Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Vår lille på 16 mndr har aldri vært sår i stumpen. Et par ganger har vi sett at han er litt rosa, men ikke noe mer enn det og heller ikke vi trengte å gjøre noe med. Gikk over av seg selv etter en dag. I tillegg til hyppige skift og påpasselige med å bare bruke vann + tørke godt og muligens "god" hud så har han aldri vært sår. 1 uke etter barnehagestart ser jeg at han er ILDRØD i/rundt hele stumpen og han er tydelig sår og det er vondt når vi vasker han. Hylte da vi skulle skifte bleie og nektet plent å bli med på badet. Fikk helt hetta og holdt han hjemme fra barnehagen dagen etter. Det var en fredag slik at han fikk hele helgen i tillegg til å bli god, noe han også ble. Hadde uansett fri så det var bare koselig å ha han hjemme. Nå lurer jeg på om de i barnehagen skifter ofte nok på han eller om de lar han gå for lenge med våt/bæsjebleie. Det kan vel ikke være tilfeldig at han nå blir så innmari sår?! Bruker samme bleier der som hjemme og som vi alltid har brukt (Pampers). Kan/bør jeg si noe til barnehagen om dette? Synes det er så flaut å mase, jeg vet og ser at de har maaaaasse å gjøre og sikkert gjør så godt de kan. Men etter han var så sår så har han fått helt "skifte bleieangst" og vi må lokke, lure og distrahere han for å få skiftet og vasket skikkelig. Synes det er utrolig trist. Vil ikke at han skal få angst for bleieområdet.
aniana Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Selvfølgelig skal du si ifra!! Det dreier seg om barnet ditt! Men så har det seg slik at det går ann å si ifra på fler forskjellige måter. Dette får du til. En ting sier jeg .. til alle som skal bli foreldre eller som har små og trenger råd.. Følg magefølelsen din. Er det ikke riktig så gjør noe med det! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Jeg hadde tatt en liten prat med ped.leder. Har selv jobbet som pedagogisk leder i noen år nå, og har opplevd flere ganger at jeg måtte drille assistentene i å sjekke bleier ofte nok. Så det kan ha skjedd at blein ikke har blitt skiftet ofte nok.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Ja, si fra Jeg har jobbet en kort periode i barnehage, og særlig om det er en litt stor barnehage/avdeling kan det hende de ansatte, evt nye assistenter, ikke har helt oversikt over hva andre har gjort f eks, og det går ofte fort i svingene. Men bleieskift må jo prioriteres
Vibi Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Det samme skjedde hos oss. Jeg sendte rett og slett med han en sinksalve i barnehagen, og sa at jeg hadde lagt merke til at han var blitt så sår i stumpen, og noe ala "han blir sikkert gående litt lenge med bæsjebleie, skjønner jo at dere ikke ummiddelbart oppdager når alle ungene gjør fra seg hver gang", og satset på at de tok hintet Det gjorde de forøvrig også, han har ikke vært sår siden.
SummerJoy Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Glemmer aldri en dag jeg hentet snuppa mi i barnehagen. (de var ute og hadde full vinterdress og slikt på seg) Og da vi kom hjem så merker jeg at hun tok seg sånn nedentil (utenpå buksen) og jeg spør "er det noe gale"? og tar henne med meg på badet. Og der finner jeg en bleie med inntørket avføring og en knallrød babystump som nesten blør så sår er hun. Ungen hylgriner da jeg dusjer henne... Uff..... Dagen etterpå sa jeg ifra på en fin måte hva som hadde skjedd. Og at jeg hadde forståelse for at de kanskje ikke hadde merket at hun hadde bæsjet, for det luktet absolutt ingenting (og det pleier det jo gjøre). Men lurte på om de kunne være litt mer obs i fremtiden. Den ansatte sa at slikt skulle da ikke skje, og hun skulle gi beskjed til de andre at de måtte også SE nedi bleien til min datter, og det ofte, og ikke bare lukte på henne. Hun har trolig gått med bleien med bæsj fra de gikk ut i 14:30 tiden til jeg hentet henne i 16:30 tiden... Det har aldri skjedd igjen, og hun er aldri rød når hun kommer fra barnehagen. Så her har det hjulpet å gjøre de litt obs.
Gjest wenche Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 Jeg opplevde det samme for noen år siden da mine barn var små. Men årsaken hos oss var at barnet ikke tålte å bli vasket med våtservietter. Han ble rett og slett rød og sår av våtservietter.
Rødtoppen86 Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Ville sagt i fra på en fin måte Bare å si at barnet ditt lett blir sår på stumpen, så hvis barnehagen kunne sjekke litt ekstra så hadde du satt stor pris på det. Har jobbet noen år i barnehage, og det er veldig greit at foreldre sier ifra på en fin måte. Noen barn blir jo fortere sår enn andre, så det er kjekt å ha en påminnelse i bakhodet om hvem som trenger å sjekkes ofte. Alle barn skal jo få ny bleie når det trengs, men som sagt, noen trenger ekstra oppfølging
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Jeg hadde tatt en liten prat med ped.leder. Har selv jobbet som pedagogisk leder i noen år nå, og har opplevd flere ganger at jeg måtte drille assistentene i å sjekke bleier ofte nok. Så det kan ha skjedd at blein ikke har blitt skiftet ofte nok. går helt greit å prate med den som har barnet fast, om det hadde skjed mange ganger trass i at du sa i fra kan du ta en prat med sjefen og lufte deg lit, men det går faktisk greit å prate med de som faktisk jobber med barnet dit også. noen barn reagerer på våtservieter (som er en u-ting å bruke på barn mener nå jeg). de fleste barnehager har rutiner på bleieskift og rutiner på og sjekke om barn har full bleie utenom, i min barnehage skal alle bleier sjekkes hvert 20min og byttes før måltidene uanseth. nei, spør den som er primærkontakt med ditt barn så blir ting oppklart med den som har mest med ditt barn og gjøre, da kan dere eventuelt bli enig om å prøve en periode uten våtservieter osv om barnet forsetter å være sårt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå