Smula2 Skrevet 28. august 2010 Forfatter #21 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg tror jeg setter punktum jeg. Skjønner at jeg er på jordet. Det sporer litt vel av her synes nå jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dions Skrevet 28. august 2010 #22 Del Skrevet 28. august 2010 Forstår TS at du har funnet oppskriften for hvordan barn skal gjøre leksene og ta ansvar selv for at de blir gjort. Skriv en bok og lær oss andre mindre flinke foreldre med å ta ansvar for våre barn.. *gjesp* Gratulere med skoleflinke barn - men det betyr ikke at andre ikke har lært barna gode vaner eller har mindre intelligente barn bare fordi de enda sitter med barna etter 14+. Klapp deg selv på skuldren og la være å se over gjerdet på hva DU mener at andre gjør feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #23 Del Skrevet 28. august 2010 Broren min var av den typen som satt og jobbet samvittighetsfullt i timesvis med leksene. jeg måtte mases på, jeg så ikke poenget med å gjøre dem, jeg var såpass skoleflink at det ble liksom ikke noe poeng i mitt hode, jeg fikk jo like gode karakterer som broren min på prøver etc uten å gjøre leksene. eldstesønnen min blir tretten om noen dager, begynte på ungdomsskolen nå, og jeg er temmelig sikker på at jeg må SI til ham at leksene skal gjøres i år også, og se over at han virkelig har gjort dem etterpå. selvom jeg har jobbet med ham med det med lekselesing fra 1 klasse. Han er smart faglig sett, men han er for vimsete til å se konsekvensene av manglende lekser, uansett hva man truer eller forklarer ham med. Og da vil jeg heller "sitte" på ham nå så han får gjort leksene og forhåpentlig får ok karakterer så han kan bli det han ønsker i livet sitt siden, enn at han ender opp med å bli noe han ikke vil trives med pga manglende skoleresultater. Når det gjelder lillebroren hans på 10, så har han lese og skriveproblemer, og har en aldri så liten bokstavkombinasjon som diagnose, så der er det ikke nok med å si til han at han skal gjøre leksene, men han må fortelles HVA han skal gjøre, i en slik grad at "nå skal du skrive oppgave a), nå skal du skrive oppgave b) etc... Og slik regner jeg med at det kommer til å være når han er 14 også, med mindre han blir satt på medisiner etterhvert, så han får litt mer ro i kroppen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 28. august 2010 #24 Del Skrevet 28. august 2010 Noen trenger hjelp til å være strukturerte. Andre klarer det helt fint selv. Så jeg vil si det kommer helt an på barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monkii Skrevet 28. august 2010 #25 Del Skrevet 28. august 2010 Ja, han/hun burde være i stand til det. Men er det en mindre skoleglad person, bør vel foreldrene følge opp litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2010 #26 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg var av den typen "skolelys" som alltid gjorde leksene mine selv uten mas, uten spørsmål osv. Gjorde alle ferdig så fort jeg fikk ukeplanen gjennom barneskole, ungdomsskole og videregående. Selv har jeg barn som må følges opp, sittes ved siden av under leksegjøring til de i fremtiden er ferdig med all skolegang. Nå er begge mine bokstavbarn, så derfor blir det slik. Det handler om rutiner, personlighet og oppfølging i en og samme pakke. Jeg vil påstå at barn som oppmuntres til å gjøre lekser stort sett vil gjøre det bedre enn de som blir truet til å gjøre lekser. For å frata dem ferier for å ikke gjøre lekser er ikke konsekvenser det er trusler. Konsekvenser er noe man gir barna umiddelbart etter brudd på regler ikke langt inn i fremtiden. Jeg vil heller se foreldre som følger opp tenåringene med lekser enn foreldre som bruker trusler for å få barn til å gjøre som de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 29. august 2010 #27 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg var av den typen "skolelys" som alltid gjorde leksene mine selv uten mas, uten spørsmål osv. Gjorde alle ferdig så fort jeg fikk ukeplanen gjennom barneskole, ungdomsskole og videregående. Selv har jeg barn som må følges opp, sittes ved siden av under leksegjøring til de i fremtiden er ferdig med all skolegang. Nå er begge mine bokstavbarn, så derfor blir det slik. Det handler om rutiner, personlighet og oppfølging i en og samme pakke. Jeg vil påstå at barn som oppmuntres til å gjøre lekser stort sett vil gjøre det bedre enn de som blir truet til å gjøre lekser. For å frata dem ferier for å ikke gjøre lekser er ikke konsekvenser det er trusler. Konsekvenser er noe man gir barna umiddelbart etter brudd på regler ikke langt inn i fremtiden. Jeg vil heller se foreldre som følger opp tenåringene med lekser enn foreldre som bruker trusler for å få barn til å gjøre som de vil. AMEN! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 29. august 2010 #28 Del Skrevet 29. august 2010 Det kommer an på barnet vil jeg si. Vi må passe på at barna våre gjør leksene sine, eller så blir de rett og slett ikke gjort. Og da får de en lapp med glemmekryss på skolen som vi må skrive under på. Men jeg vil si at det er både barnet og foreldrenes ansvar at lekser blir gjort. Foreldrene trenger ikke å ha haukeøyne på dem, men ihvertfall minne barna på leksene. Det er noen ganger vi har glemt å minne barna våre på leksene og når vi spør dem om de har gjort dem og de sier ja, da sier vi at vi skal se leksene de har gjort. På den måten så kan de ikke sno seg unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå