waco Skrevet 3. september 2010 Forfatter #41 Skrevet 3. september 2010 For sekstifem år siden var konsentrasjonsleir det mest allminnelige "sikkerhetsopplegg" man kunne gi jøder, homser og andre vanskelige innbyggere. idag benyttes glattcella på samme måte. under dekke av "sikkerhet" kan man strippe mennesker, - kle av dem, - og plassere dem på rom uten noenting. - Er hensikten sikkerheten til de utenfor glattcellen eller de i glattcellen kan man spørre seg om? Uansett vil vi innen femti år se på glattcellen med den aller største forakt, - akkurat som vi idag ser på arbeidsleiere og konsentrasjonsleire med den størstee forakt. Om femti år kan vi si og fortelle det samme til våre barnebarn, - vi visste ikke bedre. Vi skjønte ikke at folk ble værre av glattcella og ikke bedre. Vi trodde at det å gjøre mest mulig vondt og ubehagelig for folk skulle gjøre mennesker best mulige individer. ja, - det kan vi fortelle.
Mann-87 Skrevet 3. september 2010 #42 Skrevet 3. september 2010 Jeg kan ikke fatte hvordan mennesker kan bli så gale påvirket av å sitte på glattcelle i noen timer. Da er man utrolig sart, eller ekstremt negativ til autoriteter fra før av og trenger bare en liten dytt til for å bli en virkelig jævel. Forresten, er det vanlig å kle av dem? Det har ikke jeg opplevd, og ingen jeg kjenner heller.
waco Skrevet 3. september 2010 Forfatter #43 Skrevet 3. september 2010 Alle blir strippet og ransaket før man skal på glattcelle. Siden glattcellen er så virkningsfull og fugerer helt etter hensikten, - da kan man jo bruke den på andre områder? Hvorfor ikke sette barn på isolerte rom slik at de lærer seg multiplikasjonstabellen utenat? Et menneske med forakt for tvang og autoriteter vil mest sannsynlig bli mindre velvillig etter et glattcelleopphold. Kanskje han vil bli en verre samfunnsborger og ikke en bedre samfunnsborger? Det kan vi aldri finne ut før vi unngår å sette mennesker på glattcelle. Om man skal gi oppdragelse, og å forsøke å temne mennesker, - gjøre mennesker underdanige og ta fra dem selvrespekten, - ja da kanskje glattcellen fungerer etter oppskriften?
Mann-87 Skrevet 3. september 2010 #44 Skrevet 3. september 2010 (endret) Ransaket-ja, strippet-nei. Hvordan klarer du å sammenlikne voksne mennesker som har begått en forbrytelse, med barn som skal lære matte? Jeg blir ikke mer positiv til glattcelle om jeg får en tannbørste. Endret 3. september 2010 av Mann-87
waco Skrevet 3. september 2010 Forfatter #45 Skrevet 3. september 2010 sammenligningen er hensikten kjære mann-87. Å lære mennesker oppdragelse i form av en glattcelle er like oppdragende som å stenge et barn inne på et rom og få denne til å forstå.
Mann-87 Skrevet 3. september 2010 #46 Skrevet 3. september 2010 Glattcelle har ingenting med oppdragelse å gjøre. Det fungerer som oppholdssted for de som ikke kan ta vare på seg selv grunnet rus, de som er en fare for offentligheten, og de som skal videre til et fengsel.
waco Skrevet 3. september 2010 Forfatter #47 Skrevet 3. september 2010 Jeg har et mye bedre forslag, - hvorfor ikke heller ti minutter i strekkbenk i stedet for ti timer på glattcelle? Strekkbenken vil ufarliggjøre de som er en fare for offentligheten, det vil forkorte tiden til de som skal i fengsel (for hvorfor glattcelle, - når man heller bare kunne kjørt folk rett inn i fengselet i stedet), - og man vil minske de offentlige kostnader til arrestforvaltere, døgnbemannet isolasjonsvakter og vi kan redusere kostnadene til den hurtigst voksende industri, - nemlig kriminalitetskontroll-industrien. Man kan lese mer om dette og da anbefaler jeg i særdeleshet professor nils christie og få en litt bredere forståelse av årsaken til at vi benytter oss av glattcelle idag. Hvordan ellers skal et samfunn kunne reagere, - om ikke med smerte? I folketroen er glattcella det aller tryggeste stedet på jordkloden, men i realiteten er man aldri mer forvirrende heller. Og jeg kan gjenta meg selv til det kjedsommelige, - hva er hensikten med glattcellen dersom man for eksempel bare røyker hasj? I følge prof. nils christie forbruker norge årlig 10 000 døgn på glattcelle kun for cannabis og rus! Og her snakker vi om rolige mennesker som er mer forvirret enn forstått- Hva er da hensikten med glattcella?
Mann-87 Skrevet 3. september 2010 #48 Skrevet 3. september 2010 Jeg har et mye bedre forslag, - hvorfor ikke heller ti minutter i strekkbenk i stedet for ti timer på glattcelle? Strekkbenken vil ufarliggjøre de som er en fare for offentligheten, det vil forkorte tiden til de som skal i fengsel (for hvorfor glattcelle, - når man heller bare kunne kjørt folk rett inn i fengselet i stedet), - og man vil minske de offentlige kostnader til arrestforvaltere, døgnbemannet isolasjonsvakter og vi kan redusere kostnadene til den hurtigst voksende industri, - nemlig kriminalitetskontroll-industrien. Man kan lese mer om dette og da anbefaler jeg i særdeleshet professor nils christie og få en litt bredere forståelse av årsaken til at vi benytter oss av glattcelle idag. Hvordan ellers skal et samfunn kunne reagere, - om ikke med smerte? I folketroen er glattcella det aller tryggeste stedet på jordkloden, men i realiteten er man aldri mer forvirrende heller. Og jeg kan gjenta meg selv til det kjedsommelige, - hva er hensikten med glattcellen dersom man for eksempel bare røyker hasj? I følge prof. nils christie forbruker norge årlig 10 000 døgn på glattcelle kun for cannabis og rus! Og her snakker vi om rolige mennesker som er mer forvirret enn forstått- Hva er da hensikten med glattcella? Hvordan i all verden skal 10 min i strekkbenk hjelpe på en kar som er full i alkohol og faenskap? Tror du han går derfra 10min seinere mindre beruset og mindre hissig? Og ser du ikke ulempen med å ta folk rett fra gaten og rett i fengsel? De settes på glattcelle i påvente å møte en dommer som skal avgjøre om de skal settes i varetekt (hvorpå de da fraktes til fengsel) eller ikke. Det er mye jobb å frakte en person til et fengsel, registrere fangen, ransake, sette opp konto, ta en hulromsundersøkelse, finne sengetøy, finne celle, for så 2 timer seinere så går han fri fordi dommeren sier han ikke skal varetektfengsles! Da er det av med sengetøy, rydde og vaske cellen, pakke ned, bli skrevet ut, og så hentes fra fengselet (som ofte er et godt stykke unna tinghuset). Og når det gjelder det med cannabis og rus: Alkohol går også under rus. Og jeg fant ingenting om det Christie sier i den artikkelen. Hvis det står der så kan du kanskje henvise meg?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #49 Skrevet 3. september 2010 De ser vel ikke helt poenget med å investere i sofa og bord for noen som skal tilbringe noen timer der. Blir ekstra jobb å måtte sjekke både bord og sofa for ulovligheter hver gang en ny en skal inn der. Og det å stadig vekk måtte erstatte disse møblene. Jeg synes politiet kunne hentet bøkene mine dagen før eksamen og da hadde jeg trengt et bord også ja, og kanskje en leselampe. Du glemte å nevne at de skrur varmen opp og ned på sementgulvet så man ikke vet om man skal kle av eller på seg. Nå, jeg tror det handler om menneskeverd og respekt for enkeltmenneske jeg. Kanskje det ikke alltid er riktigst å sette mennesker alene? Kanskje det finnes andre løsninger? Jeg bare lufter forslag jeg. Men det virker som om du har funnet svaret og da er det kanskje ikke noe mer å snakke om? Hvordan kan vi gjøre tilværelsen på glattcella enda mer ubehagelig? Gjøre slik at det fungerer etter hensikten, og ikke slik at 80% av de som har sonet glattcelle vil gjøre det igjen. Selv radiasson sas har ikke så trofaste kunder. Vel, jeg er heldigvis ikke en trofast kunde der mer, men jeg er aldri trygg. For ti år siden når jeg var 25, ble jeg taua inn fordi jeg tilfeldigvis holdt i en hasjpipe som jeg ikke skulle røyke av siden jeg hadde litt promille og skulle hjem og ikke ville sovne hos mine venner, jeg skulle gi den videre men ble tauet inn og en natt på glattcella igjen, og ut dagen etterpå uten avhør, men jeg vedtok en bot for at jeg hadde røyka selv om jeg ikke hadde gjort det, bare basic fordi jeg hadde lært meg at det er lettest å innrømme at man har røyket i alle fall, i enkelte tilfeller på små steder har jeg sett de ta urin og blodrpøver av unge mennesker, men ikke av meg. Jeg er nok blitt for gammel for dem. Ungdom under utdannelse, som først av fremst hadde trengt noen som så dem blir kastet i cella. Det er ikke akkurat rengjort der...for å si det mildt. Men nå må du ikke rocke opp tidligere rockemennesker. Fin tråd forresten. Nå snakker jeg først og fremst om rolige cannabisbrukere jeg og ikke fyllebøtter. Men først og fremst så synes jeg fyllebøttene burde blitt kjørt hjem og heller fått tilsendt regning for hjemkjørelsen og ikke glattcelle. Selvsagt burde han også fått gebyr. Det er bare gleden dere har over glattcellen som forundrer meg litt. Jeg føler det er et problem at man benytter seg av pine og glattcelle og håndjern mot fredlige ikkevoldige mennesker. Greit nok at man er rasende og slår rundt seg, men mennesker orker det i maks 5 minutter, - så slokner man, - bare man har tømt ut energien sin. Bare se hvor fort slitne mennesker blir av å løpe litt. Glattcella skulle etter min mening vært på museum, den burde blitt erstattet med varetektceller som inneholder seng, toalett, radiokommunikasjon, lesestoff, dyne, pute, tannbørste, speil, radio, tøfler og kanskje en tv. Man betaler tross alt firetusenkroner natten der. Betaler man firetusen for å sove på en glattcelle? Jeg trodde det var mer...litt på linje med å dra til Praha eller noe. Jeg har bodd på landsbygda en tid og der var prakisen at politiet kjørte fylliken hjem til døra og fulgte han inn, la dyna over han og tenkte nei, nei nei, tenk om det hadde vært meg. Var det unge frøkner som f.eks var lærlinger var det glattcella og forsøk på å trenge gjennom miljøene de var i. Nei, vet du hva. Meg prøvde de seg selvsagt seg ikke på. En gang ble jeg stoppet og måtte si til en ung betjent om jeg hadde rulleblad. Rulleblad??? Ja, sa jeg. Det har jeg da og sa det mest alvorlige jeg hadde gjort. Han gikk tilbake til snutebilen, kom igjen til meg og var rasende mens jeg var iskald. Han skjelte meg ut og sa at jeg har en lang liste. Ja, men alt kan man ikke huske på da... jeg sa bare hva jeg sonet og fikk dom for, jeg trodde ikke du mente alt det tullet med bøter som jeg faktisk har betalt. Til de som lurer, så hadde jeg dratt en betjent i armen og tatt et grep når det klikket for meg når de skulle legge meg i håndjern, for noe jeg aldri hadde gjort. Men jeg var så frekk og hadde drukket. De kunne bare sagt at du blir vel med frivillig så hadde jeg blitt med. Jeg var ikke så dum at jeg ikke forstod at jeg ikke kunne komme noen vei, men en dag klikket det for meg så jeg lugget betjenten og dro denne ned på plenen. Ikke pga meg selv, men pga frekkhet mot en som var i dyp sorg og som nettopp hadde mistet sitt barn. Likevel ser jeg jo at det er forskjell på på politi. Jeg hater voldelige amatører og de kryr det av. I denne tråden er det vel lov å si at man kan mislike noen. Vel, dette var bare en kort historie, med vennlig hilsen vega.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #50 Skrevet 3. september 2010 Når jeg ble frekk mot politiet, hadde de vært frekk mot en mor som nettopp hadde mistet et barn i døden i en ulykke. Vet jeg burde blitt lagt i jern som et lam mot stupet, men trodde ikke mine egne øyne og i affekt når jeg skulle bli lagt i jern, tok jeg tak i betjenten og med et grep i håret var denne i bakken. Etter soninga har ikke politiet vært villig til å tulle mer med meg, for de har full rapport om at jeg var en mønsterfange som lett ble venner med alle der inne. Men jeg kan aldri tilgi dem den gangen jeg var 18 år og skulle opp til en eksamen. Jeg måtte ligge på en glattcelle over natta og når jeg kom hjem, hadde de snudd opp ned på alt, senga, sofaen ...slengt alt utover. Jeg ristet bare på hodet og tenkte at det var da rart at de måtte ødelegge så mye, når de har narkohunder. Jeg hadde ingenting. Ingenting, annet enn min egen fremtid uten eksamen igjen etter en natt på en stinkende glattcelle. Jeg vet ikke hva jeg vil frem til, det hastes opp minner når jeg tenker tilbake på det jeg jeg har opplevd og som unge mennsker opplever i dag. Så dette synes jeg Mette Marit og Håkon burde sette sitt rampelys på for å forsøke å gjøre det mer levelig. Glattcelle og hva da med varetekt. Varetekt er jo mye verre. Et sted man får en madrass og en seng og vann og brød uten dom. Jeg har aldri opplevd det, men har gitt sigaretter i smug til alle jeg har gått forbi som sitter i varetekt når jeg har visst at de er der, men det er enkelt å se når de hører skritt og man ser en hånd som er spørrende, hva de spør om. vega
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå