selvfølgelig en måte å tjene penger på. Tenker på leker som i sitt vesen er ganske kjønnsnøytrale, men som gjøres utilgjengelig for ett av kjønnene gjennom farger og mønstre. Mange gutter tør jo ikke leke med noe med et hint av rosa en gang, siden det er "jenteleker". (Type rosa lekegitarer, spill etc). Syns også man skal ha en balansert fremstilling både i barnas hverdag, og i media av hva som er normalt og OK at jenter og gutter leker med/bruker tida si til. Barn trenger å se og få høre at joda - det finnes både gutter og jenter som liker traktorer, og både jenter og gutter kan ha lyst til å bli sykepleier. Det er viktig at både barn som faller naturlig inn i de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene, og de som IKKE gjøre det har rollemodeller. Mvh. Fru Fru Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 21. september 2010 #25 Del Skrevet 21. september 2010 og herregud.. hva vil dere a?? at alle skal være samme kjønn??? ??? ? Mannen er fysisk sterkere enn kvinnen, kvinnen føder osv. sånn er det bare. Hvorfor skal de ikke bli oppmuntret til dette fra de er små? vi må da vite hva vi er!! Spesielt her i norge glemmer vi helt hva kvinne er og hva mann er. Andre land seriøst ler av oss og sier at her er kvinnene mennene, og mennene kvinnene. Man ser allerede fra starten av barndommen at guttene kommer til å bli menn, og jentene - kvinner. Har selv jobbet i barnehage og dette er min erfaring. Hvilken rolle spiller egentlig kjønn når det gjelder identitet, mener du? Hvorfor kan vi ikke vite hvem vi er uten å ta hensyn til kjønn? Kjønn har aldri vært en del av min identitet. Jeg har aldri følt meg som "en kvinne", men som et individ. jeg ser ikke andre som kjønn, men som individ. Det eneste kvinnelige med meg er kroppen min. Ellers har jeg egenskaper, meninger og oppførsel som en mann like godt kunne hatt. Jeg mener ikke at jeg er "mandig" eller noe sånt, jeg mener at egenskaper ikke er svart/hvitt kvinne/mann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå