AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #1 Del Skrevet 29. august 2010 Naboene over meg har to barn og hver morgen løper de over gulvet i par timer og det samme gjentar seg på kvelden. Hvorfor lærer de ikke barna å ta hensyn? De bor i en blokk og jeg trodde det var naturlig å kunne si til barna at de ikke må løpe frem og tilbake og kaste ball eller hva de driver med, fordi de bor i blokk og naboene forstyrres? Hva skal det bli av disse barna hvis de aldri har lært seg folkeskikk? Jeg tror ikke den yngste er i barnehage. Jeg jobber skift og dette er ikke bare noe som skjer i helgene. Hva sier dere til barna hvis de herjer rundt og støyer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barcelone Skrevet 29. august 2010 #2 Del Skrevet 29. august 2010 Hva med å gå og snakke med naboen? Og hvis ikke det hjelper så får du skrive en skriftlig klage til styret der du bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chanè Skrevet 29. august 2010 #3 Del Skrevet 29. august 2010 hva med å innse at du bor i blokk ? barn er også mennesker med behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skoeska Skrevet 29. august 2010 #4 Del Skrevet 29. august 2010 Selvsagt skal barna få lov til å løpe/leke inne i sitt eget hjem. At du jobber skift er ikke deres problem. Hvis det er veldig ille og du plages enormt, kan du jo gå bort å snakke med dem. Eller du kan flytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #5 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg er veldig for å lære barna hensyn, men du bor i en blokk! Dvs ET HUS med veldig mange beboere. Dere har altså valgt å dele hus. Hva med å forsøke å kjøpe seg et lite hus, for fredens skyld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2010 #6 Del Skrevet 29. august 2010 Så de fleste her mener altså at barn skal få herje fritt, løpe omkring innendørs? Du skjønner, det lærte jeg når jeg vokste opp - i en ENEBOLIG på landet - var utendørsaktiviteter. At man må forvente noe lyd når man bor i blokk - ja det er jeg helt enig i. Men at dette bråket helt og holdent skal aksepteres uten at de som bor over OGSÅ tar hensyn til at de bor i blokk og dermed lærer barna sine "inneoppførsel" finner jeg urimelig. Jeg hadde pratet med naboen og spurt dem om de visste hvor lytt det var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #7 Del Skrevet 29. august 2010 Du kan ikke forvente at barna i blokka skal liste seg på tå for at du skal sove! Barn er barn, de leker, ramler, mister ting i gulvet, gråter, bæljer, ler og herjer! Skulle likt å sett det barnet som satt pal rett opp og ned, da er det ikke godt oppdratt, men fullstendig underkuet! Og hvis det minste barnet er så lite at det ikke har begynt i barnehage, så er det så lite at du kan ikke lære det "innestemme" og "utestemme". De fleste barn begynner i barnehagen ved ett-årsalderen... Hva med ungdommer som kommer skrålende hjem fra byen midt på natta da? Eller fra nach tidlig på morgenkvisten? Vekker jo opp folk i blokk de og? Vi bor midlertidig i blokk nå, pga en pendlerjobb. Var overgang å komme i ei stor blokk med folk på alle kanter når vi egentlig bor i en stor enebolig. Ja, vi hører naboene godt, og jeg regner med at de hører oss. Har bl.a en nabo som spiller Dire Straits på elgitar hver kveld... Ikke det vakreste jeg har hørt akkurat. Og over oss bor en barnefamilie, der har tydeligvis det yngste barnet en del trassanfall med å hyle og bælje NEI NEI NEI.. Og i morgens så ble barnet vårt vekket av noen ungdommer utenfor som hadde tatt seg ei fest og sto å røykte og skrålte. Men sånn er vel livet i blokk! Så du får kjøpe deg ørepropper eller se etter en annen plass å bo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 29. august 2010 #8 Del Skrevet 29. august 2010 du kan da ikke mene at små barn skal nektes å løpe og leke inne???!!jeg er også for barneoppdragelse, men ærlig talt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #9 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg har ingenting i mot barn, og ble selv oppdratt til å ikke støye inne i huset. Nå bor jeg i blokk og har ikke økonomi til å kjøpe meg noe annet. Et sted jeg bodde, hadde barnet kolikk og jeg hørte gråten hver kveld og ut over natten, men det er forskjell på unødvendig støy og gråt/hyling pga. foreksempel trassalder. Det hender en av naboene spiller høy musikk, men ikke hele tiden. Det er ikke så veldig lytt her heller, for jeg hører aldri når naboene har tven på eller om de hever stemmen. Men når barna løper frem og tilbake rett over hodet på meg, og har et aktivitsnivå som om de spiller fotball der oppe, da lurer jeg på hvorfor foreldrene ikke tar ungene med seg ut foreksempel i dag når det er fint vær? Jeg vet at noen foreldre lar barna hoppe i sofaen og drive på, men er det riktig? Når de barna har vært hos meg, har jeg sagt rolig i fra at her er det ikke lov å gjøre det, selv om du får lov hjemme og fremdeles har barna tillit til meg som voksenperson. Har dere barn selv, dere som svarer at barna må få utfolde seg som de vil? Det høres ut som et bursdagselskap over meg og nå har det vart siden halv ni. Jeg har ikke lyst å klage, men lurer på hvorfor de aldri tar barna med ut. En annen grunn til at jeg ikke har lyst å si fra til naboene, er fordi jeg ikke kjenner de og de kan ta det som kritikk pga deres religion. Hvorfor så mange mener at barn må få bråke så mye de vil betyr vel at dere ikke selv har barn eller at dere er ungdommer som ikke hører støy fra naboene fordi dere spiller høy musikk på rommet? Jeg synes alle skal ta hensyn når man bor i en blokk. Fulle ungdommer er heldigvis ikke noe jeg ser daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 29. august 2010 #10 Del Skrevet 29. august 2010 Syns du bør snakke med naboen. Det går an å ha regler om at man hopper/tramper/løper ute. Da er det sikkert enklere å akseptere den ekstra støyen som følger med barn i ulike aldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 29. august 2010 #11 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg er ikke oppvokst i blokk og jeg fikk ikke leke med ball eller løpe inne. Jeg lærte også at det var noe som het ute- og innestemme. Mulig dette har gått av moten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 29. august 2010 #12 Del Skrevet 29. august 2010 Hvis man vil unngå andres bråk, så må man kjøpe enebolig eller evt. bo i toppetasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 29. august 2010 #13 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg vokste opp i enebolig - i første etasje, og fikk ikke lov å løpe eller hoppe innendørs. Den slags fysisk utfoldelse hørte hjemme utendørs. Synes faktisk man bør være enda mer bevisst på den slags når man bor i blokk. At løping og hopping blir definert som uteaktivitet betyr jo ikke at ikke barna kan leke innendørs i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rabadamtimtim Skrevet 29. august 2010 #14 Del Skrevet 29. august 2010 Naboene over meg har to barn og hver morgen løper de over gulvet i par timer og det samme gjentar seg på kvelden. Hvorfor lærer de ikke barna å ta hensyn? De bor i en blokk og jeg trodde det var naturlig å kunne si til barna at de ikke må løpe frem og tilbake og kaste ball eller hva de driver med, fordi de bor i blokk og naboene forstyrres? Hva skal det bli av disse barna hvis de aldri har lært seg folkeskikk? Jeg tror ikke den yngste er i barnehage. Jeg jobber skift og dette er ikke bare noe som skjer i helgene. Hva sier dere til barna hvis de herjer rundt og støyer? Er det hele tiden, eller bare av og til? Jeg ville tatt en prat med moren for jeg vil tro at det sikkert er en far som lar ungene gå amok inne når mor ikke er hjemme, han gidder sikkert ikke å ta dem ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 29. august 2010 #15 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg er ikke oppvokst i blokk og jeg fikk ikke leke med ball eller løpe inne. Jeg lærte også at det var noe som het ute- og innestemme. Mulig dette har gått av moten. Hehe, det tror jeg jammen du har rett i. Grenser og regler og det å "vente på tur/behovsoppfyllelse" eller ta hensyn, er totalt ut. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #16 Del Skrevet 29. august 2010 du kan da ikke mene at små barn skal nektes å løpe og leke inne???!!jeg er også for barneoppdragelse, men ærlig talt! Inne leker man stille, ute kan man bråke. Sier meg enig med Cata. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2010 #17 Del Skrevet 29. august 2010 Små barn må få lov til å herje og springe mellom kl 06.00 - 20.00, men man kan godt lære de å ikke hyle. Noen barn har jo intense hylelyder, og jeg mener at det må gå an å stoppe hyling. Men løping og herjing får man tåle!!! Barn som våkner og skriker om natta, kan man jo vanskelig "prate til fornuft", men slikt pleier jo heldigvis å gå over. Ungdommer som har venner på besøk og spiller musikk etc, bør roe seg etter kl 22-23, avhengig av om det er hverdags eller kveld. Hvis dette ikke er levelig, bør man ikke bo i blokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #18 Del Skrevet 29. august 2010 Syns du bør snakke med naboen. Det går an å ha regler om at man hopper/tramper/løper ute. Da er det sikkert enklere å akseptere den ekstra støyen som følger med barn i ulike aldre. Det er ikke mange steder utenfor som barna kan leke på hvis ikke foreldrene tar de med i parken. Jeg synes av og til det er koselig å høre barna leke, men ikke når jeg er utslitt. Jeg er ikke oppvokst i blokk og jeg fikk ikke leke med ball eller løpe inne. Jeg lærte også at det var noe som het ute- og innestemme. Mulig dette har gått av moten. Nettopp. Det er jeg også oppvokst med. Jeg spiller ikke høy musikk døgnet rundt og spiller jeg høyt, tar jeg hensyn og skrur ned volumet ganske raskt av hensyn til naboene. Er det hele tiden, eller bare av og til? Jeg ville tatt en prat med moren for jeg vil tro at det sikkert er en far som lar ungene gå amok inne når mor ikke er hjemme, han gidder sikkert ikke å ta dem ut... Det er hele tiden, men verst i helgene. De holder på fremdeles, men er litt roligere nå. Jeg tror det er moren som er mest hjemme med barna. De leier og jeg kjenner utleieren, men har ikke lyst å klage. Er i bunn og grunn ganske konfliktsky. Små barn må få lov til å herje og springe mellom kl 06.00 - 20.00, men man kan godt lære de å ikke hyle. Noen barn har jo intense hylelyder, og jeg mener at det må gå an å stoppe hyling. Men løping og herjing får man tåle!!! Barn som våkner og skriker om natta, kan man jo vanskelig "prate til fornuft", men slikt pleier jo heldigvis å gå over. Ungdommer som har venner på besøk og spiller musikk etc, bør roe seg etter kl 22-23, avhengig av om det er hverdags eller kveld. Hvis dette ikke er levelig, bør man ikke bo i blokk. De hyler ikke, men løper rundt over parketten. Hadde det vært gråt og hyling, ville jeg forstått at det enten var trassalder eller at en av ungene var syke. De leier og jeg kjenner eier av leiligheten, men har ikke lyst å klage til han. Som sagt kan ikke barna leke ute hvis ikke foreldrene blir med pga beliggenheten, men jeg forstår ikke at ingen av foreldrene tar barna ut på en dag med fint vær? Det trodde jeg alle vettuge foreldre gjorde? Men jeg vet lite om familien og kjenner de ikke. Moren har jeg sett to ganger på flere måneder. Det lurer jeg også på, om noe er galt fatt siden hun mest sitter inne. Det har ikke jeg noe med å gjøre, men som alle andre danner jeg også mine tanker om naboene uten å være direkte nysgjerrig. Jeg savner nesten å bo i firemannsbolig der det var så lytt at jeg hørte naboen når han pratet i telefonen. På ettermiddagene bruker det å være stille par timer. Jeg vet ikke om de har gjester og hvor mange som egentlig løper rundt der. Er klar over at to barn kan være propeller og har masse energi, og som sagt er jeg ikke sinna på grunn av det, men det er svært irriterende når det skjer daglig. Dessverre er det ikke alle som har 9-4 jobb, og samfunnet ville ikke klart seg uten oss som jobber skift. Jeg mener at man skal ta hensyn alle veier når man bor i en blokk, og forstår ikke dere som forsvarer at ungene kan løpe frem og tilbake i flere timer? Heldigvis er noen enig med meg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Synes det er ekkelt å klage. Det ville jeg gjort hvis jeg kjente foreldrene, men jeg har nesten ikke sett de og det virker som de mest er innendørs. Jeg bor i en høyblokk der det er uvanlig å kjenne naboene og jeg har ikke noe behov for å bli kjent med noen her, men det er ikke problemet. Problemet er vel at jeg kanskje må flytte, men har ikke mulighet til det før barna over meg er i puberteten omtrent. Hva skal jeg si hvis jeg drister meg til å banke på hos naboene? Hva ville dere sagt? Det virker jo ikke som det plager foreldrene at barna leker inne hele dagen og løper omkring, så jeg ser ikke hvorfor de kan tro at det kan plage andre? De er muslimer og jeg har muslimske venner, men når jeg ikke kjenner de er jeg redd for at de skal oppfatte meg som en arrogant rasist som bruker barnas lek for å være ekkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 29. august 2010 #19 Del Skrevet 29. august 2010 Hva med å bruke sov-i-ro? Det går greit an å invitere naboen på kaffe og forklare at det er veldig lytt ned til deg, at du jobber skift og må sove på dagen, men sov-i-ro løser problemet uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NormalNabo Skrevet 29. august 2010 #20 Del Skrevet 29. august 2010 jeg forstår TS GODT!! Her i blokka bor det folk fra "alle land".Veldig lytt desverre og vi hører det meste.At unger skal få være unger er helt greit,men å sparke ball eller sprette denne i veggen x antall tusen ganger,løpe rundt i høye heler på parketten,kaste papir ut av vinduet,spytte på vinduer osv det har vel med normal oppdragelse å gjøre? Jeg har klagd flere ganger på naboen.Både til disse direkte og igjennom styret.Hver gang blir det lovet bedring. Det er ikke lov her å bruke vaskemaskiner etter kl.23.00 eller før 08.00 pga at dette støyer og på søndager er dette forbudt (noe jeg personlig synes er litt strengt) Men dette blir aldri fulgt her.Det borres bankes og andre ting.Det hjelper ikke det drøyt at vi som er oppvokts med inne stemme og hvisking i oppgang etter kl.23.00 følger regler,når andre løper opp og ned i trappene gjerne til kl.01.30 da de har besøk.Pluss at barn synes det er "skiiiit morro" å slå i gjerdet i trappene.Disse lydene er HØYE! Sov i ro fungerer ikke her i alle fall,det er prøvd sammen med musikk på øre,øreklokker av ymse slag. Ja en må tåle en del lyder når en bor i blokk,men når folk tydligvis ikke har noen form for ansvar,gir blanke f**n i at andre sover eller skal på jobb,hva da ..Da synes jeg de som kronisk bråker og lager styr burde flytte.For nettopp DE har ingen ting i blokk å gjøre når en ikke en gang kan følge normal folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå