Tristessa Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Jeg kjøpte et slikt starterkit med I.D Bare Minerals i går, og eksperimenterte litt med produktene i går kveld. Men ganske umiddelbart etter at jeg hadde påført sminken, begynte det å klø masse i ansiktet. Det samme skjedde nå etter at jeg prøvde det på nytt i morges. Det klør og svir noe forferdelig, nesten som om jeg skulle ha vært solbrent. Litt kjapp googling viser at det er bismuthen i produktene mange ikke tåler. Jahapp. Verdens reneste og fineste sminke my ass. Allergiske reaksjoner mm. er jo klart en mangel ved varen, og en åpenbar reklamasjonsgrunn. Men jeg hører sjelden om folk som faktisk oppsøker hudpleiere mm. og klager på ting de ikke har tålt. Er det likevel noen som har erfaring med dette? For det er jo synd hvis produktene går i søpla og produsenten er none the wiser...
Cata Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Allergiske reaksjoner er vel ingen mangel ved varen så lenge ikke alle som bruker den reagerer? Ei heller reklamasjonsgrunn, slik jeg ser det. Men jeg er enig i at det er lurt å melde tilbake at man reagerer allergisk slik at produsenten får vite om at noen faktisk får den slags reaksjoner.
Gjest Heidie Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Hvilken kost brukte du til å påføre sminka med? Jeg begynner også å klø i ansiktet av kostene til Bare Minerals, men ikke av sminka Kan jo være verdt å prøve en annen kost, for å se hvordan det går da! Prøv gjerne en syntetisk kost. Det er bedre for sensitiv hud
Honesty Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Det kan være at det ikke er bismuth som er problemet, men mica. Jeg tåler mineralfoundation med bismuth, men hvis den inneholder mye mica, er det kløehelvete med en gang jeg blir varm i huden. Ellers understreker jeg tipset med syntetisk kost. De er mykere mot huden, og derfor bedre hvis du er sensitiv.
Tristessa Skrevet 28. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2010 Ah, ok, takk for tipset med kost! Er jo verdt et forsøk. @Honesty: er det mica i i.d? Har ganske sensitiv hud i utgangspunktet, så er engstelig for fullstendig kræsj - spesielt siden jeg skal i bryllup neste helg og ikke orker noe sært utbrudd i ansiktet da. Og tusen takk for rask respons, folkens!
RedFox81 Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 Jeg tror vi har snakket om dette før, det er minst tre ingredienser i mineral sminke som folk kan få allergiske reaksjoner. Det er bismith oxychloride (bismuth), Serecite Mica (det er ikke det samme som bare Mica) og en til som jeg ikke husker navnet nå, en fargeingrediens som er laget av insekter.. Hvis du reagerer på noen av disse, bør du kunne finne mineral sminke uten de også. Jeg er ganske sikker på at I.D Bare Minerals vet om problemet. Men jeg vet ingenting om du kan reklamere på produktet og få pengene tilbake...
RedFox81 Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Jeg fant ut av det, den siste ingrediensen heter Carmine.
Honesty Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Jeg vet ikke hva slags type mica jeg reagerer på, men det er irriterende uansett. Det er denne ingrediensen som gir fin glans til mineralfoundationen. På gode dager tåler jeg de fleste merker, men ikke når jeg svetter. For det meste er Glominerals (løs) og Jane Iredale (presset) ganske lite kløeutløsende. De verste var BareFaced Beauty (eller noe sånt) og Alima.
Tristessa Skrevet 28. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2010 Takk for svar, alle sammen! Skal gi det et forsøk til med ny kost, hvis ikke får jeg klage min nød til hudpleier. Tanken var jo å få hud som ser litt bedre ut, ikke hud som er vrang og fæl. Utrolig irriterende, jeg har aldri reagert på noe sminke før nå, bare ymse hudpleie.
Thorn Skrevet 28. august 2010 #10 Skrevet 28. august 2010 Jeg spør alltid om dette før jeg kjøper dyr sminke! Er så utrolig kjipt å kjøpe sminke til flere hundre kroner og ikke kunne bruke det... Min generelle erfaring er at vanlige parfymeri 'ikke har allergi', og man får ikke levere tilbake. Selvfølgelig kan man ikke være allergisk mot parfymeriprodukt! Hvis ikke det funker å bruke en annen kost, er det bare å spørre om du kan få levere den inn igjen, mange butikker tar faktisk retur ved allergiske reaksjoner Om produsentene får vite om hendelsen, vet jeg ikke. Men det skal vel godt gjøres å lage et produkt ingen reagerer på.
Jade Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 (endret) Jeg reagerte også på kosten, så jeg vil virkelig anbefale å prøve med en annen kost! ID sin kost som følger med er veldig "stikkete". Og det gjalt uansett hvilken foundation jeg testet med. Med Tikei sin kabukikost er det gode greier! Den er supermyk og fungerer kjempefint for meg, selv om det er naturhår som anbefales for mineralsminke(?) Uansett, hvis du har veldig ømfintlig hud, så ville jeg vært forsiktig med å eksperimentere (i ansiktet, ihvertfall) med ny sminke nå rett før bryllupet... Du har ikke en foundation som egentlig er grei? Bare pass på at den er i rett farge og at den ikke er supershiny på bilder og at den holder godt --- Uansett produkt, så går det nok an å bli allergisk mot det. Så generelt er det ikke en reklamasjonsgrunn. Selgeren kan jo ikke vite hva kunden er allergisk mot. Men det er veldig lurt å be om prøver før en kjøper en dyr startpakke! Så kan en se om man tåler produktet og om man er fornøyd med det gjennom hele dagen. Og så er det også fint for å være sikker på at man har valgt riktig farge - sjekke ansiktet i dagslys, osv. Endret 28. august 2010 av Jade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå