Liv T. Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Har akkurat reddet 3 kattunger fra nabobarna. De hadde gått inn i en hage og funnet dem og tatt dem med seg. Ingen eier kattemoren (snakket med eieren av hagen de bodde i). Ikke kan jeg legge dem tilbake, for nabobarna tror det er flere kattunger der, og sjekker hele tiden.. Skal selvsagt kontakte den lokale dyrebeskyttelsen. Men det er helg og de har kort kontortid. Får tidligst ordnet ting på tirsdag.. Hva spiser de? De er små. ca. 15-20cm fra snute til haletupp. Sitter fint i min lille hånd. Har gitt dem litt melk og leverpostei. Stakkars små:-( Noen gode råd og tips trenges sårt.
Shade Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 (endret) Ikke gi de melk!! Katter blir syk av kumelk. Hvordan er de i bevegelsene? Har de full kontroll på bevegelsene eller er de litt vaklevorene enda? Jeg synes det er lettere å gjette alder på katteunger ut ifra det Hehe, glemte helt en ting. En stor til deg for å ha tatt de inn! Endret 29. august 2010 av Shade
Twink Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 Som Shade sa, ikke gi de kumelk! Er de veldig sultne, kan du godt gi litt leverpostei og slike ting nå, men de burde ha ordentlig kattemat. Om de blir værende hos deg i et par dager, hadde jeg gått til nærmeste dyrebutikki morgen, forklart situasjonen og hørt om de hadde noen sånne små prøveposer med kattungemat som du kan få med, istedenfor å kjøpe en stor pose. Kattunger er prioriteringssak hos DB, så om du ringer de i morgen, skal de nok få komme inn ganske fort. Men vet du hvor moren er? Det aller beste hadde vært om de kunne fått være sammen med henne, hun leter nok fælt etter de og de dier nok fortsatt. Ellers, veldig fint at du tok de inn og tar vare på de!
Auraya Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 (endret) Ikke gi de kumelk, de kan bli dårlige i magen, og for så små kattunger kan det være fatalt med diare. Dra til dyrlegen i morgen, og få en mer nøyaktig alderangivelse, og morsmelkerstatning. I mellomtiden kan du gi dem kattemelk du får kjøpt på dagligvare. I tillegg kan du sjekke om de er store nok til å ta til seg tøttfor. Royal Canine har ett eget babycat-for, beregnet på kattunger under 12 uker, som har høyt næringsinnhold og biter som er lette å tygge for små kattunger. Dette kan du evt blande med morsmelkerstatning i starten. Sjekk også muligheten for å fange inn moren, DB har eventuelt utstyr til dette. Endret 29. august 2010 av Auraya
Liv T. Skrevet 29. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. august 2010 Ok. ikke melk. Litt seint nå da. Men skal ikke gi mer. Gav den grønne Tine ekstra lettmelken.. Gav eggeplomme og leverpostei også. Var det galt og? Ang. bevegelse så er det litt forskjell. Den minste er superaktiv. Løper nesten.. Den største får nesten ikke magen fra golvet.. vil ikke kalle dem vaklete men de har nok ikke full kontroll på bevegelsene sine..
Shade Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Jeg har lest at man kan gi eggeplomme til katter for å få finere pels eller når de trenger litt ekstra energi så jeg ville tro at det går helt fint Det høres ut som om de er store nok til å spise kattungefor men de skal nok gjerne ha morsmelkerstatning og (hvis ikke kattemor dukker opp), de har det både på dyrebutikk og hos dyrelegen. Det med å høre om du kunne få prøveposer med mat var en veldig god idè! Hvis DB kan ta de inn på tirsdag klarer de seg nok uten morsmelk til da, du kan heller kjøpe en eller to kattemelk flasker på butikken
Gjest BabyBlue Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Det er ofte prøveposer på for fra royal canin hos dyrebutikken til kattunger
Gjest Lille-pus Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Du har fått mange gode råd alt, men jeg har lyst til å komme med ett i tillegg; Dersom du har et dyrlegekontor i nærheten så hør om morsmelkerstatning (pulver som blandes ut i lunkent vann) og prøvepose på babykatt-mat hos dem. Om du kan få tak i kattemor så ville det være optimalt (normal sett tar vi/DB inn mor og barn når de er funnet slik som dette, men jeg tør ikke love noe på vegne av alle lokalavdelingene bl.a. grunnet plass og antallet "fosterhjem" selv om jeg føler meg rimelig sikker) På vegne av de tre søte små må jeg bare si tusen, tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå