Gå til innhold

Farge kjole

Dagger

Anbefalte innlegg

Jeg har en fin kinesisk kjole jeg har arvet, men den er hvit og jeg har veldig lyst å farge den lyseblå. Den er av ganske tykk silke, og sømmer og slikt viser ikke på kjolen. Det som er på kjolen som ikke er av silke er sort så dette blir ikke farget og det er greit. Men det jeg lurer på er om det er lurt av meg å farge denne kjole lyseblå? Er det noen som har noe erfaring med dette?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du får noe vellykket resultat siden kjolen er i silke (eller null farge i det hele tatt). De fleste tekstilfarger er beregnet til helt andre stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese mer om farging av tekstiler: Herdins

Vanlig tekstilfarge fungerer bare på bomull, lin og viskose, men det finnes en type som også skal fungere på silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den typen jeg tenkte å bruke ja, siden den også skal kunne farge silke. Men jeg er ikke sikker på om det blir bra resultet når jeg skal farge den i en lys farge i steden for å farge den i en mørk farge. Jeg har jo ingeting å tape. De fargene er jo ikke noe særlig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil være lettere å farge i kjolen en lys farge enn i en mørk. Min erfaring med multifargemiddel er at fargen blir mindre jevn enn med vanlig farge som brukes i vaskemaskin. Hvis fargen er lys synes det ikke så lett om fargen skulle bli ujevn.

Men er du helt sikker på at du virkelig vil farge kjolen? Du skriver at den er arvet. Hvis fargingen blir helt mislykket kan du i verste fall ende opp med at kjolen blir flekkete på grunn av ujevn innfarging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet den av min søster som har lagt seg litt ut. Hun har ikke brukt den på mange år og den ble spesial sydd til henne i Kina. Jeg tror ikke jeg hadde brukt den så lenge den er hvit.. Svært få annledninger å bruke en hvit kjole. Må også sy den om, så om den ikke blir så velykket i fargeingen så er det absolutt ikke krise. :) Dessuten har de som sydde den brukt gul farge til å markere stoffet. Og denne har begynt å trekke seg utover i stoffet og dette er IKKE pent! Var også en av grunnene til at jeg ville farge kjolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var kjolen farget og den ble veldig fin MED unntak av noen mørkeblå flekker som jeg faktisk tror kom fra at jeg måtte ha posene med farge inne i maskinen sammen med kjolen(?). Synes det var merkelig så jeg leste bruksannvisningen flere ganger og jeg har gjort det riktig, så nå er jeg skuffa fordi det var pga posene med farge at alt skulle gå galt. Men kanskje jeg klarer å fjerne de :) vi får se. Jeg er optimist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...