LukaFrost Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Jeg er den i heimen som har ansvaret for kjøp av mat og å lage middag. Når jeg spør husbonden om han har noen forslag er svaret "noe enkelt". Som om det hjelper meg! Så da må jeg spørre dere. Jeg har ei halv flaske hvitvin etter helga som jeg har lyst til å bruke i saus, men jeg har ikke brukt hvitvin i matlaging før annet enn i fiskesuppe. Har dere noe forslag til hv jeg kan lage og evt oppskrift på saus?
Antoinette Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Du kan lage Beurre blanc, nydelig til fisk eller bruke den i hvit saus til alle slags gratenger. Mange muligheter.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Beurre blanc: http://www.aperitif.no/index.db2?id=120309 Du kan bruke andre smakstilsetninger enn pepperrot, feks urter som dill, kjørvel, persille, gressløk... Det er også godt å ha litt fløte i den innkokte vinen og gi et nytt oppkok før du begynner å piske inn smøret. Nydelig til alle typer fisk.
Antoinette Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Eller kjøp blåskjell og damp de i hvitløk, smør og hvitvin. Gjør som belgierne og server pommes frites og majones til- MMMMM.
LukaFrost Skrevet 30. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2010 Mmmmm! Gode ideer! Bare synd at husbonden ikke liker blåskjell. På den andre siden... mer til meg!
Plym Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Jeg pleier å lage kyllinggryte med hvitvin. Bruker ca samme oppskrift som til coq au vin, men med hvitvin istedet. Og dropp cognacen, hvis oppskriften inneholder det. Det blir en lettere variant, som smaker utrolig godt.
Supraspinatus Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Jeg er den i heimen som har ansvaret for kjøp av mat og å lage middag. Når jeg spør husbonden om han har noen forslag er svaret "noe enkelt". Som om det hjelper meg! Så da må jeg spørre dere. Jeg har ei halv flaske hvitvin etter helga som jeg har lyst til å bruke i saus, men jeg har ikke brukt hvitvin i matlaging før annet enn i fiskesuppe. Har dere noe forslag til hv jeg kan lage og evt oppskrift på saus? Hvilken type hvitvin er det? Om den ikke er tørr, så egner den seg mer til desserter enn hovedretter. Mitt forslag er bakt hvit fisk (feks torsk) m/Beurre blanc, erter og gulrøtter julienne. (Gjerne et par gode poteter til og).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå