Gå til innhold

Glattcella, - klar for museum?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kommer ikke i glattcella for (kun) å ha røykt cannabis, Waco.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gode argumenter det der. Finnes det en annen måte å få mennesker som er i en krise til å forstå? Hvorfor kan vi ikke heller bruke rasping av hender, holde mennesker i sult, eller bruke håndjern til å forstå at det er de som er de slemme og vi som er de snille?

De fleste som havner på glattcella er voldelige eller oppfører seg truende. Da har de GODT av å sitte noen timer/et døgn på glattcella. Blir de derimot innestengt i 6-7 døgn (som har hendt), er jeg enig i at det er et brudd på menneskerettighetene.

Endret av skoeska
Skrevet (endret)

Mulig du har rett, Waco. Jeg får helt klaustrofobi av bare å se på den cella. Kunne nok blitt gal av mindre. Nei, maks et par timer/for å sove av seg rusen e.l. - et døgn kan bli i meste laget. Da mener jeg de tilfellene der intensjonen er å løslate etter glattcelleoppholdet, og ikke der de sitter der frem til de kommer i varetekt.

Link til glattcellebildet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2676255.ece?service=bildeviser&nr=0&felt=brodtekst

Endret av skoeska
Skrevet

Et enkelt og greit råd for å unngå glattcelle:

La være å begå kriminelle handlinger.

Skrevet

Det aller mest triste med glattcellen er at ingen som sitter der er dømt for noe som helst.

Skrevet

Herrigud. De som sitter på glattcella er tatt på fersk gjerning -.- De skal sitte der noen timer, eller et døgn. tror ingen menneske blir helt psykisk ødelagt av så få timer der. Hvis du skal synes synd på de som har brutt loven, synes jeg du skal få opphevet fengesl i seg selv. :skratte:

Skrevet

Jeg mener bare at glattcelle er værre enn cannabis, det er selvsagt lov til å være uenige.

Skrevet

hehe, cannabis er et problem i samfunnet. Det er narkotika -. og ULOVLIG. Det kan ikke forsvares med mindre personen er syk, og bruker det som smertestillende.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd cannabis som et problem. Har opplevd sterkere stoffer som et problem, men ikke cannabis.

Skrevet

Okei, greit, ikke et problem men ungdommer som bruker cannabis er ikke OK. synes å havne på glattcelle for det er mer enn OKEI.

Har man gjort noe som ikke er lov(innenor visse grenser) skader det ikke med en natt på glattcelle.

Skrevet

Okei, greit, ikke et problem men ungdommer som bruker cannabis er ikke OK. synes å havne på glattcelle for det er mer enn OKEI.

Har man gjort noe som ikke er lov(innenor visse grenser) skader det ikke med en natt på glattcelle.

Skrevet

Jeg mener bare at glattcelle er værre enn cannabis, det er selvsagt lov til å være uenige.

Jeg forstår ikke helt hvordan du klarer å finne noen sammenligning i begrepene "glattcelle" og "cannabis"? :lete:

Mener du at å sove på glattcelle en natt er mer skadelig enn å røyke cannabis, eller handler dette om noe annet?

For cannabisdiskusjonen (lovlig, ulovlig, eller avkriminalisering) i seg selv er jo en helt annen sak og burde vært en annen tråd.

Og igjen så mener jeg at man sannsynligvis ikke kommer på glattcella for å ha THC i blodet -man havner der hvis man blir tatt i å selge eller gjort noe ulovlig som tiltrekker seg politiets oppmerksomhet. I Trondheim/Oslo/Bergen tror jeg ikke rusmisbrukere som blir tatt med på glattcelle heller -de har noen sånne rusomsorgsteder med overnatting istedenfor.

Skrevet

Nå har jeg allerede fortalt dere at jeg har vært på glattcelle på grunn av cannabis. Allikevel så forsøker dere så godt dere kan å forklare meg at jeg tar feil?

Hmm... jaja, har man skapt sin egen virkelighet så har man vel skapt sin egen virkelighet.

Dere som er glad i glattcella, dere som er glad i straffer, - dere som finner nytelse i at andre får det vondt, - hvordan årsaksforklarer dere straffen for dere selv? Er det slik at dersom man gjør en handling som er ulovlig så er det om å gjøre å pine mest mulig?

Jeg spør bare hvorfor glattcella ikke inneholder tannbørste, toalettpapir og dyne, - og får til svar at det er fortjent?

Fortjener noen å ha det dårlig? Velvel, sånn sett forstår jeg menneskepsyken og bakgrunnen for deres overbevisning.

Skrevet

Jeg er som de fleste har skjønt en konfliktsky kar som hater kranglinger og andre misforståelser. I tillegg ser jeg på glattcella som noe meningsløst. At glattcella skaper mer forvirring enn forståelse. Tror dere da at det hjelper å sette for eksempel meg på glattcelle dersom jeg har begått en handling?

Greit nok at straff fungerer på dere, at deres overbevisning over hva som er gode handlinger her i livet og hva som er dårlige handlinger, - så har dere lagt dere på den linje som mener at straff er et gode, - velvel, - hver sin rett.

Kan dere gi meg noen eksempler på handlinger dere ellers ikke ville begått dersom man ikke kunne risikert glattcelle, men i stedet fikk et helt vanlig rom med seng og bord og sengetøy?

Det virker som om dere har masse livserfaringer og i deres eget hodet er det den aller største selvfølgelighet at 80% av alle som har vært på glattcelle vil igjen havne på glattcelle.

Kanskje glattcella gjør det værre for mennesker og ikke bedre for mennesker? Hvis hensikten er å hjelpe?

Skrevet

Hensikten er å beskytte de rundt mennesket som er på glattcelle (med unntak av de som er for fulle til å ta var på seg selv, og de klarer seg vel strengt tatt uten en tv, sofa, bord, tannbørste osv). At du har havnet på glattcelle bare for å røyke litt tjall hører nok til sjeldenheten. Det er hovedsaklig tre grunner til at noen havner på glattcelle:

-De er for fulle til å ta vare på seg selv.

-De gjør ugagn og må skjermes for offentligheten.

-De er mistenkt for en forbrytelse hvor det kreves varetektsfengsling. Det lar seg ikke gjøre å sende de rett til fengselet.

Dessuten, glattcelle er ikke så forferdelig. Du får ikke varige mén av å bruke noen timer der.

Skrevet

Jeg er ikke en av de som mener du tar feil -har vel egentlig bare svart på hvorfor det er slik det er -etter hva jeg tror og har lest.

Jeg spør bare hvorfor glattcella ikke inneholder tannbørste, toalettpapir og dyne, - og får til svar at det er fortjent?

Det er akkurat det, det handler ikke om at "det er fortjent" ikke slik jeg ser det iallefall. Men glattcellen er utformet for å passe alle de som evt. måtte havne der -og mange av disse menneskene har havnet der med aggresiv oppførsel eller rus i blodet (da snakker jeg om mer enn et par trekk av en joint). Og for å unngå at de som blir satt på glattcella for en natt skal skade seg, få en mulighet til å skade andre (altså politiet, advokat osv.) eller få til å gjemme unna ting som de har klart å smugle forbi ransakelse (dop, kniver, våpen osv.) så inneholder cellen minst mulig. Er man kreativ og rusa eller agressiv så kan man gjøre mye med en tannbørste eller en dyne.

Jeg er som de fleste har skjønt en konfliktsky kar som hater kranglinger og andre misforståelser. I tillegg ser jeg på glattcella som noe meningsløst. At glattcella skaper mer forvirring enn forståelse. Tror dere da at det hjelper å sette for eksempel meg på glattcelle dersom jeg har begått en handling?

Jeg tror ikke man kan forandre en person hverken negativt eller positiv over tid ved å ha personen på glattcelle i noen timer -jeg søkte også litt på google nå og fant ut at det var riktig det jeg sa om at rusmisbrukere, iallefall i de største byene, havner hos rusomsorgen og ikke hos politiet over natten. Jeg kan godt skjønne at det må være en forferdelig opplevelse der og da -men har man knivstukket noen så hadde det kanskje ikke vært så trygt å bare sende personen hjem "for en god natts søvn"?

Men, er som sagt helt enig i den forstand at man ikke burde sitte der mer en i max 48timer før man evt. blir overført til varetekt i fengsel, synes helt ærlig den maxgrensen burde ligge på mellom 24.36 timer også.

Skrevet

Uff, stakkars de som må sitte der :( De kunne jo ikke vite at den dama ikke likte å bli voldtatt!

Skrevet

Du skrev tidligere at det burde være tv, seng og bad på glattcella. Er du gått tilbake på det, og sier nå det er nok med tannbørste, toalettpapir og dyne? Jeg synes det er helt greit med sistnevnte, men om de skulle hatt seng og tv ser jeg for meg at det ikke er så "forferdelig" å havne der en natt. Og da får kanskje noen en lavere terskel for å gjøre noe kriminielt. Det tror jeg.

Men si meg, er du blant disse 20 heldige prosentene som ikke havnet på glattcella igjen? Hvor får du statistikken din fra? Og at 25 av 30 havner der pga cannabisbruk er rent oppspinn fra din side. Du har enda ikke linket til noen kilde for noen av "faktaene" dine. Den eneste jeg "vet" om som har havnet der pga det, er deg! Og ja, jeg kjenner flere som har sittet der. De har forøvrig ikke tatt noen skade av det heller.

Det virker derimot som om DU har tatt skade av det. Hvor lenge satt du der egentlig? Og hvorfor tok politiet deg inn? La meg gjette; du hadde røyket og satt fredelig og rolig på en benk i parken. Du ante fred og ingen fare, og plutselig satt du innelåst på en glattcelle? :ironi:

Skrevet

Jeg er helt enig i at man kan stille spørsmål ved glattcella. Jeg googlet det for å sjekke om jeg fant noen statistikk siden Waco ikke klarer/vil gjøre det (fordi han vet han tar feil) og fikk opp mange artikler om misbruk av glattcella. Folk som har sittet der i flere døgn enn det loven tillater (to), og hvor de glemmer å gi dem mat m.m. I tillegg var det skremmende å se statistikken om hvor mange psykisk syke som havner der. I disse tilfellene (som viser seg å være mange) er jeg helt klart imot glattcella!

Jeg mener ikke den burde avskaffes, men politiets rutiner må bli (mye) bedre!

http://www.bygdeposten.no/modum/article3393564.ece

http://www.nrk.no/helse_forbruk_og_livsstil/1.1312758

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/satt-isolert-aatte-dager-paa-glattcelle-3115794.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2676255.ece

http://www.pf.no/id/15242

Skrevet

Hvor lenge satt du der egentlig? Og hvorfor tok politiet deg inn? La meg gjette; du hadde røyket og satt fredelig og rolig på en benk i parken. Du ante fred og ingen fare, og plutselig satt du innelåst på en glattcelle? :ironi:

Nå er dette tolv år siden, men siden du absoulutt vil vite det, - jeg gikk i heimdalsagata sammen med en neger. Deretter ble jeg satt på glattcelle, - for å siden slippe ut.

Meingsløst vil jeg kalle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...