AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Kansje feil forum? Men noen har kansje peiling fordetom! Jeg skla gifte meg neste sommer, og kom på at vi må ordne med avec og noe whisky til baren etterpå... Men hverken meg eller brudgommen drikker brunt brennevin, og ar derfor lite peiling. Kansje det er noen som kan anbefale noe(n) merke® som jeg kan ha? (Om det har oe å si, så skal jeg et par turer utenlands mellom nå og jul, og kan spe på med taxfree varer) Vi bor på lite sted uten pol, så det er ikke bare å stikke innom for å sprre, og jeg liker uansett å hørre med de som har erfaring og ikke får betalt for å selge meg dette....
Barcelone Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Vi skal ha cognac og sheridan som avec til kaffen. Annen avec kan jo være noe likør også (damer liker ofte det bedre en brunt brennevin) ala sherry eller noe. Hvis du skal handle på tax-free så kan du be dem om hjelp til å finne en god cognac og eventuelt whisky. Nå vet jeg ikke hvor du skal reise hen, men ofte kan det være billigere sprit i vanlige alkoholutsalg i utlandet enn på tax-free. Du kan jo sjekke på tax-free butikken i Norge før utreise hva de vil anbefale og så kjøpe det der dere drar.
MonThe Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 (endret) Cognac og baileys til kaffe og kaker Endret 30. august 2010 av MonThe
lilleGrethe Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Vi hadde cognac, baileys, whisky og tia maria.
ffjellrev Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Tips: Det er17,5 standard "porsjoner" i en standard helflaske. Så blir det litt lettere å beregne hvor mye du trenger
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Takker! Forsalg til merker på cognacken?
Gjest Eurodice Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Dette blir litt komisk, synes jeg. Ordet "avec" er fransk og betyr "med". Da blir det merkelig å spørre om hvilken "avec" man skal ha til kaffen.
MonThe Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 ..hun spør vel hva som er vanlig å ha "med" kaffen i et bryllup? ..ser ikke helt hva som er komisk med spørsmålet? ..selv om det ikke er helt grammatisk korrekt ift. fransk..
Gjest Spinell Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Tillater meg å foreslå at dere velger noe annet enn Bailey's, Irish cream eller Sheridans som "likør". Det er ganske mange som misliker fløtebaserte drikker, men som likevel setter pris på en søt avec. Tia Maria og Kahlua (skrivemåte??) kan være bedre forslag. Cointreau eller Gran Marnier er sterke likører (like sterk som cognac) som også kan passe. Når det gjelder hvilken type Cognac, så er det veldig avhengig av smak og behag. En trenger ikke kjøpe den aller dyreste cognacen. Selv liker jeg godt Otard VSOP, men det finnes mange andre som også er gode.
lilleGrethe Skrevet 2. september 2010 #10 Skrevet 2. september 2010 Akkurat hvilket merke Cognac er nok ikke så nøye, men kvaliteten vurderes med bokstaver, VS (Very Special) VSOP (Very Special Old Pale) og XO (Extra Old). XO er best, VSOP er greit, men cognac-kjennere drikker nok ikke VS, så den bør du styre unna. VSOP er helt i orden midt-på-treet kvalitet.
Karmosin Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Dette blir litt komisk, synes jeg. Ordet "avec" er fransk og betyr "med". Da blir det merkelig å spørre om hvilken "avec" man skal ha til kaffen. Ja, men på norsk innebærer "avec" "noe fortrinnsvis alkoholholdig man har attåt kaffen, oftest konjakk eller likør", så spørsmålet er da helt forståelig. Det er litt som på amerikansk engelsk hvor man bestiller "sides" til hovedretten; "side" oversettes direkte til norsk "side", men betyr "tilbehør typ potetvariant, grønnsaker osv".
Elizia Skrevet 3. september 2010 #12 Skrevet 3. september 2010 Anbefaler også XO eller VSOP når det gjelder cognac. Braastad xo er godt. Av likører liker de fleste kvinner jeg kjenner Bailey´s eller St. Halvard. St. Halvard er sterk likør da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå