Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine
Skrevet

:ler: Jeg tror deg ikke. Du har vel ikke tenkt å fortsette å bo i Bergen? :roll::wink:

Jeg er bergenser i Trondheim, så det var vel derfor intervjueren var så skeptisk til om jeg kom til å fortsette å bo her. :hoho:

Og jeg er Ålesundsjente i Bergen, med total aversjon mot tanken på å noen gang bo i Oslo! Nei, jeg har ikke egentlig en drøm om å bli boende i Bergen, men flytter jeg så blir det Ålesund, ikke Oslo! Så det så...

Og, det der var en ekkel tilbakemelding, Twigi. Jeg fikk "du fikk ikke jobben, men vi kan tilby deg et kortere vikariat om du vil" (det jeg søkte på var 1 år vikariat, jeg fikk istedet 5 måneder, nå utvidet med 6 til...) IKKE i den jobben der de trudde jeg ville bo i Oslo da altså...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette med å spørre om en ikke skal flytte til Oslo:

Jeg kommer faktisk fra Oslo, og bor langt borte...Jeg får også spørsmål om jeg ikke skal flytte tilbake, selv om jeg har både mann og barn her.

Noen ganger tror jeg de bare innkaller meg til intervju for å se dette "rare" mennesket som kommer fra (selveste)Oslo...Noen jobb her ute i distiktene får jeg ihvertfall ikke.

Skrevet
Jeg kommer faktisk fra Oslo, og bor langt borte...Jeg får også spørsmål om jeg ikke skal flytte tilbake, selv om jeg har både mann og barn her.

Ja, det er merkelig hva folk kan spørre om. :roll:

Blir du ikke irritert da?

Eller har du et bra svar på sånne spørsmål? Noe sarkastisk hadde vært fint.. 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det er merkelig hva folk kan spørre om. :roll:

Blir du ikke irritert da?

Eller har du et bra svar på sånne spørsmål? Noe sarkastisk hadde vært fint.. 8)

Vel, jeg prøver jo å overbevise de om at jeg ikke skal flytte da. Er(var) ganske beskjeden av meg selv om jeg kommer fra Oslo, så så veldig slagferdig med ord er jeg nok ikke.....Litt irritert blir jeg nok. Særlig etterpå når den de ansetter som kommer herifra slutter etter kort stund.

Men under andre omstendigheter har jeg faktisk gått under intervjuet..selv om jeg kommer fra Oslo så har jeg også følelser!

Skrevet

Det er veldig viktig å vite mye om firmaet før man går på intervju. Jeg har fått spørsmål om

-hvem jeg så på som firmaets argeste konkurrenter.

-hvorfor jeg søkte på jobb hos akkurat dem, hva ved firmaet som tiltrakk meg.

-hvilket inntrykk jeg har av firmaet fra media etc.

Av spørsmål man kan stille på slutten av intervjuet kan være: hvilke prosjekter planlegger dere å jobbe med i fremtiden/la meg jobbe på.

Hvor raskt får man tilbakemelding, hvor raskt vil man begynne i jobben hvis man får tilbud.

Vær obs på å ikke spørre om spørsmål som man kan få svar på ved å lese hjemmesiden til firmaet.

I England er det populært å stille spørsmål av typen "gi eksempler".

-Gi eksempler på en vanskelig situasjon som du måtte løse.

-Gi eksempler fra utenom jobben hvor du måtte være en leder.

Vet ikke om det har blitt like populært i Norge ennå.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vil dere høre om en lei tilbakemelding etter 1. gangsintervju?

Kl. ett: Gratulerer, du er kommet videre! Møt opp for 2. gangs intervju.....

Kl. fire: Beklager, stillingshjemmelen er trukket, vi får ikke lov til å ansette noen likevel.

Den kan jeg dessverre slå:

Tirsdag: kan du komme til annengangsintervju på torsdag?

Onsdag: beklager, han andre fikk jobben.

Skrevet

Har både gode og dårlige erfaringer med intervju. Det er en håpløs situasjon synes jeg, at de i løpet av kort tid skal finne ut "hvem du er". Men sånn er nå gamet.

Mine erfaringer er følgende:

Det er helt ok å ta pauser etter spørsmålet er stilt, for å tenke seg om. Det viser at du er reflektert. Hold heller kjeft et øyeblikk eller to, fremfor å si noe dumt først for så å rette det opp.

Fikk spørsmål en gang om jeg var feminist. De har jo ikke akkurat lov til å spørre om politisk holdning, men man kan jo ikke virke sur. Så jeg svarte bare: "Jeg er opptatt av at menn og kvinner skal ha samme rettigheter bla bla bla". De virket fornøyd med svaret (fikk jobben!)

Vedr. å spørre om familieforøkelse så har jeg hørt at det ER LOV til å spørre, men de har ikke lov til å diskriminere deg på det. Men det gjør de uansett. er du i slutten av 20-årene og opp til 40, sorry, du blir nedvurdert pga at du potensielt kan få barn. Jeg ville svart følgende:

"Sannsynligheten for at jeg får barn de neste 5 årene er til stede, helt klart. Men dersom dere ansetter meg vil jeg bidra mye både før og etter en eventuell permisjon, for dette er et sted jeg kan tenke meg å jobbe lenge. Så jeg vil uansett være en god investering for dere." Eller noe i den duren.

Det går også an å svare litt vagt "Jeg ønsker meg barn, men har ingen umiddelbare planer". Uansett ville jeg holdt fullstendig kjeft om jeg allerede var gravid eller prøvde å bli gravid.

Andre spørsmål som stilles er:

Hvorfor søker du deg vekk fra den jobben du allerede har? Hvorfor søker du ny stilling?

Hvilke resultater kan du vise til i din nåværende jobb?

Helsetilstand/fravær de siste 12 mnd

Hvilke fremtidsplaner/ambisjoner har du? Hvor ser du deg selv om 5 år?

Hvordan reagerer du på kritikk/ros?

Hvilke arbeidsoppgaver liker du best/dårligst der du er i dag?

Hva kan du tilføre/hvorfor skal vi velge deg?

Tror vi må lage en oppsummeringsliste av alle innleggene her etter hvert...

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...