Jentepusen Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Kjæresten og jeg møtte hverandre for et år siden. Han kommer fra en annen by. Han er oppvokst i barnehjem, flere forskjellige plasser og har hatt en dårlig oppvekst. Mora er alkoholiker (jeg har truffet henne et par ganger og hun er kjempekoselig, og har nå en veldig flott samboer). Det han har sagt til meg er at han har drevet med mye festing (alkohol) i sin fortid, og at han ikke liker å gå på byen lengre. Han sier at grunnet til at han flyttet til denne byen er fordi han ville komme seg unna der han bodde før, og flyttet ned her pga broren bor her. (broren er forresten ingenting å ha kontakt med, dem snakker ikke til hverandre). Her har han også nå fått sin AD/HD utredning og blitt medisinert riktig. For noen uker siden var jeg med til AD/HD terapauten som forklarte om sykdommen, og hjalp meg til å forstå. Det hjalp også oss som par. Så det var veldig greit. Han sier han ikke drikker så mye alkohol lengre p.g.a medisinene han går på. Det er vist en uheldig blanding. I dag skulle jeg finne noen av mine papirer, og jeg ser gjennom. Der står det fylt ut på et skjema, håndskreven: Jeg har hatt rusproblemer. På skjema der man fyller ut navn står det at han har samboer, så skjema er relativt nytt. Vi flyttet sammen tidlig i vår. Det står også om at han skal få praksisplass gjennom nav. Og at fastlegen anbefaler/støtter han i å ta jevnlige urin prøver - dette har vell ingenting med AD/HD å gjøre? Noen vær så snill og hjelp å fortelle meg....... Det han "søker på" er å få en støttekontakt siden han ikke har noen venner her i denne byen. Siden han flyttet hit for behandling. Jeg ble helt blek når jeg fant dette..... Jeg vet ingenting om at han har hatt rus problemer, jeg vet bare at hans fortid kunne vært myyyyye bedre. Han er borte 2 dager med idretten han holder på med, jeg har lyst å ringe han å spørre. Men har samtidig ikke lyst å ødelegge oppholdet hans. Han bør vell komme hjem og jeg spørre han da.... Hva hadde dere gjort? Jeg føler han er uærlig. Jeg har vondt i magen......
Diezel Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Skjønner at du reagerer. men han har jo faktisk sagt at han har hatt problemer i fortiden. Sannsynligvis er det vanskelig for ham å snakke om dette, så trå litt forsiktig når du konfronterer ham...
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Løp. Kom deg unna mens du kan. Dette vil aldri ha en god utgang.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Vent til han kommer hjem, og ta deg tid til å lytte på det han har å si. Ikke vær dømmende.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Urinprøver er jo ikke noe som har med alkohol å gjøre. Det er jo noe man bruker for å sjekke etter narkotika. Dersom NAV forlanger urinprøver, vil det si at dette har vært et veldig stort og vedvarende problem, og at de har hatt vansker med å få han til å følge kurs osv. Jeg vil dermed si at det er sannsynlig at dette ikke "bare er" marihuana o.l., men heller annen narkotika som amfetamin, eller i værste fall... ja. Du får tenke selv. Det er veldig stor sykdomsfare både fysisk og psykisk i narkotikamiljøer. Dels fordi det foregår handlinger, både voldelige og andre, som kan traumatisere folk, men også fordi de påfører seg selv psykiske skader ved forbruk av rusmidler. I tillegg er det dette med bruk av sprøyer som medfører veldig stor smittefare. Kan "din kjære" ha sykdommer han ikke har fortalt deg om? For eksempelvis Hepatitt er veldig vanlig. Det finnes forskjellige typer hepatitt, noen blir man frisk av, og noen blir man _aldri_ frisk av og det finnes ingen kur for det. Hepatitt B kan forkorte livet ditt med 30-40 år, man kan da regne med et livsløp på 50 år - ikke 90... Hvis jeg var deg ville jeg ha sjekket meg for sykdommer umiddelbart. Både HIV og hepatitt er jo seksuelt overførbare. HIV forekommer i Norge stort sett bare hos homofile eller sprøytebrukere, evt menn som har kjøpt sex i Thailand. Ellers er det svært få som har HIV blant Nordmenn.
Gjest redstar Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Forstår veldig godt at du føler deg "ført bak lyset" og at han har vært uærlig. Det er jo veldig merkelig at han ikke har snakket med deg om dette da dette er et stort problem, men så lenge du ikke har merket noe til nå så er rusproblemet hans ikke såååå alvorlig så det kan være? Jeg ville ha ventet til ham kom hjem og pratet med ham, rolig og ikke dømmende(som nevnt over). Jeg ville forklart hvordan jeg følte ang hans uærlighet og spurt om grunnen til dette, det er jo et alvorlig tema og så lenge dere flytter sammen så burde du ha fått vite om dette + han burde ikke bære dette alene. Spør hvor alvorlig problemet er og hvordan sitvasjonen ligger an. Det er bra for ham om han får en støttekontakt, men også at du kan få noen å prate med. Dette er en sitvasjon som ikke skal ødelegge for dere, men noe han må jobbe med, og som ikke skal bli utvikle seg i feil retning. Jeg sjønner godt at du føler deg sveket og uvitende og jeg håper han har en "god forklaring" når han kommer hjem, selv om det egentlig ikke finnes noen god unnskylding/forklaring ang dette. Jeg ville pratet med ham om dette når han kommer hjem, så ta det derifra. Håper samtalen deres går fint og at vi gjerne får høre hvordan det går med deg:) Dette skal IKKE du sitte/slite med!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 "Snakke om" "Ikke vær dømmende" Jaja Synes det blir noe naivt over det dersom man skal ha en slik tankegang. Medisiner som ikke går overens med alkohol er jo ikke sååå gunstige. Grunnen til at han tar de er jo for å holde han sjakk, dersom han har sluttet med narkotika. Disse medisinene gir nok sikkert en slags rus. Det kan jo være snakk om hva som helst. Jeg ville forsøkt å titte på hvilke medisiner han tar, har du tilgang til innpakningene og kan google merkene er nok det en stor fordel..da finner du jo ut hva de er og hva de gjør. Jeg tror du vil tjene mye på å ikke være naiv i denne sammenhengen. Husk at det er ditt liv det handler om. Ikke en eller annen politisk korrekt person fra internett som sier at du skal ofre deg for denne mannen.
MarilynM Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Det er veldig vanlig for personer med ADHD å "selv-medisinere" seg hvis de ikke får hjelp/medisiner. Med hans vonde bakgrunn høres han ut som et klassisk eksempel på "vanskelig drittunge som aldri fikk noe annet enn kjeft og som endte opp med rus for å roe ned uroen inni seg". Hvis du skjønner hva du mener. Jeg har også diagnosen, men vokste opp i en veldig ressurs-sterk familie, som garantert er grunnen til at jeg aldri havnet i rusmiljø selv om jeg ikke fikk hjelp/medisiner før jeg var 18. ADHD er en vanskelig tilstand å leve med, og med mindre man får diagnosen tidlig kan man gå gjennom hele oppveksten som problembarn og troublemaker (vet ikke hva det heter på norsk). Med et samfunn som har gitt deg opp og en intens uro inni hodet er det lett å gå fra alkohol til sterkere stoffer for å flykte fra den slitsomme hverdagen. Det er jo ingen som tror man kan oppnå noe i verden uansett.. Uansett, det høres ut som at han har begynt å ta tak i livet sitt igjen, og hvis han går til psykolog og får medisiner som fungerer for ham, er det lite trolig at han vil havne på kjøret igjen. Narkotikaen var tross alt bare selv-medisinering, og nå har han skikkelige medisiner. Det er også viktig å huske på at de medisinene han tar nå, enten det er ritalin/concerta eller stratera, vil virke som narkotika for alle som ikke har ADHD. Men for ham er det bare det han trenger for å leve et tilnærmet normalt liv. Du er også garantert til stor hjelp for ham, og det er tydelig at han både stoler på deg og trenger deg. Snakk med ham om det du har funnet, men ikke vær dømmende. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 For noe tull. Hvis du tror på dette her så tror du på nissen også. Så naive er vel ikke alle? Livet ditt sammen med denne fyren vil bli et drama-helvete med rus, konflikter, psykiske vansker og alt vil handle om han hele tiden.
MarilynM Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Vil også føye til at det høres ut som at han tar ansvar for å komme vekk fra fortiden/rusmiljøet ved å: a) flytte til annet sted b) begrense alkohol-inntaket (han har rett i at man ikke bør kombinere ADHD-medisiner med alkohol, og det er virkelig ikke alle som er såppas "flinke"!) c) ved å ta deg med til psykologen slik at du får mer innsikt i "sykdommen". Dette vil hjelpe forholdet deres, og viser at han ønsker å innvolvere deg. At han ikke har fortalt deg alle detaljer om en fortid han prøver å legge bak seg/glemme er kanskje ikke 100% gjennomtenkt, men det kan være så enkelt som at han ikke vil miste deg for noe han selv ser var skikkelig dumt gjort. Hvis du vil satse på denne gutten (og jeg ser ingenting i innlegget ditt som tilsier at det er en dårlig ide), bør dere snakke sammen om dette, og du bør være villig til å legge det bak deg hvis det er helt klart at det er fortid for ham. Vi har alle gjort dumme ting, og selv om noen gjør dummere ting enn andre, skal man gi folk en sjanse hvis de åpenbart gjør en innsats for å snu livet sitt på rett kjøl. Anyway, nå kicker Consertaen min inn, så da må jeg konsentrere meg om skolearbeidet mitt mens jeg kan. Om 8 timer går virkningen ut, og da skal jeg ha skrevet 1000 ord. Takket være medisinen kan jeg klare nettopp det.
Gjest mb Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Urinprøver er jo ikke noe som har med alkohol å gjøre. Det er jo noe man bruker for å sjekke etter narkotika. Dersom NAV forlanger urinprøver, vil det si at dette har vært et veldig stort og vedvarende problem, og at de har hatt vansker med å få han til å følge kurs osv. Jeg vil dermed si at det er sannsynlig at dette ikke "bare er" marihuana o.l., men heller annen narkotika som amfetamin, eller i værste fall... ja. Du får tenke selv. Det er veldig stor sykdomsfare både fysisk og psykisk i narkotikamiljøer. Dels fordi det foregår handlinger, både voldelige og andre, som kan traumatisere folk, men også fordi de påfører seg selv psykiske skader ved forbruk av rusmidler. I tillegg er det dette med bruk av sprøyer som medfører veldig stor smittefare. Kan "din kjære" ha sykdommer han ikke har fortalt deg om? For eksempelvis Hepatitt er veldig vanlig. Det finnes forskjellige typer hepatitt, noen blir man frisk av, og noen blir man _aldri_ frisk av og det finnes ingen kur for det. Hepatitt B kan forkorte livet ditt med 30-40 år, man kan da regne med et livsløp på 50 år - ikke 90... Hvis jeg var deg ville jeg ha sjekket meg for sykdommer umiddelbart. Både HIV og hepatitt er jo seksuelt overførbare. HIV forekommer i Norge stort sett bare hos homofile eller sprøytebrukere, evt menn som har kjøpt sex i Thailand. Ellers er det svært få som har HIV blant Nordmenn. Gud bedre du river igang her.... Som bruker av ADHD medisiner er det også standard prosedyre å ta jevnlige urinprøver.....
Gjest redstar Skrevet 30. august 2010 #12 Skrevet 30. august 2010 For noe tull. Hvis du tror på dette her så tror du på nissen også. Så naive er vel ikke alle? Livet ditt sammen med denne fyren vil bli et drama-helvete med rus, konflikter, psykiske vansker og alt vil handle om han hele tiden. Som nevnt nedenfor så har han jo faktisk tatt initiativ og prøvd å komme seg "på bena igjen", det er derfor jeg skrev tidligere at det handler om å trå varsomt frem, og ikke bli helt hysterisk og tro at man bor med en narkoman. Vil også føye til at det høres ut som at han tar ansvar for å komme vekk fra fortiden/rusmiljøet ved å: a) flytte til annet sted b) begrense alkohol-inntaket (han har rett i at man ikke bør kombinere ADHD-medisiner med alkohol, og det er virkelig ikke alle som er såppas "flinke"!) c) ved å ta deg med til psykologen slik at du får mer innsikt i "sykdommen". Dette vil hjelpe forholdet deres, og viser at han ønsker å innvolvere deg. At han ikke har fortalt deg alle detaljer om en fortid han prøver å legge bak seg/glemme er kanskje ikke 100% gjennomtenkt, men det kan være så enkelt som at han ikke vil miste deg for noe han selv ser var skikkelig dumt gjort. Hvis du vil satse på denne gutten (og jeg ser ingenting i innlegget ditt som tilsier at det er en dårlig ide), bør dere snakke sammen om dette, og du bør være villig til å legge det bak deg hvis det er helt klart at det er fortid for ham. Vi har alle gjort dumme ting, og selv om noen gjør dummere ting enn andre, skal man gi folk en sjanse hvis de åpenbart gjør en innsats for å snu livet sitt på rett kjøl. Må si meg enig i dette, han prøver å legge fortiden bak seg og begynne på nye ark, at han var uærlig med deg synes jeg var dårlig gjort at ham men gjerne han "skjemmes" av sin fortid og vil ikke at folk skal dømme ham, selv om du har rett i å vite dette.
solkrem Skrevet 30. august 2010 #13 Skrevet 30. august 2010 Jeg vil først og fremst si at det er utrolig bra at han har funnet deg det er mye enklere å komme seg ut av en slik vanskelig situasjon dersom man har en forståelsesfull kjæreste som man kan snakke med. Spesielt om han ikke kjenner noen andre i området. Tipper at han er redd for å si det til deg på grunn av alle fordommene det fører med seg. Han er sikkert redd for at du ikke vil ha noe mer med han å gjøre, eller at du kommer til å like han mindre. Samtidig forstår jeg at du er lei deg for at han ikke har sagt noe. Men å innrømme et slikt problem er ikke bare lett. Tenkte også litt på at papiret lå der du kunne finne det, så kanskje han egentlig vil at du skal vite det? For all del ikke ring og snakk om det over telefon. Vent til han kommer hjem, og prøv å vær så forståelsesfull som mulig. For det virker jo ikke som om det er rusproblemet du plages mest av, men nettopp det at han ikke har fortalt det til deg før. Vi kan ikke si deg hvor alvorlig det er og hvordan fremgangen hans er. Men han prøver i alle fall å komme seg ut av narkotikamiljøet ved å flytte og kutte ned på alkohol. Fortell oss hvordan det går videre
waco Skrevet 30. august 2010 #14 Skrevet 30. august 2010 Er det egentlig lov å lese andre menneskers privatsaker og helseinformasjoner?
MarilynM Skrevet 30. august 2010 #15 Skrevet 30. august 2010 Gud bedre du river igang her.... Som bruker av ADHD medisiner er det også standard prosedyre å ta jevnlige urinprøver..... Ja noen tar jo helt av!! Jeg mener bestemt at man ALLTID skal skjekke seg for sykdommer før man hopper til sengs med noen, uavhengig av den nye partnerens bakgrunn. Det burde da være standar prosedyre for alle, men har ingenting med denne saken å gjøre. Man kan ikke se på en person om vedkommende har sykdommer.. Vanligste stoff å selvmedisinere seg med er vel hasj/amfetamin, og dette brukes vel lite i sprøyteform?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #16 Skrevet 30. august 2010 Han er sikkert ikke stolt av fortiden sin. Og det står respekt av at han har tatt tak i selv selv. Tenk, han hadde to valg. 1. han kunne fortsatt i den banen han var. 2. han kunne gjøre noe med livssituasjonen sin. Når han først har vært der han har vært er valg 1 det enkleste. Leve fra hånd til munn (selv om det ikke er enkelt å være avhengig av rus) og ikke ha ansvar. Men han tok faktisk tak i situasjonen, det krever masse jobb fysisk og psykisk. At han ikke vil drikke kan kanskje ha flere grunner. Det er veldig lett å få hunger etter rus blandt annet. Det er ikke det samme å drikke uten "hjelpemidler" som med. Jeg sier ikke at det vil bli enkelt. Er ikke mange forhold som bare er enkle uansett. Men han jobber med seg selv og vil virkelig! Han får, etter hva jeg skjønner, oppfølging og det er viktig! Jeg ville gitt det en sjanse. Eller, jeg har gitt det en sjanse, jeg har en kjæreste som din, men han får ikke medisin for ADHD pga tidligere rusproblemer Vi har vært sammen i snart 7 år.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #17 Skrevet 30. august 2010 har han egentlig vært uærlig? jeg kan ikke se i innlegget til ts at han har løyet. han har holdt tilbake informasjon men det er ikke å lyve. det er dessuten valig prosedyre å ta blodprøver av mennesker som medisineres for ADHD. på lik linje som at blodprøver taes gjevnlig for andre medisiner. det er for å måle at verdiene er riktige. jeg syns han virker ansvarsfull. flytter til nytt sted. går ikke på byen lenger. ikke vil drikke alkohol fordi det er en uheldig kombinasjon osv. det virker som om han tar tak i tingene sine for å gjøre noe med dem og det er vel det viktigste? et rusproblem er ikke nødvendigvis å sitte med nåla i armen eller at det er en dominerende sak i livet. jeg har selv hatt "rusproblemer" på mine papirer. men det betydde rett og slett speed og kokain en til to ganger i uka, ikke noe mer enn det. jeg ble syk lenge før "rusproblematikken" startet. min kjære vet om min fortid, han vet dog ikke min egentlige diagnose. om han skulle spørre konkret om det så er jeg selvfølgelig ærlig. men selv om jeg ikke har fortalt det på eget iniativ så betyr ikke det at jeg lyver.
Gjest Seniorita Skrevet 30. august 2010 #18 Skrevet 30. august 2010 Løp. Kom deg unna mens du kan. Dette vil aldri ha en god utgang. Vet du egentlig hva du snakker om ? Gutten HAR HATT problem . Han HAR IKKE
Gjest lsjk Skrevet 30. august 2010 #19 Skrevet 30. august 2010 Rusproblemer kan jo bety alkoholproblemer? Hvis han har ADHD og får medisin for det, må han ta urinprøver regelmessig hos legen for å få skrevet ut medisin. De er nemlig ganske strenge på å gi ADHD medisin til folk med rusproblemer. Jeg synes egentlig ikke dette høres så veldig alvorlig ut
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #20 Skrevet 30. august 2010 Vanligste stoff å selvmedisinere seg med er vel hasj/amfetamin, og dette brukes vel lite i sprøyteform? Amfetaminmisbrukere injiserer gjerne amfetamin for større virkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå