AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #21 Skrevet 19. april 2011 Om noen av dere gidder å se lenger enn Norge, vil dere merke at enkelte yrker med lav status i Norge, har høy status i utlandet. Feks lærere. I hvilke land har lærere høy status? 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #22 Skrevet 19. april 2011 Høy status? Ville ha tenkt på disse: - Finans- og fondsmeglere - Investorer - Orkestermusikere (Berlin-filharmonikerne, Oslo-filharmonikerne, etc.) - Advokater Ikke tannleger og leger...det er så mange av dem, nesten alle er kvinner, og de kan importeres fra Øst-Europa og fattige land generelt...nordmenn reiser allerede på pakkereiser til Polen for lege.- og tannlegebehandling til lave spotpriser. mange utenlandske leger importres til Norge, fordi Legeforeningen klarer å tvinge myndighetene til å holde antall studieplasser langt nede i Norge, men lønnen tvinges ikke opp av den grunn, for globaliseringen fører til import av masse utenlanske leger/kvinner, som snakker dårlig norsk og får like mange klager som norske leger (og tannleger). 1
karolinn Skrevet 19. april 2011 #23 Skrevet 19. april 2011 Høy status i mine øyne: Adjunkt Professor Arkitekt Ingeniør Syns jurister og leger har fått urettmessig mye skryt...
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #25 Skrevet 19. april 2011 Som kommende psykiater så vil jeg si at jeg føler at psykiatere har for lav status i samfunnet i forhold til den jobben de gjør. Men så er det heller ikke lett for personer utad å fysisk se den jobben som en psykiater gjør. Det er ikke det samme som en advokat eller en lege. Jeg syns dog at veldig mange jurister og jusstudenter er fantastisk gøyale mennesker. Jeg har også et godt forhold til de fleste psykologistudenter. Så i mine øyner ser listen litt annerledes ut: - Psykiatere og psykologer - Skipsmekler - Jurister, spesielt dommer - Logopeder (fordi jeg kunne tenkt meg å blitt det selv, og syns det er veldig viktig yrke som til tider kan være riktig så tungt) Listen i samfunnet tror jeg er den som ts skriver i første innlegg. Av en eller annen grunn så er leger på toppnivå. Jeg er klar over at realfag er litt tøft og at medisinstudiet også ikke er av letteste sort, men jeg er litt enig i at legeyrket får alt for mye ufortjent skryt. De fleste leger er som regel fastleger, barneleger o.l og så lenge de ikke har spesialisert seg så er de bare en lege som får en pasient for å sende pasienten videre til andre leger. Altså en lege som kjenner til andre leger bare. 1
Muffin Skrevet 19. april 2011 #26 Skrevet 19. april 2011 Som kommende psykiater så vil jeg si at jeg føler at psykiatere har for lav status i samfunnet i forhold til den jobben de gjør. Men så er det heller ikke lett for personer utad å fysisk se den jobben som en psykiater gjør. Det er ikke det samme som en advokat eller en lege. Av en eller annen grunn så er leger på toppnivå. Jeg er klar over at realfag er litt tøft og at medisinstudiet også ikke er av letteste sort, men jeg er litt enig i at legeyrket får alt for mye ufortjent skryt. De fleste leger er som regel fastleger, barneleger o.l og så lenge de ikke har spesialisert seg så er de bare en lege som får en pasient for å sende pasienten videre til andre leger. Altså en lege som kjenner til andre leger bare. Vel... du vet vel hva en psykiater er, ikke sant? En lege med spesialisering innenfor psykiatri. Så som kommende psykiater må du nok finne deg i å bare være lege en liten stund først 3
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #27 Skrevet 19. april 2011 Vel... du vet vel hva en psykiater er, ikke sant? En lege med spesialisering innenfor psykiatri. Så som kommende psykiater må du nok finne deg i å bare være lege en liten stund først Det er jeg fult og helt klar over, selvfølgelig. Men nå snakket jeg om en lege UTEN spesialfelt.
Muffin Skrevet 19. april 2011 #28 Skrevet 19. april 2011 jeg er litt enig i at legeyrket får alt for mye ufortjent skryt. De fleste leger er som regel fastleger, barneleger o.l og så lenge de ikke har spesialisert seg så er de bare en lege som får en pasient for å sende pasienten videre til andre leger. Altså en lege som kjenner til andre leger bare. Det er jeg fult og helt klar over, selvfølgelig. Men nå snakket jeg om en lege UTEN spesialfelt. De aller fleste leger i Norge i dag spesialiserer seg. Det kan hende jeg misforstår deg, men det virker som om du ikke er klar over at barneleger og fastleger også har vært gjennom en omfattende spesialisering på lik linje med psykiatri, henholdsvis innenfor pediatri og allmennpraksis. En lege uten spesialisering er assistentlege, og denne tittelen bortfaller nå når turnusordningen fjernes, og kalles "lege i spesialisering". En psykiater er i bunn og grunn også "bare" en lege, og når de fleste tenker på leger, tenker de nok på spesialister, og ikke alle assistent- og turnuslegene. 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #29 Skrevet 19. april 2011 De aller fleste leger i Norge i dag spesialiserer seg. Det kan hende jeg misforstår deg, men det virker som om du ikke er klar over at barneleger og fastleger også har vært gjennom en omfattende spesialisering på lik linje med psykiatri, henholdsvis innenfor pediatri og allmennpraksis. En lege uten spesialisering er assistentlege, og denne tittelen bortfaller nå når turnusordningen fjernes, og kalles "lege i spesialisering". En psykiater er i bunn og grunn også "bare" en lege, og når de fleste tenker på leger, tenker de nok på spesialister, og ikke alle assistent- og turnuslegene. Jeg formulerte meg ganske dårlig. Jeg skal prøve å utdype. Mitt poeng er at vanlige leger, som f.eks en fastlege eller en barnelege, har ufortjent mye skryt og status i forhold til en psykiater eller en øyelege f.eks. Selv om at alle leger har en slags spesialisering føler jeg at det er alt for mye fokus på leger med vanlige titler som f.eks "barnelege" eller "fastlege". Jeg hører aldri om at en øyelege har status. Jeg er klar over at noen sier "leger" og mener alle leger innenfor alle mulige felt, men i min omgangskrets er det snakk om fastleger og barneleger når det er snakk om "leger".
Muffin Skrevet 19. april 2011 #30 Skrevet 19. april 2011 (endret) Jeg formulerte meg ganske dårlig. Jeg skal prøve å utdype. Mitt poeng er at vanlige leger, som f.eks en fastlege eller en barnelege, har ufortjent mye skryt og status i forhold til en psykiater eller en øyelege f.eks. Selv om at alle leger har en slags spesialisering føler jeg at det er alt for mye fokus på leger med vanlige titler som f.eks "barnelege" eller "fastlege". Jeg hører aldri om at en øyelege har status. Jeg er klar over at noen sier "leger" og mener alle leger innenfor alle mulige felt, men i min omgangskrets er det snakk om fastleger og barneleger når det er snakk om "leger". Da forstår jeg deg bedre! Men... hvorfor er barneleger og fastleger noe mer "vanlige" leger enn psykiatere og øyeleger? Alle har gått 6 år på medisinstudiet, hatt 1 1/2 år som turnuslege, og 5-10 år i spesialisering - innenfor hvert sitt felt. Hvordan begrunner du at det ene er dårligere eller mer "vanlig" enn det andre? En spesialisering er jo nettopp bare... en spesialisering innenfor det området du brenner for. Og hvorfor synes du barneleger og fastleger får ufortjent mye skryt og status for jobben de gjør, kontra andre spesialiseringer? Alle de fire du nevner er jo veldig forskjellige spesialiseringer innenfor veldig forskjellige felt, og med relativt like utdanningsforløp med tanke på utdanningsforløp og lengde... Synes du gjør noen rare sammenligninger Jeg er forøvrig helt enig med deg i at psykiatrien har en mildt sagt ræva status innenfor medisinen, og det er trist da de trengs så sårt. Men både oftalmologi (øye), ØNH, dermatologi og andre snevre spesialiseringer har da både skyhøy status og lønn, og det er et åletrangt nåløye som skal passeres før man kommer inn på en av disse spesialiseringene. EDIT: Fant de rette ordene Jeg synes det er rart at du lager et såpass stort skille mellom "lege" og "psykiater", når en psykiater er en lege med spesialisering på lik linje med barneleger, fastleger, fødselsleger, kreftleger...you catch my drift. Endret 19. april 2011 av Muffin
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #31 Skrevet 19. april 2011 Da forstår jeg deg bedre! Men... hvorfor er barneleger og fastleger noe mer "vanlige" leger enn psykiatere og øyeleger? Alle har gått 6 år på medisinstudiet, hatt 1 1/2 år som turnuslege, og 5-10 år i spesialisering - innenfor hvert sitt felt. Hvordan begrunner du at det ene er dårligere eller mer "vanlig" enn det andre? En spesialisering er jo nettopp bare... en spesialisering innenfor det området du brenner for. Og hvorfor synes du barneleger og fastleger får ufortjent mye skryt og status for jobben de gjør, kontra andre spesialiseringer? Alle de fire du nevner er jo veldig forskjellige spesialiseringer innenfor veldig forskjellige felt, og med relativt like utdanningsforløp med tanke på utdanningsforløp og lengde... Synes du gjør noen rare sammenligninger :klø: Jeg er forøvrig helt enig med deg i at psykiatrien har en mildt sagt ræva status innenfor medisinen, og det er trist da de trengs så sårt. Men både oftalmologi (øye), ØNH, dermatologi og andre snevre spesialiseringer har da både skyhøy status og lønn, og det er et åletrangt nåløye som skal passeres før man kommer inn på en av disse spesialiseringene. Nei altså, JEG mener ikke at noen av retningen innen medisin er dårligere enn de andre. Jeg mener at alle typer leger er viktige for samfunnet, og at alle spesialiseringer innenfor medisin er viktige på sin måte. Men det er menneskene rundt meg som gir meg et inntrykk av at det er viktigere å være fastlege enn psykiater. Og de mener at en fastlege bør ha høyere status enn en psykiater. Og det jeg mener med at fastlege er et "vanlig" yrke er fordi at det er den retningen innenfor medisinen de aller fleste kjenner til. Jeg mener at fastleger er viktige personer i samfunnet, men jeg vil gjerne sette fokuset litt mer på psykiatere og andre retninger innenfor medisin. Jeg syns at det har vært mye fokus på leger som man oppsøker ofte, som fastlege, barnelege osv. Jeg skulle likt å sett at mennesker også hadde f.eks. psykiatere på sin status-liste da det er veldig viktig
per78 Skrevet 19. april 2011 #32 Skrevet 19. april 2011 I hvilke land har lærere høy status? I Østen har vel lærere høy status. Vet ikke åssen det er med deres lønn akkurat. Men lærere blir iallefall respektert og anerkjent.
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #33 Skrevet 19. april 2011 I Østen har vel lærere høy status. Vet ikke åssen det er med deres lønn akkurat. Men lærere blir iallefall respektert og anerkjent. Jeg har stor respekt for lærere på ungdomsskolen. For at de har tålmodighet til å holde ut med utakknemlige, høylytte elever!
Muffin Skrevet 19. april 2011 #34 Skrevet 19. april 2011 Nei altså, JEG mener ikke at noen av retningen innen medisin er dårligere enn de andre. Jeg mener at alle typer leger er viktige for samfunnet, og at alle spesialiseringer innenfor medisin er viktige på sin måte. Men det er menneskene rundt meg som gir meg et inntrykk av at det er viktigere å være fastlege enn psykiater. Og de mener at en fastlege bør ha høyere status enn en psykiater. Og det jeg mener med at fastlege er et "vanlig" yrke er fordi at det er den retningen innenfor medisinen de aller fleste kjenner til. Jeg mener at fastleger er viktige personer i samfunnet, men jeg vil gjerne sette fokuset litt mer på psykiatere og andre retninger innenfor medisin. Jeg syns at det har vært mye fokus på leger som man oppsøker ofte, som fastlege, barnelege osv. Jeg skulle likt å sett at mennesker også hadde f.eks. psykiatere på sin status-liste da det er veldig viktig Ahhhh... nå begynner det å demre for meg Da er vi i bunn og grunn enige! Men jeg er omtrent 120% sikker på at i undersøkelser som trådstarter linker til, og forøvrig veldig mange andre steder i samfunnet, omfatter begrepet "lege" alle de 44 spesialiseringene, da det er et enkelt referansebegrep å slenge rundt
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #35 Skrevet 19. april 2011 Ahhhh... nå begynner det å demre for meg Da er vi i bunn og grunn enige! Men jeg er omtrent 120% sikker på at i undersøkelser som trådstarter linker til, og forøvrig veldig mange andre steder i samfunnet, omfatter begrepet "lege" alle de 44 spesialiseringene, da det er et enkelt referansebegrep å slenge rundt Hehe, jepp. Jeg skjønner det. Jeg er veldig trøtt og klarer ikke formulere meg sånn som jeg ønsker. Kanskje påtide å ta kveld?
Muffin Skrevet 19. april 2011 #36 Skrevet 19. april 2011 Hehe, jepp. Jeg skjønner det. Jeg er veldig trøtt og klarer ikke formulere meg sånn som jeg ønsker. Kanskje påtide å ta kveld? Å jadda
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #37 Skrevet 20. april 2011 Som kommende psykiater så vil jeg si at jeg føler at psykiatere har for lav status i samfunnet i forhold til den jobben de gjør. Men så er det heller ikke lett for personer utad å fysisk se den jobben som en psykiater gjør. Det er ikke det samme som en advokat eller en lege. Jeg syns dog at veldig mange jurister og jusstudenter er fantastisk gøyale mennesker. Jeg har også et godt forhold til de fleste psykologistudenter. Så i mine øyner ser listen litt annerledes ut: - Psykiatere og psykologer - Skipsmekler - Jurister, spesielt dommer - Logopeder (fordi jeg kunne tenkt meg å blitt det selv, og syns det er veldig viktig yrke som til tider kan være riktig så tungt) Logoped faktisk - "fordi det er hardt arbeid"?! Kan vi føre opp vaskehjelper og stuepiker, forid "arbeidet er hardt"? Tråden handler om høy status. Må si tannleger og leger kommer langt ned på listen, ingeniører og. De er det så mange av, og kvinnedominansen blir større og større og statusen daler. Norge har masseimport av disse yrkesgruppene fra utlandet og det er overflod. Psykiatere? Ikke høy status. Psykologi/psykiatri er grums, noe folk ikke har så stort forhold til.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #38 Skrevet 20. april 2011 Jeg har stor respekt for lærere på ungdomsskolen. For at de har tålmodighet til å holde ut med utakknemlige, høylytte elever! Tråden handler om høy status - ikke om hvem som gjør hardt arbeid.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #39 Skrevet 20. april 2011 Jeg mener at fastleger er viktige personer i samfunnet, men jeg vil gjerne sette fokuset litt mer på psykiatere og andre retninger innenfor medisin. Jeg skulle likt å sett at mennesker også hadde f.eks. psykiatere på sin status-liste da det er veldig viktig Mange av oss folk der ute har heldigvis ikke behov for å kontakte psykiatere. Som mange andre, heg jeg ikke et forhold til denne yrkesgruppen. Jeg synes det ville ha vært interessant å studere psykiaterne og psykologene som gruppe: hvem er de, hva tiltrakk de til yrket og hvordan håndterer de hverdagen? Som andre i helsevesenet: benytter seg av medikamenter for egne problemer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå