AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Og betaler man mer eller blir man bare trukket mer for så og få satsene beregnet fra totalbeløpet? For eksempel: Hvis Gubb1 jobber 100 timer normal tid og 70 timer overtid og totalt tjener 30000 kroner og Gubb2 jobber 200 timer og 0 timer overtid og da totalt tjener 30000 kroner på sitt arbeid. Vil da Gubb1 betale mer i skatt enn Gubb2 på samme beløpet?
Kenneth199 Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 De betaler det samme hvis det er tabelltrekk.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 De betaler det samme hvis det er tabelltrekk. Gidder du å utdype?
Illuminati Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Samme totalbeløp = lik skatt. Har ingen betydning hvordan det er tjent.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Og betaler man mer eller blir man bare trukket mer for så og få satsene beregnet fra totalbeløpet? For eksempel: Hvis Gubb1 jobber 100 timer normal tid og 70 timer overtid og totalt tjener 30000 kroner og Gubb2 jobber 200 timer og 0 timer overtid og da totalt tjener 30000 kroner på sitt arbeid. Vil da Gubb1 betale mer i skatt enn Gubb2 på samme beløpet? Jeg har tabell på fastlønna mi, men på overtidslønna trekkes det 36 %. Grunnen til at det oftest trekkes mer av overtidslønn er at overtid ikke alltid er med i beregningsgrunnlaget for skattekortet, og da kan det fort bli trekt for lite med det ordinære skattekortet. Dersom man ellers får utnyttet alle fradrag ved normallønna, vil merskatten på overdidslønna bli ca 36 % for de som tjener under toppskattgrensen, og ca 49 % for de som tjener over toppskattgrensen. Skatten til slutt (likningen året etterpå) blir utregnet etter det totalbeløpet man har tjent, uavhengig av om det er overtid eller normaltid.
Østlandet Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Jeg har tabell på fastlønna mi, men på overtidslønna trekkes det 36 %. Grunnen til at det oftest trekkes mer av overtidslønn er at overtid ikke alltid er med i beregningsgrunnlaget for skattekortet, og da kan det fort bli trekt for lite med det ordinære skattekortet. Dersom man ellers får utnyttet alle fradrag ved normallønna, vil merskatten på overdidslønna bli ca 36 % for de som tjener under toppskattgrensen, og ca 49 % for de som tjener over toppskattgrensen. Skatten til slutt (likningen året etterpå) blir utregnet etter det totalbeløpet man har tjent, uavhengig av om det er overtid eller normaltid. Misforstår du ikke litt her? Jeg har også tabelltrekk og tabellen nyttes uansett hvor mye overtid jeg har. På den måten blir jo automatisk trekket på overtiden høyere på grunn av tabellens utforming. (Mer trekk dess høyere lønn) Jeg har også en % sats på mitt skattekort. Den nyttes kun når jeg jobber hos biarbeidsgivere og dette står også tydelig på skattekortet. Min hovedarbeidsgiver skal ikke ha denne delen av kortet.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Misforstår du ikke litt her? Jeg har også tabelltrekk og tabellen nyttes uansett hvor mye overtid jeg har. På den måten blir jo automatisk trekket på overtiden høyere på grunn av tabellens utforming. (Mer trekk dess høyere lønn) Jeg har også en % sats på mitt skattekort. Den nyttes kun når jeg jobber hos biarbeidsgivere og dette står også tydelig på skattekortet. Min hovedarbeidsgiver skal ikke ha denne delen av kortet. Og jeg har tabellkort med en prosentsats. Tabellen nyttes til ordinær lønn. Prosentsatsen nyttes til all overtid. Sånn har det vært alle steder jeg har arbeidet. Trådstarter: Til slutt er det totalten du har tjent som teller og som gir skattbar inntekt. Dermed er det ikke forskjell på om du har arbeidet 1950 timer (normaltid) og tjent 300.000 eller 2020 timer (normaltid + 70 timer overtid) og tjent 300.000.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Når likninga kommer neste år og skatten blir avregnet betaler man det samme i skatt, så lenge totalbeløpet er likt. Men den måneden pengene blir utbetalt kan man bli skattet ulikt, avhengig av hvordan praksis er på arbeidsplassen. Man kan bruke tabell på hele beløpet, men man vil da risikere å få baksmell til neste år, siden tabellen er beregnet ut fra vanlig 100% lønn. Derfor trekker mange arbeidsgivere prosent på overtid, for å unngå baksmell, men da vil man få tilbake på skatten i stedet, dersom man har betalt inn for mye.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #9 Skrevet 29. august 2010 Misforstår du ikke litt her? Jeg har også tabelltrekk og tabellen nyttes uansett hvor mye overtid jeg har. På den måten blir jo automatisk trekket på overtiden høyere på grunn av tabellens utforming. (Mer trekk dess høyere lønn) Jeg har også en % sats på mitt skattekort. Den nyttes kun når jeg jobber hos biarbeidsgivere og dette står også tydelig på skattekortet. Min hovedarbeidsgiver skal ikke ha denne delen av kortet. Nei jeg misforstår ikke. Jeg mener ikke prosentsatsen på skattekortets del 2 som skal benyttes av biarbeidsgivere. Under tabellnummeret på skattekortets del 1 (til hovedarbeidsgiver) står det også en prosentsats. Denne skal benyttes på biinntekter fra samme arbeidsgiver, d.v.s. overtid, bonuser, etterbetalinger etc. Denne prosentsatsen er alltid 36 eller 49 % på bakgrunn av det jeg skrev tidligere. Dersom du får litt ekstra lønn nå og da pga noen få timer overtid, så gjør det ingenting om tabellen benyttes, men hvis du f.eks. en måned har jobbet veldig mye overtid, så bør prosentsatsen brukes for å unngå baksmell. Min arbeidsgiver benytter konsekvent tabellen kun på fastlønna og prosentsatsen på alt annet.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Misforstår du ikke litt her? Jeg har også tabelltrekk og tabellen nyttes uansett hvor mye overtid jeg har. På den måten blir jo automatisk trekket på overtiden høyere på grunn av tabellens utforming. (Mer trekk dess høyere lønn) Jeg har også en % sats på mitt skattekort. Den nyttes kun når jeg jobber hos biarbeidsgivere og dette står også tydelig på skattekortet. Min hovedarbeidsgiver skal ikke ha denne delen av kortet. Sjekk skattekortets del 1. På mitt står det Tabellnummer 7109, trekkprosent 45. Da skal det trekkes 45% skatt av all overtid, som altså er ekstra inntekt. Arbeidsgiveren din trekker altså feil skatt fra deg.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Sjekk skattekortets del 1. På mitt står det Tabellnummer 7109, trekkprosent 45. Da skal det trekkes 45% skatt av all overtid, som altså er ekstra inntekt. Arbeidsgiveren din trekker altså feil skatt fra deg. Absolutt ikke. Min arb.giver gjør også det samme. Bruker tabell til overtid og påstår (lønnsansvarlig) at % satsen er for biarbeid. Påstår også at det enkelt kunne dokumenteres på skatteetaten.no Jeg har ikke giddet å sjekke.
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Når likninga kommer neste år og skatten blir avregnet betaler man det samme i skatt, så lenge totalbeløpet er likt. Men den måneden pengene blir utbetalt kan man bli skattet ulikt, avhengig av hvordan praksis er på arbeidsplassen. Man kan bruke tabell på hele beløpet, men man vil da risikere å få baksmell til neste år, siden tabellen er beregnet ut fra vanlig 100% lønn. Derfor trekker mange arbeidsgivere prosent på overtid, for å unngå baksmell, men da vil man få tilbake på skatten i stedet, dersom man har betalt inn for mye. Jepp.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 Absolutt ikke. Min arb.giver gjør også det samme. Bruker tabell til overtid og påstår (lønnsansvarlig) at % satsen er for biarbeid. Påstår også at det enkelt kunne dokumenteres på skatteetaten.no Jeg har ikke giddet å sjekke. Samme her.
Kara W Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 Sjekk skattekortets del 1. På mitt står det Tabellnummer 7109, trekkprosent 45. Da skal det trekkes 45% skatt av all overtid, som altså er ekstra inntekt. Arbeidsgiveren din trekker altså feil skatt fra deg. Det er ikke nødvendigvis feil, det er bare forskjellige måter å gjøre det på. Noen bruker samme skattesatsen på all lønn, noen bruker forskjellig på fastlønn, provisjon, overtid osv. Begge deler er like lovlig. Om det blir baksmell eller ikke kommer ann på hvordan opplysningene på likningen stemmer med de som er lagt til grunn når de skriver ut skattekortet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå