AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #1 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg har lenge hatt problemer med hodepine, men ingen av legene jeg har vært hos har klart å gi meg noen gode svar. Det eneste jeg har blitt møtt med hos leger er hva det ikke er - og derfor har jeg gått rundt med sterke smerter i flere år uten at vanlig smertestillende fungerer. For noen dager siden så jeg en dokumentar om klasehodepiner, men jeg kom inn veldig sent og jeg fikk kun med meg slutten når de forklarte hva dette var. Det var som å høre om seg selv; "Det er som om noen hakker deg inn i øyet med en ishakke". Jeg ble veldig interessert, i og med at det er dette jeg har prøvd å forklare til legen min uten å helt kunne forklare med ord. Jo mer jeg leser om det, jo mer kjenner jeg meg igjen, og jeg ser et lys i enden av tunnelen. Det startet for ca. 4 år siden med hyppige anfall. Det kom ca. fire-syv ganger i løpet av en dag; kom og gikk - i seks-syv måneder. Det ble borte en månedes tid, men så var det hele regla om igjen, til det gav seg tre-fire måneder senere. Og borte vekk var hodepinen. Det var helt fantastisk - ingen flere hodepiner (ihvertfall ikke av den typen). I dag har jeg vært smertefri i ca 2,5 - 3 år, men de siste dagene har jeg hatt vondt i hodet mer og mer. Det kommer snikende på, helt uten noen forvarsel, selv når jeg bare ligger og slapper av, og smerten blir så intens at jeg føler jeg må dunke hodet i veggen. Det kan vare fra en halvtime til flere timer. Det sprer seg til tinning og nakke, men det holder mest tak i øyet. Og nå er jeg redd at jeg er inne i en ny syklus med hodepine. Jeg har vært hos to leger - og hos en nevrolog (uten at jeg forstod hva jeg gjorde der..). Den første legen var totalt ignorant og fortalte at h*n selv fikk litt vondt i hodet når h*n satt på kontoret lenge. Til slutt, etter å ha bestilt min n'te gang, ble jeg henvist til nevrolog, som egentlig kastet bort tiden min, ved at jeg skulle vise at jeg kunne gjeipe, ta meg på tærne o.l. Da ble det påvist at jeg ikke hadde migrene. Jeg byttet fastlege, og en dag jeg var på sjekk, spurte jeg generelt hva det kunne være, og han mente det var spenningshodepine; "Bare slapp av så går det over", men problemet er at jeg får hodepine selv under de mest rolige omgivelser. Spørsmålet i all denne lange teksten er; Er det greit å bytte fastlege for å få et nytt syn på saken? Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på at hodepinen er på vei tilbake. Hva forteller jeg eventuelt denne nye legen? Jeg vil bare bli hørt - jeg mistet nok av skolegang på grunn av dette - og som student har jeg rett og slett ikke tid til det. Hvis det er noe som kan gjøres, så hadde jeg vært så lykkelig - jeg ble bare så glad når jeg så dette på tv, og nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem. Tips, råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymia Skrevet 29. august 2010 #2 Del Skrevet 29. august 2010 Dette er ikke et mitt mest kunnskapsrike område, men kan prøve å gi noen råd og kanskje et sted å begynne forhåpentligvis. Tror klasehodepine også går under cluster hodepine og hortons, i tilfelle du ikke finner så mye når du søker på klasehodepine. Med klasehodepine så er det en ting som skal fungere og det er medisinsk oksygen. Om du merke et anfall eller sitter midt oppi et så prøv å kom deg til legen / legevakta og få oksygen behandling. Tror det er noe med at om oksygen funker så styrker det klasehodepine teorien, for oksygen funker visst ikke på migrene og andre typer hodepine. Oksygen kan gjøre at du merker litt, ingenting eller fullstendig bedring. Som oftest kan det avbryte en sånn klasehodpine sirkel / få ned anfalls hyppigheten. Ellers er det veldig typisk å bli urolig under et anfall, ikke klare å sitte stille. nødt til å bevege på seg, vandre frem og tilbake osv. Andre symptomer er rennende øyne / nese og tett nese. Varmefølelse i ansiktet og rødhet blant annet. Noen klør eller får prikningsfølelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 29. august 2010 #3 Del Skrevet 29. august 2010 (endret) hortons/cluster/klasehodepine og fysj for noe skit! Jeg har både den og migrene.Nå er det heldivis en stund siden kluster'n lagde problemer. Synes du skal komme deg til en flink nevrolog og ikke gi deg! Bare så du er klar over det,det kan ta lang tid å få diagnose klasehodepine. Mange bruker migrenemedisiner mot kluster og har oksygenaparat ved sengen.Selv har jeg migrene medisiner,forebyggende og morfin i tilfelle. Oksygenaparat har jeg ventet på i 4 år.... stønn Det er en grunn til at denne type hodepine blir kalt selvmordshodepine. Når anfallet starter klarer du visse ting,men det bare bygger seg opp til en tror at alt skal eksplodere! Helt forjævlig vondt Mange ender opp på legevakta pga smerter og får oksygen +medisiner der. Det beste er at en kan behandle dette så godt som mulig hjemme,der en slapper mer av. Her kan du se et anfall : litt mer info on klase /horton/cluster skallebanken: http://www.stolav.no/templates/StandardMaster____96206.aspx http://www.hodepinelidelser.no/pages/hodepinetyper/cluster/oksygenbehandling.php http://www.migrene.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=272 http://www.clustercompagniet.no/wb/ les om KIP skalaen.. Endret 29. august 2010 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #4 Del Skrevet 29. august 2010 Rennende nese er en del av symptomene hos meg - det kommer som oftest rett før eller med en gang under anfallet har jeg merket; det åpner seg på en måte i nesa og jeg blir snufsete. Ellers passer det bra med å ikke klare å sitte stille - jeg må gjøre noe, hva som helst, og om jeg ligger, så ligger jeg og gynger som en gal.. Jeg blir også utrolig irritabel av å være med andre, så jeg pleier å stenge meg inne på rommet mens smertene varer. Og det sier seg selv at det ikke fungerer med offentlige steder.. så jeg prøver å unngå det mest mulig nå i og med at jeg vet at det kommer.. I dag har jeg hatt ca. tre-fire anfall, men de har ikke vart i mer enn en halvtime hver. Problemet er at smertestillende som ibux og paracett ikke fungerer. Er dette vanlig? Er det ingenting som kan hjelpe mot smertene utenom oksygen? Og hvis noen har tips til hvordan man skal presentere dette til legen, så blir jeg veldig glad. Finnes det spesialisert på dette område man kan oppsøke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2010 #5 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg jobber på nevrologisk avdeling, og vi har jevnlig pasienter inne til behandling for sin cluster. Mange har effekt med oksygen-behandling, noen går på tablettbehandling, noen får intravenøs kortisonbehandling. Få deg en henvisning til nevrolog snarest, de vi får inn kommer som ø-hjelp under anfall, for de får voldsomme smerteanfall og har det fælt! Jeg har vært borti pasient som måtte legges i lett narkose får å unngå de verste smertene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå