Vofsitofsi Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Jeg trener en del på morgenen, gjerne Bodypump eller Bodyattack, nokså hard trening, så ikke å spise noe før er ikke et alternativ for meg. Men jeg lurer på hva som er best; å stå opp to til tre timer før og spise en skikkelig frokost (dette jeg gjør nå, da spiser jeg gjerne havregrøt eller frokostblanding), eller å stå opp litt nærmere jeg skal trene og heller spise en lettere frokost? Jeg er litt redd for ikke å kunne yte godt nok sånn på morgenen, derfor har jeg valgt den første løsningen hittil, men det føles av og til litt dumt å stå opp nesten tre timer før jeg skal trene uten at jeg trenger det, derfor lurer jeg på om noen har noen synspunkter!
Rødtoppen86 Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Jeg ville prøvd det andre alternativet hvis jeg var deg. Selv måtte jeg ha spist et stort måltid ikke mindre enn 2 timer før trening. Et lettere måltid kan gå 1-1,5 timer før trening, og da tenker jeg smoothie. Det har jeg gjort før styrketrening, og har ikke gitt noe problemer for meg. Faren med å spise for nært hard trening er jo at man kan bli kvalm, tung i kroppen og få oppstøt. Ville rett og slett prøvd. Er jo alltids verdt det for å se om du slipper å stå opp så mange timer i forveien.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Jeg spiser et par epler og et glass melk før morgentrening, kun 40 min før:)
Supraspinatus Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Jeg trener en del på morgenen, gjerne Bodypump eller Bodyattack, nokså hard trening, så ikke å spise noe før er ikke et alternativ for meg. Men jeg lurer på hva som er best; å stå opp to til tre timer før og spise en skikkelig frokost (dette jeg gjør nå, da spiser jeg gjerne havregrøt eller frokostblanding), eller å stå opp litt nærmere jeg skal trene og heller spise en lettere frokost? Jeg er litt redd for ikke å kunne yte godt nok sånn på morgenen, derfor har jeg valgt den første løsningen hittil, men det føles av og til litt dumt å stå opp nesten tre timer før jeg skal trene uten at jeg trenger det, derfor lurer jeg på om noen har noen synspunkter! Spiser du for tett til treningen vil maten hoppe opp og ned i magen din. Dette er ikke akkurat behagelig. Jeg anbefaler å spise 1 timer før trening. Da et lett måltid som ikke inneholder mye fett. Havregryn(75-100g) med banan og et stort glass melk pleier jeg å spise. Hvor mye havregryn du trenger må være litt opp til deg selv. Jeg blir stappmett av 100g, men så hverken løper, hopper eller spretter jeg på trening.
Glynis Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Ser du på frokostblanding som en tung frokost? Jeg har ingen problemer med å trene 30-45 minutter etter at jeg har spist frokostblanding, man trenger jo ikke spise tre porsjoner heller. Jeg spiser litt frokostblanding og en frukt før trening, og så en stor frokost til etterpå.
Vofsitofsi Skrevet 28. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2010 Kommer selvfølgelig an på mengden av frokostblanding, det Jeg har iallfall lett for å være veldig sulten når jeg våkner om morgenen, derfor har jeg hittil stått opp to-tre timer før trening for å spise en skikkelig frokost før trening, nettopp dette fordi en større frokost for tett opp til trening ikke gjør trening fullt så behagelig. Med lett frokost tenker jeg kanskje et par knekkebrød eller en yoghurt og en frukt eller noe sånt. Så om jeg spiser noe slikt en-to timer før trening vil jeg være i stand til å yte like bra?
Gjest Lizette Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Jeg trener ofte om morgenen, og pleier å spise et knekkebrød med f.eks. skinke og agurk + et halvt glass juice eller kulturmelk rundt 50 min. før trening. Da holder jeg meg mett gjennom treningen, men sørger for å spise en mer ordentlig frokost (to-tre knekkebrød, en porsjon havregrøt e.l.) ganske umiddelbart etter treningen. J eg pleier å løpe i 45-60 min., ca 10 km/t, og har aldri opplevd ubehag i magen som følge av frokosten.
Glynis Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Håper for guds skyld du ikke spiser bare spiser to kekkebrød etter å ha løpt 10 km. Uansett, TS, du må se hva som er best for deg. Eksperimentering må til for å finne sine rutiner.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #9 Skrevet 28. august 2010 Jeg spiser ikke før morgentrening. Er der bra eller dårlig?
bergans Skrevet 29. august 2010 #10 Skrevet 29. august 2010 (endret) Jeg trener en del på morgenen, gjerne Bodypump eller Bodyattack, nokså hard trening, så ikke å spise noe før er ikke et alternativ for meg. Men jeg lurer på hva som er best; å stå opp to til tre timer før og spise en skikkelig frokost (dette jeg gjør nå, da spiser jeg gjerne havregrøt eller frokostblanding), eller å stå opp litt nærmere jeg skal trene og heller spise en lettere frokost? Jeg er litt redd for ikke å kunne yte godt nok sånn på morgenen, derfor har jeg valgt den første løsningen hittil, men det føles av og til litt dumt å stå opp nesten tre timer før jeg skal trene uten at jeg trenger det, derfor lurer jeg på om noen har noen synspunkter! En natts søvn tærer veldig på glykogenlagrenen i lever. Det er hovedkliden til energi mens vi sover, så når vi våkner er vi ganske tomme for energi som kan opprettholde høye aktivitetsnivå. Om morgenen så er vi sultne, spesielt fordi lagrene i leveren er små (de blir aldri helt tomme under normale omstendigheter). Hvis du trener uten noe mat i magen, så vil kroppen se seg nødt til å ta i bruk andre kilder, med stor vekt på glykogenlagre i muskulatur. Da sier det seg selv at hvis du trener på tom mage, så vil de resterende glykogenlagrene måtte jobbe dobbelt opp. Du vil føle at du har mindre å gi på trening, og arbeidskapasiteten for intensivt arbeid (høy puls over lengre tid) vil gå ned. Å spise rett før man skal trene systemisk og med høyere puls (utholdenhet), kan svært lett føre til gastrointestinalt ubehag, som f.eks mageknip, forstoppelse/diare, kvalme. Dette fordi kroppen i kviletilstand lar fordøyelsessystemet nyte godt av god blodtilførsel. Det er tross alt i magesekk og tarmer det jobbes da. Når du trener, så vil kroppen automatisk fordele mer blod til arbeidende muskulatur (der det trengs effektiv utskifting av gasser, næring og avfallsstoffer). Ved styrektrening av isolerte muskelgrupper så vil ikke dette ha så stor betydning, men ved all kardiovaskulær trening så vil behovet for effektiv blodtilførsel (i tillegg til vasodilatasjon av små kapillærerer for å kjøle ned og forbedre transport av blod) øke drastisk. Magesekk og tarmer vil få sin andel av volum kuttet ned med ca 80 % under hardt arbeid, så det gir lite igjen til evt mat som skal brytes ned og opptak i tarm. Arbeidende muskulatur under f.eks løping, sykling, step vil få ca 80 % økning i blodtilførsel. Sykling har forøvrig den fordelen at overkroppen er forholdsvis i ro, så syklister kan ofte spise mer og tettere opp til trening/konkurranse enn det en skiløper kan (hvor hele kroppen må jobbe hardt). Mat før trening, g spesielt om morgenen, bør for din del bestå av lettfordøyelige karbohydrater. Maten bør være grei for magen å jobbe med, restaurere noe av glykogenet og gi deg litt å gå på. Hva du velger er opp til smak, behag og tid, men jeg anbefaler gjerne mye frukt/bær, juice, musli, brødskiver, havregrøt (trenger ofte litt mer tid før dette fordøyes, er endel fiber og protein i havre), knekkebrød, smudies, kakao, risgrøt etc. Du skal også ha ro for at du trener om morgenen og har såpass disiplin. Jeg er helt elendig på å trene tidlig, blir skikkelig sutrete ved tanken, lol. Vet jo at det føles godt resten av dagen, men ikke søttan om hjernen lar seg overbevise av det. Fjelltur/sykkeltur derimot, ja da er alt greit Endret 31. august 2010 av bergans
Vofsitofsi Skrevet 29. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2010 Hehe, takk for ros, Bergans, men det skal vel sies at timene mine stort sett starter kl 10, så da er det jo ikke sååå tidlig Blir nok noe annet når jeg avslutter studenttilværelsen og begynner å jobbe kl 8 om morgenen om et par uker, da må jeg nok flytte treningen til ettermiddagen. Veldig bra og informativt svar av deg, men jeg klarte ikke helt å få fatt i hvilket alternativ du synes er best av de jeg nevnte? Eller mener du det er hipp som happ, at en bør finne ut det som fungerer best? Å spise tett opp til trening slik at magen skvulper rundt i magen er jo uansett ikke noe alternativ, det er jo derfor jeg har spist såpass lenge før trening hittil.
Frøysa Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Jeg ville testet alternativet med lettere mat - tettere opp til trening, hvis jeg var deg Det er jo uansett du som må finne ut hva som passer best for deg. Når jeg var idrettsutøver klarte jeg ikke å spise lenge før trening, selv om det var på morgenen. Jeg ble skrubbsulten midt under treningen, og fungerer veldig dårlig på lite mat (selv om jeg skal spise et større måltid etter trening). Så tror akkurat det med spisingen er veldig individuelt
bergans Skrevet 31. august 2010 #13 Skrevet 31. august 2010 Hehe, takk for ros, Bergans, men det skal vel sies at timene mine stort sett starter kl 10, så da er det jo ikke sååå tidlig Blir nok noe annet når jeg avslutter studenttilværelsen og begynner å jobbe kl 8 om morgenen om et par uker, da må jeg nok flytte treningen til ettermiddagen. Veldig bra og informativt svar av deg, men jeg klarte ikke helt å få fatt i hvilket alternativ du synes er best av de jeg nevnte? Eller mener du det er hipp som happ, at en bør finne ut det som fungerer best? Å spise tett opp til trening slik at magen skvulper rundt i magen er jo uansett ikke noe alternativ, det er jo derfor jeg har spist såpass lenge før trening hittil. Ser nå at jeg hadde tonn av leifer i første avsnitt, beklager Du må nesten prøve deg litt fram, spesielt med hvor mye mat som fungerer for deg litt tett opp mot treningsøkta. Få i deg litt mat ihvertfall, og det blr gå greit hvis du har et par timer på deg. Gjerne hiv i deg litt frukt eller en liten yoghurt rett før en lengre kardioøkt. Jeg synes en melkebasert smudie er helt ypperlig på vei til trening, mens frokost er ofte grovbrød. musli eller grøt.
Vofsitofsi Skrevet 31. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 31. august 2010 Ser nå at jeg hadde tonn av leifer i første avsnitt, beklager Du må nesten prøve deg litt fram, spesielt med hvor mye mat som fungerer for deg litt tett opp mot treningsøkta. Få i deg litt mat ihvertfall, og det blr gå greit hvis du har et par timer på deg. Gjerne hiv i deg litt frukt eller en liten yoghurt rett før en lengre kardioøkt. Jeg synes en melkebasert smudie er helt ypperlig på vei til trening, mens frokost er ofte grovbrød. musli eller grøt. Okei, da kan jeg jo nesten ta det litt på feelingen - om jeg vil, kan jeg stå opp tidligere og spise mer, om jeg vil sove lengre, kan jeg stå opp senere og ta et mindre måltid Lurte på om det ene ga flere fordeler, men da er det jo sikkert mer hipp som happ. Takk, folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå