AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Jeg har en vennine hvorav datteren skal konfimere seg. jeg kjenner ikke noe særlig til denne datteren. møtt henne en eneste gang ved et enkelt hallo på gaten bare. lurer på om det er forpliktet å kjøpe konfirmasjonsgave til henne for det? Er heller ikke invitert i konfirmasjonen. Da jeg var yngre så husker jeg at naboer (jeg bodde selv i blokk da) kom med små gaver og kort og gratulerte meg. Eventuelt, hva kjøper man når det bare skal være en tanke?
Gjest Spinell Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Ville ikke falt meg inn å kjøpe gave til en konfirmant jeg ikke har noe som helst forhold til. Et kort holder i massevis.
Gjest BabyBlue Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Du er ikke nødt til å kjøpe gave til en jente du knapt kjenner, spesielt siden du ikke er invitert i konfen hennes. Naboene mine ga meg allikevel en 100 lapp og et kort, noe jeg syntes var rart siden jeg knapt kjente folkene. Joda, var jo koselig, men syntes overhodet ikke det var nødvendig med pengene : p Hadde ikke noe forhold til de, bortsett fra at broren min var kompis med sønnen deres...
Miss Puddel Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 JEg tror det var mer vanlig å gi nabogaver etc til konfirmasjonen tidligere enn det er nå, det er kanskje fordi det var en litt større ting å konfirmere seg?
kamela Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Fikk gaver av de fleste naboene i blokka, det var visst tradisjon for 30 år siden. Jeg ville ikke gitt gave til konfirmanten her.
The Kitten Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Jeg ville ikke kjøpt noe gave i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Jeg fikk gave av naboen og omvendt,men det var forde vi har alltid vært naboer og lekte sammen da vi var yngre Hvis du vil kjøpe noe finnes det masse pene sølvsmykker(anbefaller deg ikke å kjøpe noe fake pga veldig mange er allergiske)
Gjest Grete Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Mamma gjør det, altså kjøper gaver til barna til vennninner av henne. Dette selv om hun ikke akkurat kjenner barna så godt. Pleier å være rundt 200kr + kort og kanskje en blomst til de hun ikke kjenner. Jeg fikk også dette da jeg konfirmerte meg, men det er jo 14 år siden. Mulig det var litt annerledes da og at mamma er litt "rar" etter nåtidens standard. Jeg synes det kommer litt an på hvor god venninne du og moren hans/hennes er. Er dere "bestiser" og har holdt sammen i evigheter så stiller det seg litt annerledes enn hvis det "bare" er en god kollega fra jobben f.eks.
kaprifolen Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Da vi var nyinflyttede og hadde blitt tatt veldig hyggelig imot av naboen, kjøpte jeg en langstilket, diger rose og et lite kort med gratulasjon og lykkeønskninger til konfirmasjonen..
Gjest <3 Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Som nevnt over syns jeg det kommer jo helt ann på forholdet til moren. Min sønn fikk dåpsgaver av flere kollegaer av mamma som jeg kanskje har møtt en eller to ganger. De har aldri møtt sønnen min. Vi fikk også bryllupsgaver fra venner av foreldrene våre som vi ikke har møtt på mange mange år. Da går det på at man ønsker å gi en liten oppmerksomhet pga forholdet deres til foreldrene våre, ikke på at de har et forhold til oss. Jeg tror venninnen din kommer til å synes det er hyggelig hvis datteren får en symbolsk oppmerksomhet (eks 200,- eller en blomst), samtidig som hun nok ikke kommer til å tenke over det hvis hun ikke får noe...
Gjest jomfrua Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Gi en konfirmasjonsgave om du har lyst til å støtte rundt din venninne. Du er ikke forpliktet til noe - men det er en flott gest om du ønsker det. Jeg hadde aldri gitt en blomst. Konfirmanter tror jeg ikke ville verdsatt det slik voksne mennesker gjør. 200-kroner er en grei sum - stedetfor å kaste det bort på blomster til en tenåring
Antoinette Skrevet 30. august 2010 #12 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville gitt et kort med en 200 lapp i. Enkelt og greit. Jeg fikk også gaver av hele nabolaget når jeg ble konfirmert på 90- tallet.
Sweetpea25 Skrevet 30. august 2010 #13 Skrevet 30. august 2010 Hvis jeg hadde vært venninne med moren, ville jeg gitt gave til datterens konfirmasjon, uavhengig om jeg kjente henne eller ikke. Trenger jo ikke å koste all verden, men kanskje 200 kr eller et sølvsmykke, som nevnt tidligere her i tråden. I nabolaget vårt var det veldig vanlig å gi konfirmasjonsgaver til naboene, fikk også gaver av mange jeg ikke kjente - men som foreldrene mine kjente. Dette er 10 år siden nå, og foreldrene mine gir fortsatt konfirmasjonsgaver til naboene, selv om det egentlig bare er foreldrene de kjenner.
suzie Skrevet 30. august 2010 #14 Skrevet 30. august 2010 Hvis du synes det er en hyggelig gest til din venninne så gjør du det. Hun vil nok legge merke til det - og synes det er hyggelig. Kanskje ikke forventet - og desto mer hyggelig. Konfirmanten blir nok gald for pengene. Synes det å strekke seg ut over det forventetde er veldig hyggelig.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #15 Skrevet 30. august 2010 Vi gir 200 til barna til vennene våre, det er vanlig her vi bor (småby).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå