AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #61 Skrevet 21. april 2011 Hva slags logisk slutning er det? For det første handler tråden om yrker som har høy status - kongelige velger ikke utdannelse ut fra status (de har nemlig høy status fra før), de velger utdannelse ut fra de behov de har senere, derfor velger mange av dem ting som statsvitenskap. Yrker får heller ikke status av at kongelige velger dem (i den grad kongelige har yrker i det hele tatt), ting som logoped eller kunsthistoriestudier får ikke høy status av at noen som senere giftet seg inn i kongefamilien tilfeldigvis studerte det før ekteskapet. Status og popularitet er heller ikke to fullstendig overlappende størrelser. Status for et yrke skapes ikke ved at mennesker med høy sosial status velger dem. Det er å misforstå kausaliteten. Det er høystatus knyttet til de kongelige, og da kan man ikke se bort i fra at deres valg får betydning for statusen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #62 Skrevet 21. april 2011 Det er høystatus knyttet til de kongelige, og da kan man ikke se bort i fra at deres valg får betydning for statusen. Muligens ikke, men det betyr heller ikke at man automatisk kan anta at det har en virkning. Og å lage et innlegg hvor man ikke argumenterer for noen verdens ting, men bare ramser opp utdannelsesvalg for enkelte mennesker, er uansett ikke spesielt god argumentasjonsteknikk. Da kan man heller komme med tall og kilder som viser at det faktisk er en sammenheng mellom hva kronprinsen har studert og hva som faktisk gir "høy status".
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #63 Skrevet 22. april 2011 Muligens ikke, men det betyr heller ikke at man automatisk kan anta at det har en virkning. Og å lage et innlegg hvor man ikke argumenterer for noen verdens ting, men bare ramser opp utdannelsesvalg for enkelte mennesker, er uansett ikke spesielt god argumentasjonsteknikk. Da kan man heller komme med tall og kilder som viser at det faktisk er en sammenheng mellom hva kronprinsen har studert og hva som faktisk gir "høy status". Kjære forskere. Om man skal legge fram forskning for alle ytringer man måtte ha, blir det en tung, tung verden. Science is, in fact, a bitch. I så måte, må likeledes du framlegge forskning som viser at min påstand ikke er tilfelle. Det blir slitsomt, når vi ikke befinner oss i akademia. Selv om "bevisbyrden" ligger på den som fremlegger påstanden, kreves det også litt av de som forkaster den.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #64 Skrevet 23. april 2011 Mitt poeng var at det opprinnelige innlegget ikke ytret noen verdens ting, det var en oppramsing av enkelte mennesker utdannelse. Om man ikke kan legge frem kilder er det én ting (du har et veldig godt poeng mht det), men det burde ikke være for mye forlangt å klare å argumentere sammenhengende for tankene sine, utover "man kan ikke se bort fra" muligheten for noe. Det er jo ikke engang en spesielt sterk påstand. Kan du ikke heller fortelle hvorfor du mener at det er en kobling mellom hva kongelige studerer og høy status for enkelte yrker? Mener du for eksempel at statsvitenskap generelt er et prestisjetungt studium, eller at det har fått mer prestisje av at den danske kronprinsen har studert det? Mener du at logopedstudiet har fått høyere status fordi en belgisk dame har bakgrunn derfra før hun giftet seg inn i kongefamilien? Eller at logoped har høyere status i Belgia enn her? Har 'treningsstudioeier' blitt mer prestisjefylt i det siste? Eller trekker du bare linjer fra prestisje til prestisje og antar at det er snakk om samme type? Hva mener du egentlig?
Transmission Skrevet 23. april 2011 #65 Skrevet 23. april 2011 De fleste leger er som regel fastleger, barneleger o.l og så lenge de ikke har spesialisert seg så er de bare en lege som får en pasient for å sende pasienten videre til andre leger. Altså en lege som kjenner til andre leger bare. Psykiatere er ikke egentlig leger. Det er folk som ikke var flinke nok til å få seg et ordentlig legefag, så valgte de seg noe kvakksalvertull i stedet. Yrket fylles opp av utlendinger som ikke klarer å få seg jobb noe sted. Fastlegejobbing har du tydeligvis ikke mye greie på. Men så skal du jo bli psykiater da. Man skulle tro det forutsatte en viss evne til å sette seg inn i andre mennesker, men du klarer jo ikke engang sette seg inn i dine kollegaers arbeidsdag. Men slapp av. Du får deg nok jobb allikevel, da psykiatrien trenger mennesker som liker å tylle i plagsomme mennesker piller. Her i Norge, er bosetningen så spredt, at leger som jobber perifert som fastleger, med fordel bør kunne alt. De bør kunne gjøre tzank-prøver, analysere leddevæske under mikroskop, være øyeleger, hudleger og basic kardiologer. Smarte fastleger skaffer seg et kontor på toppen i en penthouse leilighet uten heis, slik at de kun får unge pasienter som kan turfes til psyk, eller få sykemeldinger.
Gjest Kim Skrevet 23. april 2011 #66 Skrevet 23. april 2011 Statusyrkene har etter min erfaring en tendens til å mane frem det værste i folk. De fleste jeg kjenner innen yrkene på listen er rimelig klare over at de har et "status yrke" og oppfører seg desverre deretter - ikke mye ydmykhet å spore der igården.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #67 Skrevet 25. april 2011 Høy status i mine øyne: Adjunkt Professor Arkitekt Ingeniør Syns jurister og leger har fått urettmessig mye skryt... Hæh? Hva gjør adjunkt på listen. I "lærerhierarkiet" (både skolelærere, gymnaslærere og universitetslærere) er adjunkt absolutt på bunnen og professor helt på toppen. Mellom dem finner man (i stigende rekkefølge) stillinger som adjunkt med opprykk, lektor, førstelektor, førsteamanuensis, dosent og flere andre stillinger. Adjunkt krever bare en utdannelse som cand. mag. Professor krever utdannelse og forskning som tilsvarer kanskje 20 år.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #68 Skrevet 25. april 2011 Jeg formulerte meg ganske dårlig. Jeg skal prøve å utdype. Mitt poeng er at vanlige leger, som f.eks en fastlege eller en barnelege, har ufortjent mye skryt og status i forhold til en psykiater eller en øyelege f.eks. Selv om at alle leger har en slags spesialisering føler jeg at det er alt for mye fokus på leger med vanlige titler som f.eks "barnelege" eller "fastlege". Jeg hører aldri om at en øyelege har status. Jeg er klar over at noen sier "leger" og mener alle leger innenfor alle mulige felt, men i min omgangskrets er det snakk om fastleger og barneleger når det er snakk om "leger". I så fall så har jo du din helt egen definisjon som ingen andre bruker. Alle leger like mye leger. Og hva gjør barneleger (leger som er spesialister i pediatri) til noe mer "vanlige leger"? Barnelege er heller ikke noen "vanlig tittel", det er en forholdsvis liten spesialitet og er en tittel som er forbeholdt noen få utvalgte. Det tar gjerne 15 år å bli barnelege. Når vi snakker om status er pediatri (barnelege) den spesialiteten som høyeste status av alle de medisinske spesialitetene (undersøkelse blant leger om hvilke spesialiteter som har høyest status). Psykiatri, geriatri og allmennmedisin kommer på bunnen. Hvis du aldri hører om at øyenleger har status er du veldig dårlig orientert. Øyenleger kommer helt på toppen, nesten på nivå med barneleger. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #69 Skrevet 25. april 2011 Høystatus-spesialiteter blant leger er bl.a. Barnelege (aller øverst) Indremedisiner Kardiolog Øyenlege Nevrokirurg Lavstatus-spesialiteter: Allmennmedisiner Geriater (eldresykdommer) Psykiater
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #70 Skrevet 25. april 2011 Jeg kjenner til en god del sykepleiere i både offentlig og privat sektor som tjener 5-700.000. Mener du 5.-600.000 er lite? Vel, faren min er offentlig ansatt lege og tjener oppimot 1,4 mill, så ja, 500 000 er ikke allverden for en lege eller advokat. 5-600 000 er det som en assistentlege tjener i dag.
odah Skrevet 25. april 2011 #71 Skrevet 25. april 2011 Det er vel ikke så mye å bry seg om hva som er høy status eller ikke. Så lenge folk finner yrker de trives i og synes det er morsomt å jobbe med, så er jo det bare flott! Uansett om det er lege eller frisør..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå