Gå til innhold

Glattcella, - klar for museum?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er hensikten med glattcella? At mennesker skal få det bedre?

Selv isolat i fengselet inneholder flere møbler enn en glattcelle. Man har ikke tilgang til dasspapir, man kan ikke skru av lyset om man ønsker det, man kan ikke trekke opp av doen,man har ikke en stol, man har ikke et bord, man har ikke en madrass, - glattcella er et torturinstrument som forhåpentligvis vil bli forbudt i fremtiden.

Når skal man benytte seg glattcella? - Når en har røyka hasj? Når en har store personlige problemer? Når mennesker er i livskriser?

Jeg trenger og behøver bare en begrunnelse for hvorfor glattcella er bedre enn et vanlig rom, - eller en vanlig fengselscelle med seng, bord, toalettpapir og en stol?

Forhåpentligvis vil neste generasjoner mennesker se på med forakt glattcellen og dens behandling av mennesker akkurat som vi idag ser på forakt for pinebanken og isolasjon av mennesker som trenger å snakke med noen.

Å sette mennesker i glattcelle er forakt for menneskeverdet, - ikke hjelper behandlingen, -men tvert imot blir mennesket værre. Dette er hovedårsaken til at flesteparten som havner i glattcellen havner på glattcelle igjen, - ergo beviset for at glattcellen ikke fungerer etter hensikten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes glattcella kan være fin å ha for voksne som ikke klarer å oppføre seg. Da snakker jeg ikke om å bli tatt med et gram hasj eller andre uviktige ting. Men når noen går rundt og lager kvalme (slåsskamper, hærverk o.l.) synes jeg det er greit at de får et døgn totalt isolert slik at de kanskje tenker seg om en gang eller to før de gjør det igjen. Sier ikke at det hjelper for alle, for det gjør det sikkert ikke, men mange har godt av det tror jeg.

Skrevet

Får vel madrass på glattcelle? Men uansett, jeg kan se for meg at de må ha et rimelig stort lager av stoler, bord osv når fullemenn og andre som er litt oppspilt lar sinnet gå utover møblene.

Må heller ikke glemme at opphold i glattcelle er som regel svært kort. Men skikkelige pledd og litt varme hadde ikke skadet.

Skrevet

Jeg synes glattcella kan være fin å ha for voksne som ikke klarer å oppføre seg. Da snakker jeg ikke om å bli tatt med et gram hasj eller andre uviktige ting. Men når noen går rundt og lager kvalme (slåsskamper, hærverk o.l.) synes jeg det er greit at de får et døgn totalt isolert slik at de kanskje tenker seg om en gang eller to før de gjør det igjen. Sier ikke at det hjelper for alle, for det gjør det sikkert ikke, men mange har godt av det tror jeg.

Gode argumenter det der. Finnes det en annen måte å få mennesker som er i en krise til å forstå? Hvorfor kan vi ikke heller bruke rasping av hender, holde mennesker i sult, eller bruke håndjern til å forstå at det er de som er de slemme og vi som er de snille?

Skrevet

Får vel madrass på glattcelle? Men uansett, jeg kan se for meg at de må ha et rimelig stort lager av stoler, bord osv når fullemenn og andre som er litt oppspilt lar sinnet gå utover møblene.

Må heller ikke glemme at opphold i glattcelle er som regel svært kort. Men skikkelige pledd og litt varme hadde ikke skadet.

Når folk er sinna, kanskje vi skulle snakket og lyttet til dem i istedet for å isolere dem? Kanskje de trenger en prat og en klem i stedet for isolasjon?

Hvorfor kan de ikke for eksempel få lesestoff og toalettpapir, - eller skal vi forsøke å dra pinen og straffen så langt vi klarer?

Jeg forstår ikke begrunnelsen for glattcelle, - hvorfor ikke gi mennesker i vanskeligheter tilgang til krisesenter eller et hospital?

Skrevet

Om politiet tar inn en fyllik en lørdags kveld, så ser jeg ikke poenget med å sende han til krisesenter. Skal de sende en psykolog inn til alle som tilbringer en natt på cellen?

Skrevet

Av de anslagsvis trevde som blir satt på glattcelle hvert døgn i oslo er 25 av pga cannabis bruk.

Ikke akkurat ståhei og smelling og krangling.

Men for å stille spørsmålet på en annen måte, - hvorfor skal vi bruke glattcelle for ikkevoldelige handlinger?

Skrevet

Det er praktisk med en plastikkmadrass, da kan man bare spyle av den. Det er praktisk med et rom der det er så godt som umulig å gjemme noe. Det er upraktisk med ting som kan ødelegges. Om en person skal være i varetekt over lengre tid så sendes den personen til varetektsfengsling i et fengsel, der finner du alt det du snakker om.

Jeg tror ikke noe på at 25 av 30 på glattcelle sitter der for cannabisbruk. Er man fin i formen og blir tatt for å røyke tjall, så får man en bot/anmeldelse. Innehar man større mengde narkotiske stoffer havner man på glattcelle til man eventuelt blir fremstilt for varetektsfengsling.

Skrevet (endret)

Neinei, så enkelt er det ikke. Å være påvirket av cannabis er nok til å bli plassert på glattcelle. Jeg snakker av egen opplevelse for noe som skjedde for tolv år tilbake. Og ting har ikke forandret seg. Cannabis er like illegalt som før.

Jeg er etter min overbevisning pasifist. Jeg benytter meg ikke av vold som kommunikasjonsmiddel. Hvis jeg skal ta noen så får det heller bli med gravemaskin!

Er det etter din mening mann87 etisk riktig å påføre håndjern og sette en cannabisbruker i fengsel bare fordi han bruker cannabi? Og er det riktig å plassere ham på et rom uten toalettpapir, uten anledning til å gå ut og inn som han selv vil, uten anledning til å vite hva klokken er, ikke ha på seg sko, ikke ha et vindu ut, ikke kunne kommunisere med noen som helst menneske bortsett fra de imagiære mennesker du eventuelt måtte føre samtale med i ditt eget hode?

Aner du egentlig hvor forvirrende det er å bli plassert på glattcelle?

Endret av waco
Skrevet

Jeg har vært på glattcelle. Det gikk helt fint. Jeg lurer på hvor du har fått tallene dine fra? 25 av 30 på glattcelle sitter der for å ha røykt cannabis. Vanligvis sitter man ikke på celle i mer enn noen timer, jeg klarer meg så lenge uten sko og noen å snakke med.

Skrevet

Greia er at man så likesågjerne kunne sittet i et helt vanlig rom med sofa og bord.

Skrevet

De ser vel ikke helt poenget med å investere i sofa og bord for noen som skal tilbringe noen timer der. Blir ekstra jobb å måtte sjekke både bord og sofa for ulovligheter hver gang en ny en skal inn der. Og det å stadig vekk måtte erstatte disse møblene.

Skrevet

Nå, jeg tror det handler om menneskeverd og respekt for enkeltmenneske jeg. Kanskje det ikke alltid er riktigst å sette mennesker alene? Kanskje det finnes andre løsninger? Jeg bare lufter forslag jeg. Men det virker som om du har funnet svaret og da er det kanskje ikke noe mer å snakke om?

Hvordan kan vi gjøre tilværelsen på glattcella enda mer ubehagelig? Gjøre slik at det fungerer etter hensikten, og ikke slik at 80% av de som har sonet glattcelle vil gjøre det igjen.

Selv radiasson sas har ikke så trofaste kunder.

Skrevet

Ravende fulle kranglefanter som brøler og spyr trenger vitterlig ikke lesestoff. De trenger et sted der de ikke skader andre, detter i sjøen eller fryser i hjel.

Er du så idiot at du setter deg selv i en slik forfatning i det offentlige rom, da får du tåle en natt på glattcelle.

Om man bruker glattcelle av andre hensyn enn oppbevaring av hensyn til egen og andres sikkerhet i korte perioder, da kan jo diskutere saken. Det er jeg enig i. Men jeg kjenner ikke statistikken.

Jeg vil tro glattcelle er praktisk i en god del tilfelle.

Skrevet

Nå snakker jeg først og fremst om rolige cannabisbrukere jeg og ikke fyllebøtter. Men først og fremst så synes jeg fyllebøttene burde blitt kjørt hjem og heller fått tilsendt regning for hjemkjørelsen og ikke glattcelle. Selvsagt burde han også fått gebyr.

Det er bare gleden dere har over glattcellen som forundrer meg litt. Jeg føler det er et problem at man benytter seg av pine og glattcelle og håndjern mot fredlige ikkevoldige mennesker.

Greit nok at man er rasende og slår rundt seg, men mennesker orker det i maks 5 minutter, - så slokner man, - bare man har tømt ut energien sin. Bare se hvor fort slitne mennesker blir av å løpe litt.

Glattcella skulle etter min mening vært på museum, den burde blitt erstattet med varetektceller som inneholder seng, toalett, radiokommunikasjon, lesestoff, dyne, pute, tannbørste, speil, radio, tøfler og kanskje en tv.

Man betaler tross alt firetusenkroner natten der.

Skrevet

Trenger du virkelig alt det for én natt? Og klarer du heller ikke være aleine én natt? Kanskje sette flere folk sammen i varetektscelle, det funker sikkert bra. Og angående det cannabispreiket ditt. Jeg kan ikke tro annet enn at det er særdeles sjelden de havner på glattcelle, med unntak av om de har såpass mye at de mistenkes for salg. At du satt der en gang for 12 år siden er ikke nok til å si "nesten alle på glattcelle sitter der fordi de har røykt litt tjall".

Gjest Hard Ride
Skrevet

Nå snakker jeg først og fremst om rolige cannabisbrukere jeg og ikke fyllebøtter. Men først og fremst så synes jeg fyllebøttene burde blitt kjørt hjem og heller fått tilsendt regning for hjemkjørelsen og ikke glattcelle. Selvsagt burde han også fått gebyr.

Det er bare gleden dere har over glattcellen som forundrer meg litt. Jeg føler det er et problem at man benytter seg av pine og glattcelle og håndjern mot fredlige ikkevoldige mennesker.

Greit nok at man er rasende og slår rundt seg, men mennesker orker det i maks 5 minutter, - så slokner man, - bare man har tømt ut energien sin. Bare se hvor fort slitne mennesker blir av å løpe litt.

Glattcella skulle etter min mening vært på museum, den burde blitt erstattet med varetektceller som inneholder seng, toalett, radiokommunikasjon, lesestoff, dyne, pute, tannbørste, speil, radio, tøfler og kanskje en tv.

Gah!

Tidenes naive og snillistiske innlegg!

Gud forby at lovbrytere skal ha det kjipt på politistasjonen.

Skrevet

Har man havnet på glattcelle, så er det som regel en temmelig god grunn for at man man sitter der.

Det er for en veldig kortvarig periode, så man lider sjelden noen nød-

Og som tidligere poengtert: Mange har nok godt av å sitte der og reflektere litt over sine egne handlinger.

Ingen/lite sympati herfra... :nei:

Skrevet

Du sier til andre at det ikke er mer å diskutere fordi de er "sta" men du er jo urokkelig selv. :sjenert:

Ikke at jeg er ekspert på glattcelle akkurat, men jeg tviler på at cannabisbrukere havner DER. de havner vel mer sannsynligvis der for en natt ,før de sendes videre.

De har brutt loven, og trenger ikke belønnes med et 5 stjerners hotell.

Om man er full eller ikke, cannabisbruker eller ikke, så er ikke glattcella et oppholdsted for folk som skal sitte i fengsel over lengre tid. Du trenger ikke sofa, speil, bord, radio og lesestoff for noen timer altså.

Dessuten, det er vel mest folk som er fulle, og har vært i slåsskamper som er på glattcelle, ikke rusmissbrukere som er i flertall der :)

Skrevet

Når det gjelder glattcella i seg selv så synes jeg den bør få være som den er, den er utformet for at ingen skal kunne skade seg selv eller andre og selvsagt også fordi man ikke skal kunne gjemme ting politiet evt. har oversett ved ransakelse.

Men jeg ser behovet for flere fengselsplasser slik at man ikke har folk sittende i varetekt på politistasjonen mer enn de 48timene som skal være max. Det har jo vært i avisen flere ganger om folk som har sittet innesperret i dagesvis (opptil en uke osv.) og det har ingen godt av. Da slipper de også ut folk med mindre forteelser tidligere enn de burde for å ha plass til de som venter på varetekt i fengsel.

Når det gjelder cannabis-greia som waco snakker om så kjenner jeg iallefall til flere som har blitt tatt for smårusk, men de har så vidt jeg vet bare fått bot som de får tilsendt i posten sammen med andre papirer etter en tur på stasjonen for tisseprøve, anmeldelse osv. Så i forhold til cannabis så tror jeg det er mengden som gjelder og om man ble tatt i å selge eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...