Gå til innhold

Bryllupsinvitasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Når vi sender ut bryllups invitasjonene, hvem skal det stå at inviterer til festen? Sånn jeg har forstått det skal de foreldrene som betaler invitere til festen. Vi betaler hele bryllupet selv, skal vi da droppe å inkludere foreldrenes navn på invitasjonene?

Jeg gifter meg med en (fantastisk) amerikansk mann og i USA er de veldig nøye på dette. Der betaler foreldrene ofte, og det forventes at de står på invitasjonen. Jeg synes dette blir litt teit. Det er vårt bryllup og vi som arrangerer det. Jeg vet egentlig veldig lite om norske bryllupstradisjoner og etikette da jeg ikke har vært i noen norske bryllup. (Er en relativt ung brud og den første av mine venner til å gifte meg.)

Noen meninger om dette? Hva er vanlig i Norge? Hva skal det stå på invitasjonene? Takknemlig for all hjelp her! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge inviterer brudeparet selv.

Skrevet

På alle de 5-6 bryllupene jeg har vært på, inkl. mitt eget, så har det vært brudeparet selv som har invitert.

På det ene bryllupet så vet jeg at foreldrene betalte store deler av begivenheten, likevel så var det brudeparet selv som inviterte.

Skrevet

Foreldrene våre betalte til sammen rundt halvparten av bryllupet vårt, men allikevel inviterte vi med våre navn, bare. :)

Skrevet

fohåpentli vis så holder det med pengene vi får tilsammen til hele bryllupet. og jeg har egentli ikke tenkt på og ha våres foreldres navn på invitasjonene..

så vi skal ha våres egne =D

Skrevet

Vi har invitert til bryllup i våre egne navn. Er det som er vanlig i Norge. Spesielt hvis dere betaler selv!

Skrevet

Jeg har sett begge deler, men det blir mer og mer vanlig at brudeparet selv inviterer - spesielt om e selv betaler gildet. Men dersom dette er noe som betyr mye for svigerforeldrene dine, ville jeg nok ha svelget den kamelen om jeg var deg. Det er en liten gest fra din side som kan bety mye for dem.

Skrevet

Jeg ville skrevet fra oss selv. Hvis svigerforeldrene dine blir fornærmet pga at dere ikke følger tradisjonene og setter deres navn, så får du gi dem kontonummeret og be dem bla opp penger for halve bryllupet :)

Skrevet

Men dersom dette er noe som betyr mye for svigerforeldrene dine, ville jeg nok ha svelget den kamelen om jeg var deg. Det er en liten gest fra din side som kan bety mye for dem.

Signerer den :)

Når søstra mi gifta seg, skrev de navnene til forelderene på invitasjonen, delvis av tradisjonell etikette og litt fordi det hele var et spleiselag av foreldre og de selv.

Vi betaler derimot så å si alt sjøl, så vi skal sette våre navn på invitasjonene.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg tror det er mer vanlig enn enkelte påstår her at foreldrenes navn står på invitasjonen.

Hos oss ville mine foreldre gjerne ha navnet på invitasjonen, og det respekterte vi. De har også betalt store deler. Så vår invitasjon var "brudens mor og brudens far (deres navn), har gleden av å invitere ... til brud og brudgoms bryllup". Det var også naturlig å gjøre det på denne måten da bryllupet var på mitt hjemsted.

Det jeg har sett i flere invitasjoner er at brudeparet inviterer til bryllup sammen med foreldrene. For eksempel skriver de da "vi har den gleden av å invitere ... til vårt bryllup.." og så har de sine egne navn nederst på invitasjonen (midt på), med begge foreldreparenes navn under på hver side.

Skrevet

Men uansett er vel de fleste enige i at de som betaler er de som inviterer? I TS' tilfelle, så betaler de jo hele gildet selv, og da er det ikke naturlig at svigerforeldrene som kommer til dekket bord inviterer.

Skrevet

Takk for hjelpen! Da skriver vi våre egne navn på de norske invitasjonene helt sikkert, og mest sansynlig på de amerikanske også. I og med at vi mikser norske og amerikanske bryllupstradisjoner ellers i denne prosessen kan jeg vel bare forklare folk i usa at norske par inviterer selv?

Setter stor pris på svarene deres! Helt ny på dette og synes det virker som en genial måte å få ærlige og varierte svar på ting! :)

Skrevet

Jeg gifta meg i USA i februar med en amerikaner, og ingen sa noe om det du nevner.

Vi betalte ogsaa alt selv, bortsett fra limo'en.

Synes det hoeres rart ut med foreldre paa innbydelsene. Kanskje det er mer aktuelt om vi snakker kalas til flere hundre tusen?

Hvor i USA skal du giftes bort, om jeg kan sporre? :)

Skrevet

Jeg gifta meg i USA i februar med en amerikaner, og ingen sa noe om det du nevner.

Vi betalte ogsaa alt selv, bortsett fra limo'en.

Synes det hoeres rart ut med foreldre paa innbydelsene. Kanskje det er mer aktuelt om vi snakker kalas til flere hundre tusen?

Hvor i USA skal du giftes bort, om jeg kan sporre? :)

Forstod det som de skulle gifte seg i Norge jeg?

TS: Jeg har vært i et par norsk-amerikanske brylluper avholdt i Norge, og begge disse har valgt å ha foreldrenes (på begge sider) navn på invitasjonen. Tror dog foreldrene har gitt bidrag til utgiftene i begge tilfeller. I det ene bryllupet inviterte brudgommens foreldre (amerikanere) til rehearsal dinneren kvelden før (og betalte denne), mens brudens foreldre inviterte til selve bryllupet - men alt i samme invitasjon. Mange måter å gjøre det på.

Skrevet

Hvis de er så nøye på dette i USA, og lurer på hvorfor foreldrene ikke står på invitasjonen. Så er det jo bare å forklare at dere betaler bryllupet selv. Da forstår de jo, for det er jo også vanlig at foreldrene betaler bryllupet(?) og at det er derfor de står på invitasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...