AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 La oss si at to enslige foreldre skal flytte sammen. Begge har barn fra før. Han har 80% av egenkapitalen. Dør han må selvfølgelig den andre gjøre opp med barna hans. Dør henne må han gjøre det samme. For han er det mulig å bli i hjemmet deres og løse ut barna hennes pga inntekt etc. For henne er det umulig. Hvordan sikre alle barna og seg selv og samtidig være rettferdige mot alle barna. Hva gjør andre?
Shade Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 I dette alternativet er vel gjennsidig livsforsikring det beste alternativet. Da vil det ikke være noe problem for noen av partene å løse ut den andre
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 I dette alternativet er vel gjennsidig livsforsikring det beste alternativet. Da vil det ikke være noe problem for noen av partene å løse ut den andre Ehh... hvis han dør så må kvinnen ut med ca 6 mill og hvis hun dør så må han ut med bittelitt.... En livsforsikring på 6 mill vil jeg tro koster skjorta...
Shade Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Hehe med tanke på hva vi bruker på lignende forsikring så tviler jeg på det
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Dersom særkullsbarna barna er myndige kan retten til uskifte avtale med dem. Pliktdelsarven er på 1 000 000, så barna kan løses ut med dette dersom din mann skriver testamente. Da kan dere skrive testamentet der særkullsbarna får resten når du også faller fra.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Dersom særkullsbarna barna er myndige kan retten til uskifte avtale med dem. Pliktdelsarven er på 1 000 000, så barna kan løses ut med dette dersom din mann skriver testamente. Da kan dere skrive testamentet der særkullsbarna får resten når du også faller fra. Uff og uff. Nei jeg vil da ikke frata barna hans arven for deretter at mine skal havne opp med den! Da tror jeg nok jeg heller får bo i min særs fine og lune leilighet. Jeg kan ikke se meg i speilet om jeg lurer dem! Dvs - jeg skjønner at det er loven. Men det vil føles urett for meg.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Uff og uff. Nei jeg vil da ikke frata barna hans arven for deretter at mine skal havne opp med den! Da tror jeg nok jeg heller får bo i min særs fine og lune leilighet. Jeg kan ikke se meg i speilet om jeg lurer dem! Dvs - jeg skjønner at det er loven. Men det vil føles urett for meg. NÅ leste jeg nærmere. Du mener at hun sitter med pengene inntil hun dør, da tilfaller de hans barn igjen. Ja, det er jo noe!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Ja, jeg mente ikke at hun skulle ta fra hans barn arven, bare at hun kan vente med å skifte til begge er borte. Problemet er at særkullsbarna ikke kan gå med på en slik avtale før de er myndige. Er du over normalt rik så har du stor frihet til å testamentere også etter norske regler.
Shade Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 I tilfelle barna hans ikke ønsker å vente på arven er livsforsikring fortsatt det beste alternativet. Sjekket litt på nett og hos storebrand lå månedsbetalingen for en mann på 30 som ikke røyker på 250 i måneden for en utbetaling på 2 mil. Fant desverre ikke noen høyere utbetalingssum på den kalkulatoren jeg så på men det går jo ann å ta kontakt med forskjellige banker å høre hva de har å tilby, og så får man jo billigere forsikringer hvis man har alt samlet et sted
Kara W Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 I tilfelle barna hans ikke ønsker å vente på arven er livsforsikring fortsatt det beste alternativet. Sjekket litt på nett og hos storebrand lå månedsbetalingen for en mann på 30 som ikke røyker på 250 i måneden for en utbetaling på 2 mil. Fant desverre ikke noen høyere utbetalingssum på den kalkulatoren jeg så på men det går jo ann å ta kontakt med forskjellige banker å høre hva de har å tilby, og så får man jo billigere forsikringer hvis man har alt samlet et sted Vi prøvde å få til livsforsikring på høye summer for et par år siden, men fant ingen som var villig til å gi oss mer enn 2 mill. TS: jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat som er spesialist på nettopp arv og samboerskap. Uansett hvilken løsning dere går for, så bør avtalen skrives av en advokat.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Var samboer en stund med en som også hadde barn fra før. Verken han eller jeg ville at den andre evt skulle miste hjemmet. Så vi testamenterte det vi kunne til hverandre (1/3) samt skaffet gjeldsforsikring og livsforsikring. Testamentet ble gjort ugyldig når vi flyttet fra hverandre. På den måten hadde vi begge hatt råd til å kjøpe ut den andres barn ved en evt død. Eller man kan gjøre som min far: Sett alt på kjerringa, og håp hun ikke kaster deg ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå