Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2003 #1 Del Skrevet 3. oktober 2003 Dette ordet blir gjerne brukt negativt, gjerne om folk som tilsynelatende bare er opptatt av statussymboler. Jeg oppfatter meg selv som materialistisk, men ikke i negativ forstand. Jeg liker å kjøpe meg ting, gjerne ting som gjør at jeg trives bedre, f eks en pyntesak for at det skal bli koselig, og det er ikke prisen som er avgjørende for hva jeg kjøper (ting kan jo være for dyre for min økonomi, men har jeg valget mellom to ting jeg har råd til må jeg ikke ha den dyreste, men den jeg liker best.) Jeg er dessuten glad i alle tingene mine. En venninne av meg kalte meg materialistisk med negativ betydning en gang, bl a fordi jeg har mange bøker og bruker penger på dette. Jeg synes ikke dette er å være materialistisk i den forstand hun mente, jeg kjøper bøker fordi jeg er glad i å lese. Mamma, som er 50% uføretrygdet og derfor har relativt stram økonomi, mener at alle som har bedre økonomi enn henne er materialistiske. Hva legger du i ordet "materialistisk"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 3. oktober 2003 #2 Del Skrevet 3. oktober 2003 ...en som prioriterer materielle ting høyere enn sosiale ting, om jeg tenker på den negative betydningen av ordet. Har selv fått høre at jeg var materialist (en stund siden nå). Jeg mener det var fordi jeg hadde råd til å kjøpe mer enn den som sa det, og at jeg ikke nedprioriterte andre kvaliteter selv om jeg var i etableringsfasen. De aller fleste av oss i Norge i dag er vel materialister - dvs. vi er opptatte av de materielle tingene vi har rundt oss. Man kan kanskje si at om du IKKE var materialist, hadde du hatt like stor glede av å lese bibliotekbøker som dine "egenkjøpte"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2003 #3 Del Skrevet 3. oktober 2003 En som er opptatt av å kjøpe og å eie. Som er opptatt av litt luksus, som ikke kan tenke seg å bo i telt i noen dager fordi det er spartansk. Tenk å reise på ryggsekkferie med en sånn'a? Har vært der selv, men er nå i ferd med å gå i motsatt retning. En viss materiell standard må jeg opprettholde på grunn av tre hjemmeboende barn, men når de flytter er ikke jeg avhengig av noen ting.... eh bortsett fra oppvaskmaskin og vaskemaskin... og støvsuger så klart :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 3. oktober 2003 #4 Del Skrevet 3. oktober 2003 En som til stadighet sammenlikner sine egne eiendeler etter andrer, og etterstreber å ha det beste og nyeste til en hver tid... Og som prioriterer materielle goder fremfor åndelig lykke...(eller tror at åndelig lykke er materielle goder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 3. oktober 2003 #5 Del Skrevet 3. oktober 2003 En som er opptatt av å kjøpe og å eie. Tenkjer eg på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 3. oktober 2003 #6 Del Skrevet 3. oktober 2003 Ja, kjøpe og eie. Jeg elsker også å lese, men jeg har gjennom min oppvekst vært svoren tilhenger av biblioteket, jeg pelide låne flere bøker i uka da jeg gikk på vgs. Visst eier jeg mange bøker også, mest fra barnsommens tid i bokklubb da, men det meste av det jeg har lest eier jeg ikke, leseopplevelsen er minst like god, problemet er selvsagt bare det me å lese de gode bøkene IGJEN, da må du huske hvilken det var, og låne den igjen.... Men, dette er vel et sidespor. Som svar på sprøsmålet: Å være opptatt av å eie ting, rett og slett. Ifølge ordboka mi: "en som er tilhenger av materalsimen; som setter materalistiske goder høyt (og åndelige lavt)" Forøvrig definerer denne materialsimen som en filosofisk retning som hevder at den fysiske virkeligeht er den egentlige, det åndelige er en funksjon eller et produkt av materien, alt kan forklares ut fra maerien; eller "en livsholdning der materielle goder og sanselig nytin blir høyeste mål" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellom Skrevet 3. oktober 2003 #7 Del Skrevet 3. oktober 2003 Tror de fleste i den vestlige verden sliter (eller trives) med å ville ha materialiserte goder. Det er kanskje ikke så galt - det som er galt er når det får lov til å ta over som det førende behovet hos mennesket. Jenny Holzer har en god Trusim for nettopp det. Protect me from what I want. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 3. oktober 2003 #8 Del Skrevet 3. oktober 2003 En som er materialistisk er, slik jeg ser det, svært opptatt av å kjøpe og eie ting, og da helst det dyreste og flotteste av alt! Vedkommende er opptatt av en fin fasade og ytre symbolverdier for sin egen økonomiske situasjon, og av alt som kan måles i penger og status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 4. oktober 2003 #9 Del Skrevet 4. oktober 2003 En som tenker mer på det materielle enn det åndelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. oktober 2003 #10 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg tenker at så godt som alle i norge (og ellers i den vestlige verden, med untak av Steinar Lem og andre idealister..) er materialister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 5. oktober 2003 #11 Del Skrevet 5. oktober 2003 Enig med Embla, vi er alle materialister i større eller mindre grad. Vi har helt sikkert alle masse ting vi egentlig ikke trenger ... Jeg har i alle år samlet på kunst - har veggene mine og vel så det fulle av kunst ... For meg er ikke dette materialistisk ... men folk som kommer hjem til meg for første gang tror jeg er mega-materialistisk ... Å være materialistisk trenger ikke være negativt - snobberi er negativt - men det er ikke nødvendigvis det samme som materialistisk. Materialisme er et symbol for velstand - og et resultat av markedskreftene som stadig overbeviser oss om hva vi ikke kan leve uten. Ta f.eks. det å få barn idag kontra da vi ble født. Det er kjempeforskjell - nå kjøper vordende foreldre engangsbleier, vippestoler, bilstoler (positivt!), engangskluter, myggnett til vognen (min mor sydde det selv av brudesløret sitt), beskyttelseskant til sprinkelsengen, reiseseng, babygym, maskin til å pakke inn brukte bleier i (ja, jeg leste det et sted) ... og mye, mye mer ... bare tenk etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 5. oktober 2003 #12 Del Skrevet 5. oktober 2003 At en er opptatt av å ha masse ting. En legger mye vekt på kvaliteten på tingene en eier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 8. oktober 2003 #13 Del Skrevet 8. oktober 2003 En som til stadighet sammenlikner sine egne eiendeler etter andrer, og etterstreber å ha det beste og nyeste til en hver tid... Og som prioriterer materielle goder fremfor åndelig lykke...(eller tror at åndelig lykke er materielle goder) Og der er jeg 100% enig :D Meget godt sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2003 #14 Del Skrevet 8. oktober 2003 En som tenker mer på det materielle enn det åndelige. Det var enkelt og greit formulert Hilde K S! Akkurat det tenker jeg også... men ville sikkert brukt tre A4 sider på å få forklart det. Jeg - en kvinne av mange ord :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå