Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er ganske enkel og utfordrende:

Jeg er 25 og er i et forhold nå. Det har allerede blitt slutt to ganger pga at han ikke trivdes med min usikkerhet og mine prioriteringer i forholdet. Jeg ville vært mere agressiv mot han om ikke jeg var enig i det overnevnte.

Til å begynne med føler jeg at partneren min er mere stabil enn det jeg er i nærforhold, blant annet at han ikke trenger så mye bekreftelser på at alt går bra mellom oss. Jeg derimot, spesielt når vi litt sånn borte fra hverandre noen dager og så treffes igjen, pleier å legge merke til at han er mindre nærgivende enn vannlig og får uro i kroppen. Jeg letter etter bekreftelser på at alt går bra.

Sånne bekreftelser pleier jeg å lete etter i andre situasjoner og, som f eks sosiale samenhenger, diskusjoner og alt annet par driver med.

Partneren min er meget trygg og har aldri gitt meg en grunn til å tvile, men det er meg jeg tviler på. Jeg føler meg desverre ikke nok for han, dermed gjør alltid litt ekstra for å få en annerkjennelse. Jeg bryr meg mer. Han sier at han egentlig trenger ikke det. Jeg føler at jeg gjør han mett på alt.

Jeg gjør det av et dårlig selvbilde som jeg får når jeg er i et forhold, pga at jeg ikke har lært i barndommen å ha det trygt i nærforhold. Mye krangling mellom foreldre og moren var ikke Snøvitt heller.

Ulempen ved dette Mona Lisa bildet, at en sånn usikker opførsel, pepret med haltende selvbilde resulterer frustrasjon i meg. Så ikke nok med at jeg letter febrilsk etter bekreftelser så er jeg frustrert fordi jeg er egentlig en sterk kvinne med fyr i blikket, morsom, atletisk og omgjengelig. Frustrasjon resulterer at jeg kan være litt passiv agressiv mot han. F. eks må diskutere der hvor jeg kunne bare: "men kjære du har rett du, smask"

Så frem til nå har vi: bekreftelsestrang, dårlig selvbilde (bare ved siden av han) og en dash passiv agressivitet. Og denne koktailen er ikke noe enkelt å bygge et forhold på.

Kjære, fine, vise søstre- vær så snill- hvordan få et bra selvbilde i nærforhold?? rent praktisk?

Har vært hos psykolog og coach, og healer: jeg vet eksakt hvor problemet ligger, men mangler den praktiske gjenomføringen.

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Hm... Skal bli spennende å se om noen har skikkelige svar her. Jeg tviler...

Gjest wild bird
Skrevet

Vet ikke om det jeg kan bidra med er så klokt, men jeg tenker at du har fått de verktøyene du trenger for å jobbe med din egen selvtillit gjennom coach og psykolog. Du trenger øvelse i å sette de ut i praksis.

Du må finne selvtillit utenfor parforholdet. Tryggheten må være i deg, uavhengig av kjæresten din. Lettere sagt enn gjort. Mestring er vel nøkkelordet her. Finn områder du syns er utfordrende for deg, og øv deg på å mestre de. Sakte men sikkert vil selvtillitten øke.

Alle trenger bekreftelser fra partneren sin. Det er når det blir mas det blir slitsomt for den andre. Bit deg i tunga når du har lyst til å mase på han. Se på hva han gjør for deg. Ta til deg de gode tingene han sier. Tro på han når han sier det. Si takk, i stedet for å si at " nei, det mener du ikke", f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...