Gå til innhold

Til dere som spiser indisk

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Vi spiser masse indisk: Tikka masala, Tandoori Chicken m.m. Jeg serverer alltid gresk salat til :oops: , for det er vi så glad i og vi synes det smaker perfekt til.

Men dette blir jo litt "galt" , en indier ville vel satt maten i vrangstrupen... Noen forslag til andre tilbehør??? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NANBRØD!

Tørket frukt (rosiner og annet)

Youghurt naturell tilsatt karri

Nøtter

Salat (jeg bruker spinat og ruccula, tomatbåter og vårløk, med chili og lime)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på om gresk salat til er så galt, har fått noe liknende servert til indisk mat flere ganger (dog uten fetaost og oliven).

Jeg pleier å lage en slags raita av finhakket agurk og tomat, blandet med yoghurt naturell og smakt til med salt og pepper.

Dessuten er jo selvfølgelig nanbrød perfekt tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips: sjekk ut siste ELLE Norge, mange spennende indiske retter (og flere bl.a RAITA sin kan være tilbehør til dine favoritter!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Det PERFEKTE tilbehør til indisk mat:

Man tager en slangeagurk, skrell bort noe av skallet med ostehøvel (både fordi det ofte er dekorativt og fordi det ofte er litt 'hardt'), del i to på langs og skrap ut innholdet. Hakk i halvmåner.

Skjær en rødløk i strimler. Hakk litt rød chili. Skvis en lime over og bland godt. Strø hakket koriander over.

VOILA!

Rappet faktisk denne oppskriften fra 'Ready, Steady, Cook' på BBC Prime for maaaange år siden. Takk Ainsley!!!! :D

(Også lunkne nanbrød - møllerens nanbrødblanding er perfekt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått salat til indisk mat mange ganger, og ofte ligner den på gresk, bare minus oliven.

Ellers er RAITA et must!! (enten laget med agurk eller tomat -agurk er mest vanlig, og ellers krydder -husker ikke hva i farta, men det står sikkert i de fleste indiske kokebøker, i tillegg til yoghurt)

Og NAN brød er et must!! (ble faktisk helt som på resturant den ene gangen jeg lagde det hjemme hos meg selv. Et tips er å pensle dem med hvitløkssmør rett etter at de kommer ut av ovnen, blir litt vanskelig å spise, men skikkelig yammi)

DAHL eller DAL eller DHAL (uttales dal, men skrivemåten er for meg ukjent. Dette er linser + eventuelle lokale variasjoner i karri, det er supersunt og superduper godt!!)

Og når man spiser en ekte karri; riv av en bit nan, bruk en skje og legg kjøtt/fiske-karrien/dal oppå, legg så på litt raita og litt ris og spis!

åh, nå ble jeg sulten :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå må jeg jammen finne meg noe å spise! Elsker indisk mat, jeg også! De har massevis av gode vegetarretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger av hvor i India retten kommer fra. JEg har bodd i India over en tid og spist masse indisk mat. I den delen av landet vi var fikk vi aldri salat til. For meg kræsjer derfor salat helt når jeg spiser indisk mat. Nanbrød og ulike andre flatbrødtyper var det vi fikk. Eller tomatchutney. Det er kjempegodt. Det er en slags sterk tomatsaus med chili og vitløk i.

:D Nam-jeg blir bløt i munnen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot tomatchutney er kjempegodt! Har du en oppskrift' date=' Smile?[/quote']

Jepp! Har ikke fått prøvd den helt ut selv for jeg mangla noe men har smakt den og den er god til indiske gryter.

6 knuste tomater(kan bruke evt.hermetikk)

4 knuste hvitløksbåter

1/2 ts yellow powder (fåes kjøpt i asiatiske butikker)

1/2 ts karri

1 ts salt

1 ss olje

bland i chilisaus etter smak

Bland i en kaserolle og la det småputre i noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg serverer den varm ja, men ikke sånn glovarm. Du må ha ganske mye chilisaus i for at den skal bli sterk og da blir den best også! :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indiske gryteretter lager jeg krydret ris.

Dvs koker risen i lag med kardemomme belger, stjerneanis og fenikkelfrø.

Det er nydelig bllir en litt søt og varm smak på risen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes nydelig ut, Pulverheksa!

Jeg bruker safran og kardemommekapsler, det er også veldig godt, men tror jeg må prøve din versjon neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kardemomme belger, stjerneanis og fenikkelfrø.

Dette har jeg ikke vært borti :oops: - fortell mer! Og hva er kardemommekapsler Nilma??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommekapsler/belger (hel kardemomme)er grønne frøkapsler som man får kjøpt i innvandrerbutikker eller store supermarkeder. De må være grønne, man får noen som er større og brune men de smaker litt mer beskt og "røkt".

Er nok med en eller to når du koker risen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips hvis man skal lage "krydret ris" med hele krydder i, er å koke opp vannet med krydder i først, og så la det stå å trekke en stund. Deretter plukker man ut krydderne og koker opp på nytt for man har i risen. Dermed slipper man å få hele krydderier mellom tennene hvis man er litt uoppmerksom når man spiser - det er IKKE godt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...