AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Da jeg kjøpte bilen min, var den helt ny og kostet ca.300 000. Jeg betalte 100 000 direkte, og samboeren min insisterte på å betale 50 000 kr. Da trengte jeg bare å ta opp et lån på 150 000 kr. Men dette er 1 år siden nå ... jeg lurer på hva som skjer om jeg selger bilen ... for biler synker jo i verdi! Skal samboeren min da ha tilbake de 50 000, eller synker de i verdi også? Jeg føler samboeren min har lurt meg nå ... noen som har peiling?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Han betalte 1/6 del av bilen når den var ny, og det får han når du selger den brukt. Selger du bilen for feks 100 000 så blir det rundt 18 000 tilbake? eh ja, var den matten da, men du skjønner.
Hinata Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 Er det bare du som har brukt bilen syns jeg samboeren din skal få tilbake 50000 kr (tenk på rentene som du har sluppet å betale) Hvis samboer har brukt bilen syns jeg han skal være med å betale for verdisynkningen, slik som anonymbruker før meg har sagt.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #4 Skrevet 27. august 2010 Er det bare du som har brukt bilen syns jeg samboeren din skal få tilbake 50000 kr (tenk på rentene som du har sluppet å betale) Hvis samboer har brukt bilen syns jeg han skal være med å betale for verdisynkningen, slik som anonymbruker før meg har sagt. Det synes jeg også
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #6 Skrevet 27. august 2010 Han ville betale slik at han kunne bruke bilen når han trengte det i kvelder og helger, men det er jeg som bruker den daglig i hverdagen. Men det jeg tenker på er om jeg selger den, skal jeg da betale de 50 000 tilbake til han, eller skal han få mindre? Takk for gode svar, forresten
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #7 Skrevet 27. august 2010 Nei, når han har vært med og faktisk brukt bilen, selv om det bare er helger og kvelder, så syns jeg ikke han fortjener full pott.. Jeg hadde gitt ham 25 000. Det er halvparten av det han ga, bilen har mest sannsynlig sunket mer enn det, men da er du generøs. Du får ikke halvparten for bilen av det du ga, så han kommer jo bedre ut av det med tanke på hans bruk og alt i alt
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2010 #8 Skrevet 27. august 2010 Så lenge han faktisk har brukt bilen må han være med å bære kostnaden og verditapet. Den andelen finner du ut ved å si: KJØPSPRIS/50.000 = Andel - hvis kjøpsprisen er 300.000 blir svaret 1/6 Hans verdi ved salg igjen er da: SALGSPRIS/andel = hans verdi av salget - hvis salgsprisen er 80.000 og hans andel er 1/6 vil hans verdi av salgt bli 13.333.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 Ja, for jeg tror han kanskje tenker at om jeg skal selge bilen en gang, så vil han ha de 50 000 tilbake. Og det er det jeg ikke syns er rettferdig. Derfor tenkte jeg på om jeg skulle betale han tilbake de 50 000 kr med en gang slik at det ikke blir noe tull. Eller om jeg skal avklare med han at om jeg selger bilen engang, så synker de 50 000 som han har betalt itakt med de 250 000 som jeg har betalt. Hadde jeg solgt den nå, så hadde det ikke vært så farlig, men om jeg selger den om 5 år, så blir ting veldig annerledes ... Dere skjønner sikkert. Må ta dette opp med han over helgen, derfor jeg bare lurte på hva andre syns eller hva andre hadde gjort. Han har forresten lånt bilen min denne helgen og kommer tilbake søndag kveld, hehe ...
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 Det du må avklare er om de 50.000 er et lån til deg - da må du betale tilbake 50.000 også - eller et innskudd/eierandel i bilen - da blir det verditap for han tilsvarende.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #11 Skrevet 27. august 2010 Han har sin egen bil. Vi har alltid hatt hver vår bil, men jeg kjøpte ny ifjor siden min var så gammel og ødelagt. Jeg hadde tenkt å betale bilen selv, men så insisterte han på betale 50 000 så han kunne låne den iblandt. Jeg gikk ut ifra at de 50 000 ble betalt slik at han kunne låne bilen uten dårlig samvittighet. Så sa han noe om at om jeg skulle selge bilen ville ha ha tilbake pengene. Ja, jeg skal, som sagt, prate med han over helgen. Skulle aldri gått med på dette i første omgang, men jeg tenkte ikke så langt ifjor. Er 1 år eldre nå, da
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #12 Skrevet 28. august 2010 Jeg hadde tenkt å betale bilen selv, men så insisterte han på betale 50 000 så han kunne låne den iblandt. Jeg gikk ut ifra at de 50 000 ble betalt slik at han kunne låne bilen uten dårlig samvittighet. Så sa han noe om at om jeg skulle selge bilen ville ha ha tilbake pengene. Hvis de 50.000 er betaling for å få låne bilen ved behov blir det jo litt ulogisk at han skal ha de tilbake etterpå. Da har jo ikke han betalt noe for å ha tilgang på bilen, og bare lagt inn ett depositum på dette, samtidig som han har påført bilen slitasje og kilometer, som koster penger både på forsikring og service. Det er tre alternativer her: - Han lånte deg 50.000, så du skulle kunne kjøpe deg bil, i så fall må du betale disse tilbake. Men siden du kunne kjøpt bilen alene, og han insisterte på å betale seg inn synes jeg dette alternativet utgår. - Han investerte pengene i din bil, for å ha bruksrett på denne, og i så fall må han bære sin del av verditapet. - Han betalte deg disse pengene for å kunne bruke bilen fritt så lenge den eksisterer, i så fall er disse pengene borte, og han får ingenting igjen. Jeg synes også dette er en litt unaturlig løsning, mer naturlig hadde vært at han feks betaler service, årsavgift eller forsikring, pluss drivstoffet han bruker, for å ha bruksrett på bilen. Eventuelt at han betaler deg litt hver gang han låner den. Ta det opp med han, og dersom det viser seg at han har tenkt helt feil får du betale han ut nå, mens bilen fortsatt er verdt noe, for å unngå en stor konflikt om fem år. Og neste gang bør dere snakke om slike ting før dere investerer sammen, og helst skrive en kontrakt på det.
Cata Skrevet 28. august 2010 #13 Skrevet 28. august 2010 Synes AB i innlegg #12 har gode poenger. Ta det opp med samboer og få orden i sakene nå før det evt. blir et problem. Det virker jo som det er noen punkter i "låneavtalen" dere i mellom som er litt uklare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå