Gå til innhold

Gullfisk som premie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så et program en gang der noen vant en gullfisk i plastpose på et tivoli. Det sto litt om det på nettet også at det var vanlige premier i mange land. For meg føles det som dyreplageri. Er de ansatte flinke nok til å gi dem nok vann, kan dyrene bli redde i et sånt miljø? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var plastposen knytt igjen kan jo fisken dø av oksygenmangel, den har ikke luft å puste i. Og jeg synes IKKE det er OK at fisker er premie! Å ha fisk er så utrolig mye mer enn bare å stappe den i en bolle og la den være der. Den skal ha riktig mat, og riktig mengde, og hva med pumpe og filter, og sand, og mineraler, og jada. Om jeg hadde vunnet en fisk på et tivoli så hadde jeg fader meg ikke visst hva jeg skulle gjort, ikke har jeg akvarie hjemme eller noe jo! Nei, jeg er helt i mot!! :kjefte:

Skrevet

Enig med anonymbruker. Jeg synes det er dyreplageri.

Skrevet

Var plastposen knytt igjen kan jo fisken dø av oksygenmangel, den har ikke luft å puste i. Og jeg synes IKKE det er OK at fisker er premie! Å ha fisk er så utrolig mye mer enn bare å stappe den i en bolle og la den være der. Den skal ha riktig mat, og riktig mengde, og hva med pumpe og filter, og sand, og mineraler, og jada. Om jeg hadde vunnet en fisk på et tivoli så hadde jeg fader meg ikke visst hva jeg skulle gjort, ikke har jeg akvarie hjemme eller noe jo! Nei, jeg er helt i mot!! :kjefte:

Dette innlegget en god forklaring på hvorfor gullfisk ikke skal gis ut som premier.

Gullfisk er en karpefisk som liker kaldtvann, den har et labyrintorgan og er en av de første fiske som overlevde turen til europa. Den første skal ha vært paradisfisken. Poenget er at denne fisken er utrolig hardfør, den kan leve ute i dammer helt frem til den første frosten, den blir mye større enn de fleste tror og den trenger hverken pumpe eller varmekolbe.

-Men, dette er veldig viktig, fiskenes imunforsvar er direkte påvirket av fiskens stressnivå. I perioder hvor fisken blir utsatt for stress kan det bryte ut sykdommer som vanligvis ikke plager fisken og dette kan infisere andre fisk om man allerede har et akvarium hjemme.

Ønsker du et dyr skal du skaffe det selv, ikke få et som en premie eller en gave.

Det er også utolig dårlig gjort å gi fisk til folk med akvarier, det er så mange fisk som ikke passer sammen eller ikke går i samme forhold. De fleste akvariefisk lever i tropisk ferskvann, gullfisken er en kaldtvannsfisk og gjør det dårlig i normale akvarier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...