Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift og har barn

Til sammen har vi god råd, men jeg blir ofte frustrert fordi jeg sitter igjen med veldig lite penger når alt er betalt, mens han sitter igjen med mer på sin konto. Men han opplever ikke dette som et problem. Så nå tenkte jeg at jeg skulle sjekke med dere. Synes dere dette høres rettferdig ut:

Vi har et felles lån på 2 mill. 300.000 av dette er penger som dekker et tidligere lån som han hadde. Altså som kun han er ansvarlig for.

Vi betaler like mye hver for å dekke lånet vårt. Dette betales inn til en felles konto. Denne kontoen brukes ikke til andre felles utgifter.

De andre faste utgiftene betaler han. Det er snakk om strøm, veiavgift etc

Vi har ikke utgifter til barnehage eller sfo.

Andre regninger betaler vi hver for oss.

Jeg handler inn 70-80 prosent av all mat, klær, frisør for barna ting til huset o.s.v

Han betaler treningsavgift for barna.

Jeg har omtrent 2.000 kroner i mnd i reiseutgifter for å komme meg til jobb. Han har ikke reiseutgifter.

Han tjener omtrent dobbelt så mye som meg i mnd.

Er dette rettferdig som det er, eller er det ikke det?

Jeg spør fordi jeg ofte føler det urettferdig og frustrerende at min dårlige økonomi gjør at jeg har så lite handlefrihet, mens han kan gjøre så mye mer. Han er ikke gjerrig, så jeg får penger om jeg trenger. Men jeg misliker sterk å måtte spørre. Jeg vil heller få bedre råd fordi han betaler mer av det jeg må betale. Men vil det være rettferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er rettferdig. Du får si det som det er, at han skal overføre et fast beløp til deg for matinnkjøp, og/eller betale en større del av lånet.

Jeg ville aldri latt dama mi ha merkbart dårligere råd enn meg. Og ekteskap er jo en felles ting med felles økonomi.

Men det er en likestillingstrend ute å går nå, der gjerrige menn kjemper hardt for pengene sine.

Skrevet

Det er ikke rettferdig.Ett ekteskap er to om alt

Skrevet (endret)

Jeg syns dere virkelig skal gå igjennom økonomien deres sammen. Han er kansje ikke klar over hvor mye penger hverdagslige ting koster. Om dere hadde tjent like mye, burde han uansett i hvertfall betale litt mer på lånet siden 15% av det er REN hans gjeld. Samtidig høres det også ut som at du legger ut mer penger på hverdagslige ting enn det han gjør, slik at du totalt betaler mer enn han (vet ikke hvor mye penger dere bruker på mat osv men regner med at det er sånn).

Mitt intrykk er at når man er to om ting, betaler man alle utgifter som angår begge to etter betalingsevne. Sier ikke at han trenger å betale det dobbelte at det du gjør, men jeg syns han burde bidra mer til daglige ting slik at du ikke sitter igjen og føler deg fattig mens han har god råd. Er sikkert ikke mer enn ett par tusenlapper som skal til tenker jeg.

Forstår godt at du syns det er kjipt å måtte be om penger. Syns du skulle sagt til han "så mye penger trenger/bruker jeg til mine ting hver måned. Så mye penger mangler jeg i ca dag for å få dette til å gå opp ." Det bør være nok til at han tar hintet. Det er ikke sikkert at han bevisst mener å være kjip med deg.

Jobber du deltid for å ta deg av felles barn ? Hvis det er tilfellet bør jo også det telle i deres felles regnestykke med tanke på hvem som bidrar til ting og tang.

Men i bunn og grunn syns jeg at man skal ja felles økonomi og bli enige om hvor penger skal, og hvem sine penger som skal hvor.

Jeg er ikke gift, men har hatt samboer i snart 4 år. Vi tjener ikke like mye, men vi betaler det som skal betales alt etter hvem som har penger. Skal den ene bruke mye penger på seg selv kan den andre bruke tilsvarende på noe annet han/hun vil, ikke utregnet etter hvor mye han/hun tjener! Det er en stor uting å måtte krangle om penger i ett forhold.

Endret av Tulling
Skrevet

He he. Dette er litt morsomt. Forskning viser at når mannen tjener mest så deler man. I husholdningen til TS har man derimot en typsik "kvinne tjener mest ordning".

La med forklare. En kvinne som jobber mye og har lang utdannelse vil se det som anturlig at HUN beholder mest. Det har hun fortjent.

Hvis en mann kjører samme stilen blir reaksjonen som TS sin. Er DET rettferdig!!?

Når det er sagt så er deres ordning litt spesiell. I de fleste forhold hvor mannen tjener mest tar han også på seg en større del av fellesregningene. Slik er det også hos oss. jeg tjener 150.000 mer en kona , men i praksis er JEG alltid blakk.

Sjangsen er stor for at kona vil gå forbi meg om noen år pga av karriere. Da blir det spennende og se om fordelingen vil endre seg. Sannsynligvis ikke.

Til TS: Det er ikke sikkert mannen din kjenner dine utgifter tanker og situasjon. Men ser på seg som forsørgere, sikkert også din mann. Fortell ham at hva du forteller her og det ordner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...