Gå til innhold

Å la barna herje fritt rundt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I fare for å kuppe tråden velger jeg heller å lage egen tråd, inspirert av tråden 'Kan de ikke oppdra barna sine?!'. Det handler altså om barn og det å la de få herje fritt rundt.

Bare for å få det på det rene: jeg er en av de som er glad i barn. Jeg har overhodet ikke noe i mot barn, selv om jeg ikke har et barn selv. Jeg er nok ikke den som liker skrik og skrål fra barn aller best, jeg må innrømme det, men jeg prøver å være tålmodig. Barn er barn, og man må rett og slett finne seg i at de kan bråke litt. Og det er helt greit og akseptabelt for meg.

Men altså, over til saken. I dag var min kjære og jeg på båttur. Vi tok en av de nye hurtigbåtene over til Danmark. Det er ikke en altfor stor båt, ikke så fryktelig god plass, men ikke kjempeliten. Vi bestilte lunsjbuffét og ble henvist til egen spiseavdeling. Dekket under spiseavdelingen var der passasjerene kunne sitte (det var veldig mange sitteplasser, så det var mer enn nok plass til alle), det gikk tegnefilmer på tv-skjermene og det var rom for at barn kunne plundre med leker, bevege seg osv.

Uansett. Vi skulle gå og ta vår lunsj da en barnefamilie kom inn. Jeg tenkte ikke videre på det til barna begynte å løpe fritt rundt. Altså, jeg er ikke av typen som lett reagerer, jeg forstår det er vanskelig for en toåring å sitte stille i to timer (turen varte omkring to og en halv time), og de to barna det var snakk var vel i to og tre års alder. Dette har jeg meget stor forsåtelse for, og ikke var dette en fin restaurant, så det var rom for litt lyd.

Men ihvertfall, barna kjedet seg tydeligvis masse, og barna begynte da å løpe rundt. Og da mener jeg virkelig å løpe og herje. Spiseområdet var ikke fryktelig stort, og mens jeg da gikk rundt og skulle finne mat i bufféten løp disse barna i bena på folk. I tillegg var det relativt høy sjø, ihvertfall gynget det såpass mye at jeg omtrent falt over det ene barnet som løp i bena mine. Heldigvis, fordi jeg hadde og har en oppmerksom kjæreste og han holdt meg fast, så klarte jeg å unngå å dette så lang jeg var.

I mellomtiden satt bare moren der og så på. Faren var den som løp etter barna, og i stedet for å prøve å kanskje roe dem litt ned, så løp han etter dem - slik at det ble enda mer herjing. Vi snakker høye rop og skrik, men det verste er vel at de løp i bena på gjestene, i ansatte, og det ble i det hele tatt svært forstyrrende. Jeg fikk nesten litt angst av å gå og ta mat fordi jeg var redd for å snuble i et av disse to barna. Raske var de også, og en gammel dame holdt på å dette stygt da hun skvatt til av barna som kom farende inn i bena hennes.

Til slutt måtte en ansatt snakke til foreldrene og be dem gå ned en etasje fordi de forstyrret vi som spiste. Det jeg tenker er: er det virkelig vanlig å la barn holde på slik? Jeg har ikke barn, så jeg spør av ren nysgjerrighet. Jeg er kanskje streng, men jeg tror nok aldri jeg ville latt mine barn få holde på slik. Farlig kunne det ha vært også, sånn som den båten gynget. Barna kunne jo ha slått seg kraftig, tenker jeg. Er jeg helt på jordet?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til slutt måtte en ansatt snakke til foreldrene og be dem gå ned en etasje fordi de forstyrret vi som spiste. Det jeg tenker er: er det virkelig vanlig å la barn holde på slik? Jeg har ikke barn, så jeg spør av ren nysgjerrighet. Jeg er kanskje streng, men jeg tror nok aldri jeg ville latt mine barn få holde på slik. Farlig kunne det ha vært også, sånn som den båten gynget. Barna kunne jo ha slått seg kraftig, tenker jeg. Er jeg helt på jordet?

Er dessverre flere som synes dette er greit. Har sett flere lignende situasjoner, hvor jeg mener foreldrene bør gripe inn tidligere.

Jeg ville ikke latt mine barn løpe rundt slik. Nå har jeg ikke vært på akkurat den båten, men har tatt andre Danmarks båter som bruker en natt på seilingen. Disse har lekerom - hvis barna skal herje og leke går vi dit, ikke til steder med matservering.

Løper de på en med kaffe/te i hånden så kan de faktisk få 3. grads forbrenninger.. Både barna selv og den stakkaren med koppen i hånden.

Barn er barn - men voksne må også være voksne ;)

Skrevet

Jeg er enig. Skjønner ikke det selv og har også undret meg på hvorfor ikke foreldre sier i fra til ungene sine.

Har også sett lignende ting på buss og fly, ikke at de løper som villmenn, men at de henger over setet til andre pasasjerer, gjerne står også i setet uten at foreldrene gjør noe.

Også har man de som nermest går etter ungene sine, kjefter og smeller, "må ikke gjøre sånn", "nei, grrr, sølte du i gjen nå" "nå ser du og sitter stille" roper de, men barna fortsetter bare av en eller annen grunn.

Jeg skjønner bare ikke at enkelte foreldre orker å ha det sånn. Har ikke mye peiling på barneoppdragelse, men jeg tror det beste er å oppføre seg som folk når man snakker til barna og ikke rope og kjefte samtidig som man lar dem holde på? Og gjerne kanskje forklare dem hvorfor og ikke bare si nei.

Til slutt måtte en ansatt snakke til foreldrene og be dem gå ned en etasje fordi de forstyrret vi som spiste

Må ikke det være fryktelig flaut?

Skrevet

jeg har 2 stk. på snart 4 og 5 år. men nei.

hvis de begynner å bråke når vi spiser ute ber jeg de sitte stille, ellers går vi rett hjem. på en båt hadde jeg nok sagt gått på lugaren.

jeg synes det er flaut. men nå er de vant med det, så det er heldigvis ikke problemer når vi er ute og spiser :)

jeg irriterer meg over barn som herjer på fly.eller, foreldrene til barna. jeg var nettopp utenlands og hadde barn både forran og bak meg. som hylte og skrek. kastet ting over, sparket i setet osv. det er slitsomt! fikk ikke sove da nei.. de må jo kunne holde styr på de!

Skrevet

Menge mennesker er sånn at de gir 100% faen i alle andre enn dem selv, og når disse får barn bryr de seg kun om seg og sine, og så lenge deres barn har det gøy betyr det ingenting at det plager andre (Eventuelt at de rett og slett ikke forstår det).

Skrevet (endret)

Er dessverre flere som synes dette er greit. Har sett flere lignende situasjoner, hvor jeg mener foreldrene bør gripe inn tidligere.

Jeg ville ikke latt mine barn løpe rundt slik. Nå har jeg ikke vært på akkurat den båten, men har tatt andre Danmarks båter som bruker en natt på seilingen. Disse har lekerom - hvis barna skal herje og leke går vi dit, ikke til steder med matservering.

Løper de på en med kaffe/te i hånden så kan de faktisk få 3. grads forbrenninger.. Både barna selv og den stakkaren med koppen i hånden.

Barn er barn - men voksne må også være voksne ;)

Det var dessverre ikke en båt med lekerom, men jeg tenker som så at hadde jeg hatt barn, så ville jeg kanskje gått ned. Det var det ihvertfall ikke folk som spiste, det var også litt mer fritt uten spisende gjester som prøvde å klamre seg til bufféten.

Det skal sies at dette skjedde uten at foreldrene spiste noe, de bare satt i spiseavdelingen og det virket som de egentlig bare satt der fordi spiseavdelingen hadde litt bedre stoler enn etasjen under (ikke at de var så fryktelig mye bedre men). Uansett, jeg bryr meg ikke at de ikke spiste, men det faktum at de ikke gadd å gå ned. Der var det også færre folk, og litt større albuerom. Jeg ville nok uansett ikke latt barna mine herje slik rundt som disse gjorde, og ihvertfall ikke oppmuntre til enda mer herjing slik faren gjorde, men da må da gå an å gjøre en mellomting? Altså, det er sikkert vanskelig å styre små barn til tider, men da ville jeg kanskje tatt med et par leker, en bok eller lignende. Prøvd å oppmuntre til andre aktiveter enn å løpe i bena på folk ihvertfall.

Jeg er enig. Skjønner ikke det selv og har også undret meg på hvorfor ikke foreldre sier i fra til ungene sine.

Har også sett lignende ting på buss og fly, ikke at de løper som villmenn, men at de henger over setet til andre pasasjerer, gjerne står også i setet uten at foreldrene gjør noe.

Også har man de som nermest går etter ungene sine, kjefter og smeller, "må ikke gjøre sånn", "nei, grrr, sølte du i gjen nå" "nå ser du og sitter stille" roper de, men barna fortsetter bare av en eller annen grunn.

Jeg skjønner bare ikke at enkelte foreldre orker å ha det sånn. Har ikke mye peiling på barneoppdragelse, men jeg tror det beste er å oppføre seg som folk når man snakker til barna og ikke rope og kjefte samtidig som man lar dem holde på? Og gjerne kanskje forklare dem hvorfor og ikke bare si nei.

Må ikke det være fryktelig flaut?

Ja, det tenkte jeg også. Ikke at jeg skal være en som dømmer, men jeg syntes nå det var litt spesielt.

Endret av Yvonne
Skrevet

Våre barn får ikke herje fritt rundt uansett hvor vi er. Hadde vi vært i samme situasjon som barnefamilien i innlegget ditt, så hadde jeg vært ekstremt flau. En ting er når de herjer sånn hjemme, en annen er når de gjør det ute blant folk.

Det jeg synes er ekstremt her er at en ansatt måtte si til familien at de måtte gå pga at ungene løp rundt overalt. Jeg håper virkelig foreldrene ble utrolig flaue etterpå og deretter tok mer tak i ungene... Jeg kan forstå at det er vanskelig å holde de i ro når de er så små, men man trenger ikke å gi de fullstendig frie tøyler heller da....Litt grensesetting må det være.

Skrevet

Barn skal ikke fritt løpe rundt på den måten i en restaurant/kafe eller andre steder hvor det er til plage for andre mennesker. Selv har jeg en på 2 1/2 som ikke for lov til å løpe rundt slik som trådstarter forteller om. Hverken faren eller jeg forventer at jenta skal sitte ved matbordet like lenge som vi voksne gjør og da er det å spise litt "på skift" slik at en av oss kan ta oss av henne når hun er ferdig/ lei.

Om jentungen må ha ut litt energi går vi til lekerom eventult finner et sted hvor hun kan løpe litt rundt uten å være til direkte plage for andre mennesker som ønsker matro etc. Jeg blir fortsatt forbauset over andre foreldre som mener at ungene kan herje fritt uten tilsnakk, så jeg er nok litt rar og gammeldags mot min unge.

Skrevet

På slike turer (transportetapper) benyttet jeg alltid sjansen til å lære barna mine klappeleker (anneli-ane, siste mohikaner osv), sangleker (hokey-pokey, singin' in the rain, Per Sjuspring osv), min båt er lastet med... og andre aktiviteter.

Vi gjorde det så diskrét som mulig (av og til var fingerdans det eneste det var plass til), men det er ikke til å komme bort fra at det ble litt uro rundt oss siden vi sang og smådanset. Likevel virket det som om fleste satte pris på at vi aktiviserte barna og på den måten hindret at de løp rundt og herjet. Noen få skulte på oss, og mente at vi skulle sluttet med tullet, men de fleste smilte og lo, og av og til slang andre seg med på leken også. Ved en anledning ble til og med togkonduktøren med på leken. :)

Uansett uro... mulig jeg tok feil, og at andre opplevde at vi var til like stor sjenanse som de herjende barna som beskrives i åpningsinnlegget, men jeg mente at det var bedre med sang-, og klappe-leker, enn støyende frilek.

Men for å svare direkte på trådstarters spørsmål, nei, jeg synes ikke du er helt på jordet.

Selv om reisende må tåle litt uro, er det foreldrenes ansvar å påse at de ikke er til unødig stor sjenanse for andre medreisende.

Det er ikke mange som lar barna sine holde på slik, men de barna som herjer er så mye mer synlige enn de som er rolige, derfor er det også de som legges merke til.

Skrevet

Nå skriver også jeg at jeg har stor forståelse for en toåring som ikke klarer å sitte stille, men da kunne de strengt tatt tatt med barna én trapp ned, hvor det ikke var spisende gjester, og hvor det faktisk var mer plass. Litt støy er helt ok, men det er altså ikke dét det er snakk om her. :)

Skrevet

Jeg støtter deg, ts. Frittherjende barn som enten ikke har foreldre som bryr seg, eller til og med ignorere foredrenes tilsnakk, er forferdelig slitsomt. Jeg har vært på fest hvor poden på seks år, ikke ville gå og legge seg uten kamp. Masse mennesker der og foreldrene ble mere og mere beduggede, ungen spyttet og slo etter folk som ville ha en slutt på denne ufyselige oppførselen. Forendrene var hinsides det de burde ha gjort, nemlig legge guttungen før festfolket kom utpå kvelden. Jeg forlot festen og var ganske irritert på det meste den kvelden.

Skrevet

Jeg er enig med trådstarter og ville også reagert. Jeg har forståelse for at så små barn lager litt lyd og er rastløse på en slik tur, men det går an å aktivisere dem på andre måter. Hadde foreldrene bare tatt dem i hånda og vist dem rundt, vil jeg tro mye av tiden hadde gått. Det fungerer i hvert fall bra med de barna jeg har kjent i den alderen. "Alt" er interessant så lenge man peker og forteller, og det går an å leke med barnet på mer hensynsfulle måter (jeg er sikkert av de som på en dårlig dag kunne skult på sangleker, men har egentlig full aksept for denne måten å holde barna rundt seg på). Har også vært i selskap (bryllup) hvor et par av småbarna var fullstendig frittgående og det ene faktisk både slo og dyttet til folk som satt og spiste og drakk... og her jeg bor nå er det mange foreldre som lar barn ned i to-treårsalder herje fritt ute uten tilsyn, noe som medfører svært høyt støynivå og at ting (byggematerialer, søppel, diverse som egentlig skulle vært i boder) som ligger innen barnas rekkevidde blir kastet rundt, ødelagt osv. Barna har jo ikke grenser selv når de er så små, så her er det definitivt foreldrene som burde gjort ting annerledes.

(men heldigvis har jeg inntrykk av at de fleste tross alt prøver å passe på ungene sine)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg håper virkelig ikke at det er vanlig å la barn holde på slik! Jeg er sikkert også streng, men dette hadde de kort og greit ikke fått lov til. En ting er at de skader seg selv, men at de løper rundt og nesten velter eldre mennesker over ende er direkte ufint. Det er ikke sikkert at disse tåler å bli dyttet over ende, og det kan i værste fall ende opp med en knekt lårhals eller liknende.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

På slike turer (transportetapper) benyttet jeg alltid sjansen til å lære barna mine klappeleker (anneli-ane, siste mohikaner osv), sangleker (hokey-pokey, singin' in the rain, Per Sjuspring osv), min båt er lastet med... og andre aktiviteter.

Vi gjorde det så diskrét som mulig (av og til var fingerdans det eneste det var plass til), men det er ikke til å komme bort fra at det ble litt uro rundt oss siden vi sang og smådanset. Likevel virket det som om fleste satte pris på at vi aktiviserte barna og på den måten hindret at de løp rundt og herjet. Noen få skulte på oss, og mente at vi skulle sluttet med tullet, men de fleste smilte og lo, og av og til slang andre seg med på leken også. Ved en anledning ble til og med togkonduktøren med på leken. :)

Uansett uro... mulig jeg tok feil, og at andre opplevde at vi var til like stor sjenanse som de herjende barna som beskrives i åpningsinnlegget, men jeg mente at det var bedre med sang-, og klappe-leker, enn støyende frilek.

Men for å svare direkte på trådstarters spørsmål, nei, jeg synes ikke du er helt på jordet.

Selv om reisende må tåle litt uro, er det foreldrenes ansvar å påse at de ikke er til unødig stor sjenanse for andre medreisende.

Det er ikke mange som lar barna sine holde på slik, men de barna som herjer er så mye mer synlige enn de som er rolige, derfor er det også de som legges merke til.

Jeg synes dette var en fin måte å aktivisere barna dine på, jeg. :)

Jeg har ingen ting imot barn som leker og har det gøy, så lenge de ikke løper rundt, herjer og hyler. Og jeg setter pris på foreldre som heller aktiviserer barna på en rolig måte, fremfor at barna aktiviserer seg selv på en bråkete måte.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Det er ikke greit nei. Det er snakk om å oppdra barna sine til å oppføre seg skikkelig. Alle barn kan sitte i ro en god stund bare de har lært det. Finnes mange måter å aktivisere dem på mens de sitter rolig.

Den dagen jeg får barn, så blir det nok en liten spillemaskin/dvdspiller med på turer. Da får man ungen til å sitte rolig når det trengs.

Når jeg opplever barn som kommer stormende i full fart her og der, så prøver jeg å unngå å kræsje i dem, men noen ganger frister det veldig å la dem snuble på hodet frem.

Skrevet (endret)

Jeg synes vi har vært heldig med vår 3-åring. Han er rolig og grei ute blandt folk og kan virkelige oppføre seg når vi er ute på tur. Vi har jobbet med dette og fått det til fint. Om vi er like heldige med de minste på 1 år gjenstår å se, men vi jobber med saken. Klart at vi nok er støyende for tiden som har med to 1-åringer når vi skal noe (ikke så ofte vi orker å gå på cafe med dem, men vi har vært på ferie i sommer med flyturer, spisesteder ol.)

Unger er forskjellige også. Noen har maur i rompa til de er ganske store, men foreldrene må selvsagt ta ansvar for å prøve å stagge dem. Alle unger kan også ha dårlige og "vrange" dager hvor de plutselig utagerer selv om de ellers er greie.

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg synes vi har vært heldig med vår 3-åring. Han er rolig og grei ute blandt folk og kan virkelige oppføre seg når vi er ute på tur. Vi har jobbet med dette og fått det til fint. Om vi er like heldige med de minste på 1 år gjenstår å se, men vi jobber med saken. Klart at vi nok er støyende for tiden som har med to 1-åringer når vi skal noe (ikke så ofte vi orker å gå på cafe med dem, men vi har vært på ferie i sommer med flyturer, spisesteder ol.)

Unger er forskjellige også. Noen har maur i rompa til de er ganske store, men foreldrene må selvsagt ta ansvar for å prøve å stagge dem. Alle unger kan også ha dårlige og "vrange" dager hvor de plutselig utagerer selv om de ellers er greie. Foreldre skal da selvsagt ta ansvar for å skåne omgivelsene som best de kan.

Og det skjønner jeg. Absolutt. Derimot så mener jeg det at i såtilfelle bør man kanskje ta med seg barna vekk fra spiseområdet og til de områdene hvor det er mer å gjøre for det første, og for det andre er større plass. I tillegg så kunne vel denne faren latt være å løpe etter disse ungene og jage opp stemningen ytterligere.

Gjest Constanze
Skrevet

Mine unger har alltid elsket å reise med båt så de har sittet som engler når vi har reist. For dem var årets høydepunkt Danmarksbåten med buffet og taxfree :ler:

Men jeg har også merket at endel barn ser ut til å mangle oppdragelse - foreldrene lar dem dure på til plage for alle andre.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig. Mine unger får ihvertfall ikke holde på slik. Problemet er at de få ungene som holder på slik gjør så mye utav seg at det virker sånn :)

Trodde restauranter/kafeer var forbeholdt gjestene som spiste? Utrolig hensynsløst å slippe løs ungene der!

Jeg støtter deg, ts. Frittherjende barn som enten ikke har foreldre som bryr seg, eller til og med ignorere foredrenes tilsnakk, er forferdelig slitsomt. Jeg har vært på fest hvor poden på seks år, ikke ville gå og legge seg uten kamp. Masse mennesker der og foreldrene ble mere og mere beduggede, ungen spyttet og slo etter folk som ville ha en slutt på denne ufyselige oppførselen. Forendrene var hinsides det de burde ha gjort, nemlig legge guttungen før festfolket kom utpå kvelden. Jeg forlot festen og var ganske irritert på det meste den kvelden.

Kanskje ungen ikke likte å sove alene uten at en av foreldrene (eller en barnevakt) var edru? Jeg hadde ihvertfall ikke følt meg særlig trygg...

Skrevet

Aldri verden om mine barn hadde fått oppført seg slik!!! Selv olle på lekeområdet. Ja, jeg skjønner å at det ikke er lett for små tasser å sitte stille, men det går da an for foreldrene å planlegge litt ved å ta med leker ol for å aktivisere barna. Ungene våre har alltid med en liten sekk med ds, bøker, tegnesaker ol så de kan underholdes uten å plage andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...