Gå til innhold

pause av p-pillebruk

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Flere har fortalt meg at man ikke bør bruke p-piller sammenhengende over flere år. Stemmer dette? Nå har jeg brukt de i åtte år. Bør man ta en pause da, eller spiller det ingen rolle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurte på det samme. Men gynekologen min sier det ikke er noen fare.

Anbefalte bare å bytte merke innimellom, f.eks gikk jeg på Trinordiol fra jeg var 17 og i fem år, men byttet for noen år siden da gynekologen mener den er for "ungdommer" og at jeg godt kunne bytte. Brukte så Diane noen år, prøvde Yasmin (men ble humørsyk) og bruker nå Microgynon og er fornøyd.

Er likevel spent på hvordan det vil bli å slutte hvis vi ønsker barn om noen år, aner jo ikke hvordan mens funger uten PP og om det tar lang tid før hormonene blir stabile igjen. Det kan jo ingen vite, så tiden får vise..

Skrevet

Jeg har gått på ppiller i 16 år - byttet merke en gang, etter de første 3 årene. Brukte Marvelon i starten, og de var upopulære en periode.

Ble gravid 2 måneder etter siste p-pille.....

Men det kan kanskje forrykke balansen i EL litt? Jeg har iallefall ikke hørt om det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ingen vits i å ta pause for å "sjekke om kroppen fungerer på normalt vis" igjen...

Langvarig p-pillebruk kan være en årsak til at det tar tid for noen å bli gravide, men det er veldig individuelt. P-piller er bedre sånn sett enn p-sprøyten.

Langvarig bruk kan føre til at man får blødningsforstyrrelser (hormonene gjør at et eller annet bygger seg opp inne der tror jeg). I hvert fall var det det som skjedde med meg, så jeg måtte kutte ut p-piller etter 5 år. Mensen kom som normalt og punktlig fra under to måneder etter at jeg sluttet med pillene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...