Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse har høyest status

I følge denne undersøkelsen har disse yrkene høyest status:

1. Lege
  2. Arkitekt
  3. Forsker
  4. Jurist
  5. Finansanalytiker

Ville dere rangert på samme måte? Noen yrker dere syns har urettmessig høy status?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at lege rangerer høyt på listen, de andre har jeg i grunn ikke tenkt noe over. Synes alle typer leger gir høy status, enten en er allmennlege, kirurg eller hva det måtte være. Tannlege kommer også høyt opp på lista.

• Liker 1
Skrevet

Både enig og uenig. Synes det er mange viktige yrker som har alt for lav status. Arkitekt ser jeg ikke på som et høystatusyrke da, men det kan jo hende det bare er meg. ;) Bør kanskje nevne at jeg ikke synes at noen yrker er "dårlige".

• Liker 4
Skrevet

Skjønner lege er høyt ja, men forsker og arkitekt? Og jurist er da ikke så vanskelig, advokat mye mer logisk.

• Liker 2
Skrevet

Enig i at flere "vanlige" yrker som lærer og sykepleier burde hatt høyere status enn de har.

En grunn til at noe blir mer status enn noe annet handler vel likevel om at det gjerne er et trangere nåløye for å komme inn på utdannelsen, og at en del av statusyrkene har både en større grad av kompleksitet og ansvar (mennesklig og økonomisk).

Slik sett syns jeg ikke denne rangeringa er så veldig feil. Leger sier seg selv. Arkitekter har lang utdannelse, og ofte jobber med både mye kompleksitet og ansvar. (Mye stress og overtid også etter hva jeg har hørt). Forskeres status avhenger vel litt av hva de forsker på. Kjønnsforskere har vel neppe så høy anseelse om dagen, mens saken er en annen for medisinske forskere for eksempel...

Skrevet

Hva er greia med at alle bryr seg så sinnsykt mye om hvilket yrke som har høyest status?! Jeg blir skremt over alle disse debattene både i media og også her på KG om yrkesstatus. Hva en ser på som statusyrke og ikke bør ikke ha noen betydning for hvilke yrkesretning man velger i slutten. Men all denne mediepåvirkningen kommer til å få mange flere til å velge "statusyrker" og det vil jeg si er en negativ påvirkning.

Skrevet

Finansanalytiker vile jeg satt lenger ned på lista. De tar minst like ofte feil som de har rett. Forskere kommer litt an på hva de forsker på, synes jeg, jeg har respekt for å jobbe vitenskapelig uansett forsåvidt, men det har jo også noe å si både hvilke metoder man bruker og hvilket emne man forsker på om man "fortjener" høy status. Ellers liker jeg ikke helt sånne statusrangeringer, og har ikke noe forslag til hvilke andre yrker som skulle vært på lista.

• Liker 1
Gjest Melina*
Skrevet

Disse har høyest status

1. Lege
  2. Arkitekt
  3. Forsker
  4. Jurist
  5. Finansanalytiker

Ville dere rangert på samme måte? Noen yrker dere syns har urettmessig høy status?

Jeg hadde vel tenkt

Advokat

Lege

Finansanalytiker

Arkitekt

Forsker

om man skal ta utgangspunkt i lønn...

Personlig synes jeg uansett sånne statuslister er tull. Jeg har stor respekt for jurister som studerer juss fordi de liker det. De som gjør det av prestisjegrunner ser jeg ikke opp til i det hele tatt. Da synes jeg en som forsker på noe en brenner for, har vært modigere som velger å følge sitt eget hjerte og sine interesser.

Skal ærlig innrømme at lønn er viktig for meg personlig, derfor har jeg valgt en mer kommersiell retning enn jeg så for meg. Heldigvis har jeg interesse for faget, så jeg føler ikke at jeg har gitt avkall på drømmene mine. Og det betyr ikke at jeg ser opp til de med høyest lønninger.

Skrevet

Skjønner lege er høyt ja, men forsker og arkitekt? Og jurist er da ikke så vanskelig, advokat mye mer logisk.

Som forsker er det nok ganske vanlig å ha doktorgrad. I de fleste tilfeller betyr det 8-9 år høyere utdanning (3 år bachelor, 2 år master og 3-4 år PhD).

De gjør også helt klart en viktig jobb i samfunnet. Utdanning ville f.eks. ikke vært det samme dersom ikke noen forsket og kom frem til det som det nå læres bort.

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Lege

Advokat (ikke jurist egentlig)

Skrevet

Hvorfor har leger så høy status egentlig? Ja, de kan redde liv og har en viktig funksjon men det er det mange andre yrker som også har. F.eks politi, brannvesen og psykologer som kan redde folk fra depresjon og selvmord.

Leger har ikke fantastisk høy lønn selv om klisjeen om "tralalala den rike legen med masse penger lever blandt dumme folk er de i realiteten lønnsmottakere som ikke alltid får inn mer enn 600.000-700.000 i året, som gjør at de er på nivå med MANGE andre yrker og er IKKE spesielt velstående mennesker, nesten alle har tatt eksamen i Moldova eller Polen og de få som har studert på UIO er pakistanere som har brukt 8 timer daglig på skolearbeid etter skolen for å få seksere.

Skulle jeg rangert ville jeg heller satt opp skipsredere, aksjemeglere og direktører. Det er yrker som det er mye vanakeligere å få og som innebærer mer makt. Og ja advokater ville også scoret høyt på min liste.

Gjest Melina*
Skrevet

Lege

Advokat (ikke jurist egentlig)

Ja, jeg synes det er stor forskjell på en jurist og en advokat.

Skrevet

Spørsmål: hva legger de til grunn når de avgjør hva som er et statusyrke og ikke? Er det lønn, lengde på utdannelse, antall stillinger i bransjen, pensjonsordninger, andre "goder" eller hva? Fins det _ett_ fasitsvar på hva som er et statusyrke, eller varierer det fra person til person?

Gjest Melina*
Skrevet

Spørsmål: hva legger de til grunn når de avgjør hva som er et statusyrke og ikke? Er det lønn, lengde på utdannelse, antall stillinger i bransjen, pensjonsordninger, andre "goder" eller hva? Fins det _ett_ fasitsvar på hva som er et statusyrke, eller varierer det fra person til person?

Jeg legger til vekt: lengde på utdannelse, inntekt/inntektspotensiale, inntakskrav på studiet, og hvor vanskelig det er å komme seg inn i yrket. Må man ha en spesiell utdanning, eller kan man kompensere med arbeidserfaring og lignende utdanning?

Skrevet

Stiller også et spm. i henhold til at mange later til å ha forestillningen om at alle leger er søkkrike. En lønn på mellom 500 og 700.000 selv med mellom 5 og 10 års erfaring er ikke uvanlig.

Lønnsmessig på den listen til TS/Aftenposten, er det nok advokatene som kommer best ut, avhengig av hvilken spesialitet de har, selvfølgelig. Men det er ikke uvanlig at forretningsadvokater som er partnere i større firmaer drar inn godt over 5 millioner hvert år, enkelte også oppimot 10. Dette er tall jeg aldri kan se for meg hverken arkitekter, leger, eller andre på den listen kunne måle seg med i så utstrakt grad.

Skrevet

Så dugelig lei jeg er av disse evinnelige trådene. Hvor mange finnes det ikke av dem nå?

Jeg har selv et yrke som mange vil kalle et "statusyrke". Hva så? Folk som skryter, og som absolutt skal skrive yrket sitt i et hvert innlegg gjør meg oppgitt. Det virker nesten som om noen har et eller annet kompleks.

Alle yrker har sin betydning, en sånn tråd er meningsløs, bortsett fra for de som er sykelig opptatt av sånt.

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Både enig og uenig. Synes det er mange viktige yrker som har alt for lav status. Arkitekt ser jeg ikke på som et høystatusyrke da, men det kan jo hende det bare er meg. ;) Bør kanskje nevne at jeg ikke synes at noen yrker er "dårlige".

Alle yrker er dårlige, og hvis de adler mannen (eller kvinnen), vil jeg heller forbli borgerlig :P

Skrevet

Disse har høyest status

1. Lege
  2. Arkitekt
  3. Forsker
  4. Jurist
  5. Finansanalytiker

"I følge" i to ord? Jeg skjønner godt at professor i norsk ortografi ikke finnes på lista...

• Liker 2
Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Om noen av dere gidder å se lenger enn Norge, vil dere merke at enkelte yrker med lav status i Norge, har høy status i utlandet. Feks lærere.

Endret av Rampunge
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...