Vofsitofsi Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Flere ganger har jeg sett på VGnett at de kaller det "drukningsulykke" når noen har falt i vannet og er livstruende skadet, selv om personen ikke er død ennå. Jeg mener dette blir feil, siden det å drukne betyr jo nettopp å dø av å få vann i lungene. Men jeg er heller ikke sikker på hva annet man kan kalle det, siden det med vann er nokså viktig å ha med, særlig i en overskrift. Noen enig/uenig??? Et makabert tema, jeg er klar over det, men språklige finurligheter finnes jo overalt...
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Defininsjon drukning: drukning f1 el. m1 kvelning som skyldes at munnen og nesen kommer under vann slik at lufttilførselen til lungene blokkeres Ordbok.no I motsetning til å drukne der døden faktisk inntreffer så er drukning veien dit. Dvs. at en ulykke der man holder på å drukne faktisk er en drukningsulykke. Nå er det vel ofte dessverre slik at disse ender med døden.
Rolsemor Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 Flere ganger har jeg sett på VGnett at de kaller det "drukningsulykke" når noen har falt i vannet og er livstruende skadet, selv om personen ikke er død ennå. Jeg mener dette blir feil, siden det å drukne betyr jo nettopp å dø av å få vann i lungene. Men jeg er heller ikke sikker på hva annet man kan kalle det, siden det med vann er nokså viktig å ha med, særlig i en overskrift. Noen enig/uenig??? Et makabert tema, jeg er klar over det, men språklige finurligheter finnes jo overalt... I flere drukningsulykker er jo personen livløs når den blir tatt opp. Vedkommende har altså druknet, men blir gjenopplivet. Altså blir det en drukningsulykke
Vofsitofsi Skrevet 27. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2010 Ahaaa, da skal ikke jeg si noe mer Har da lært noe nytt i dag også, ikke verst!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå