Snop Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Usj. Nå lager jeg et problem utav noe som kanskje ikke engang skjer, men jeg prøver å forberede meg litt likevel... Jeg skal nemlig til reise alene til syden om 6 dager for å isolere meg fra omverdenen med skolebøkene mine. Denne turen har jeg betalt 3000kr for. Så har det seg sånn at det kan virke som at min kjærestes mormor er svært syk, nesten 90 år gammel, og det er en stor mulighet for at hun ikke overlever dette. Da lurer jeg på et par ting... Dersom hun skulle dø bare dager før jeg reiser og begravelsen blir satt når jeg skal være vekkreist, er det galt av meg å likevel reise? Jeg regner ikke med at jeg får refundert de pengene av reiseselskapet så lenge det ikke er nær familie? Jeg har truffet henne 3 ganger - faktisk vet jeg ikke engang fornavnet hennes. Så det er samvittigheten ovenfor kjæresten min (og "svigermor") som gnager. 3000kr er mye penger, spesielt for meg, men burde jeg se bort fra dette og prioritere kjæresten? Hadde dere gjort det? Han er ikke nær henne i den forstand at de har veldig mye kontakt (hun bor på andre siden av landet), men jeg vet at hun betyr mye for ham likevel. For øvrig har jeg og kjæresten vært sammen i 2,5 år, om det har noe å si. Så, hva ville dere gjort?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 Det høres ut som om du har mest lyst til å reise. Jeg er over 30 år og tror jeg ville tenkt som deg når jeg var ung (no offence!). I dag tenker jeg at 3000,- er i et livstidsperspektiv lite penger. Betydningen av å vise støtte i en begravelse er mye mer verdt enn 3000,-. ......................men det er bare mine tanker. Valget er ditt og jeg håper du får mange og gode innspill!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2010 #4 Skrevet 27. august 2010 Meg over 30 igjen...... ser nå at hun bor på andre siden av landet og at kjæresten din har hatt relativt lite kontakt med henne da synes jeg saken endrer seg tror jeg hadde reist
forward Skrevet 27. august 2010 #5 Skrevet 27. august 2010 (endret) Jeg hadde ikke reist. Jeg er 26 år, ikke så ung. For meg er 3000 kr også mye penger, men det finnes viktigere ting i livet. Det har ingenting å si hvor godt du kjenner mormoren hans eller om de er veldig nær hverandre. Du er der for kjæresten din, det er han som betyr noe. Endret 27. august 2010 av forward
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2010 #6 Skrevet 27. august 2010 Spør kjæresten din hva han mener om det? Er jo han du isåfall møter i begravelse for. Du kan jo høre hva han mener om det?
Cata Skrevet 27. august 2010 #7 Skrevet 27. august 2010 Hva synes kjæresten din? Jeg tror jeg hadde spurt ham og så latt det være avgjørende. Jeg tror jeg i utgangspunktet ville gjort meg i stand til å reise, men satt en (unnskyld uttrykket) deadline slik at jeg ikke plutselig måtte snu og gjøre vendereis når jeg satt på flyplassen, men at jeg hadde avbrutt reiseplanene dersom hun døde formiddagen før avreisedag eller noe slikt. Men det viktigste innspillet bør komme fra kjæresten. Er det viktig for ham at du er der så bør du ta høyde for det - særlig ettersom dere har vært sammen såpass lenge som 2,5 år, er han mer av typen som klarer seg selv i slike situasjoner så ville jeg snudd nesa sørover med god samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2010 #8 Skrevet 27. august 2010 Jeg hadde ikke reist. Jeg er 26 år, ikke så ung. For meg er 3000 kr også mye penger, men det finnes viktigere ting i livet. Det har ingenting å si hvor godt du kjenner mormoren hans eller om de er veldig nær hverandre. Du er der for kjæresten din, det er han som betyr noe. Off topic, jeg er 25 og syns dag egentlig jeg er ganske ung enda
forward Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 Off topic, jeg er 25 og syns dag egentlig jeg er ganske ung enda hehe....da er vi litt forskjellige. Jeg tenker veldig hva jeg gjør fordi jeg mener at jeg er ganske voksen:-)
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 hehe....da er vi litt forskjellige. Jeg tenker veldig hva jeg gjør fordi jeg mener at jeg er ganske voksen:-) Jeg tenker da godt gjennom ting jeg også, men det har jeg gjort hele livet, så det tror jeg ikke er aldersbetinget Tankemessig er jeg moden (voksen), men ellers føler jeg meg ganske ung
Gjest hare Skrevet 27. august 2010 #11 Skrevet 27. august 2010 jeg ville hatt som utgangspunkt å reise, men først snakket med kjæresten om dette. jeg forstår at hun betyr mye for ham, men dette er ikke snakk om et tragisk og uventet dødsfall i nærmeste familie - så sjangsen for at han går inn i sjokkfasen og trenger noen ved sin side hele tiden er jo liten...... sikkert mange som reagerer på den, men jeg har opplevd begge deler før noen argumenterer mot. med mindre man sliter med andre store emosjonelle greier så går man ikke inn i en dyp sorgprosess over noen man ikke kjenner godt som i tillegg er såpass gammel. det er mer naturlig og forventet. han kommer sikkert til å reise i begravelsen, men jeg tviler på at han vil ha deg med. dette er jo et familiemedlem som igjen - ikke uventet går bort - og det er naturlig at familien samles. hadde dette vært snakk om foreldre eller søsken, så hadde han nok vært i en helt annen sinnstilstand enn han er nå. da snakker vi mer vanskeligheter med å takle hverdagen/stort behov for noen å støtte seg til døgnet rundt. han kommer til å være lei seg, men det blir nok mer av typen hvor man synes det er trist å ikke treffe personen igjen kontra sjokkfasen hvor man knapt holder ut ett eneste minutt av dagen og alt er helt uvirkelig så; jeg ville snakket med ham med det utgangspunkt i at du er usikker på hva han føler om saken, uten å trekke frem at det er dyrt å avbestille.(bare så han ikke misforstår). det kan være fint for ham å få tid med familien uten å behøve å "underholde" deg i tiden rundt begravelsen, så det kan være like greit at du reiser bort. samboeren min ble veldig lei seg når han mistet en besteforeldre han var veldig nær og glad i, men reaksjonen var ikke til sammenlikning med når han mistet en foreldre meget uventet. ved sistnevnte slipper man alt man har av andre prioriteringer og er tilstede 100% på vedkommendes premisser, mens ved førstnevnte er man mer en støtte på veien på lik linje med resten av familien.
-milla j- Skrevet 27. august 2010 #12 Skrevet 27. august 2010 Jeg hadde snakket med kjæresten, og reist. Selv om det er en i hans familie som er døende, ser det ikke ut som om det er en han har et nært forhold til. Var den moren eller andre nære ville jeg ikke reist.
LukaFrost Skrevet 27. august 2010 #13 Skrevet 27. august 2010 Bare reis du. Man kan ikke sette livet på hold selv om bestemødre er gamle og syke. Man vet jo sjelden når de kommer til å dø. Og så lenge det er kjæresten din sin bestemor og ikke din er det greitå reise.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #14 Skrevet 27. august 2010 Jeg ville snakket med kjæresten om det. Ellers er det slik i mitt forhold at vi ikke prioriterer så veldig å gå i "hverandres" begravelser hvis det ellers er upraktisk (vi bodde i hver vår del av landet en stund og var opptatt med jobb og studier med obligatorisk oppmøte... når man likevel er i nærheten har vi gått), eller noen den ene parten ikke kjente noe særlig. Men andre trenger kanskje den andres støtte mer og synes det er viktigere enn det vi gjør.
Gjest scorpion i.i Skrevet 27. august 2010 #15 Skrevet 27. august 2010 Støtter forward i denne Forbered deg på å reise på ferie, men vær stand-by til å bli igjen. Kjæresten din trenger nok støtten din i en slik setting uansett. Vær den støtten og styrk relasjonen deres. Det kommer nok av anledninger til å reise senere. Uheldig (jøss, litt av et ordvalg) at det kolliderer med planer om å lese, men det gjelder å bite tenna sammen og prøve å få til begge deler (lesing og evt andre uforutsette ting). Lykke til! S
Gjest rebecca Skrevet 27. august 2010 #16 Skrevet 27. august 2010 Usj. Nå lager jeg et problem utav noe som kanskje ikke engang skjer, men jeg prøver å forberede meg litt likevel... Jeg skal nemlig til reise alene til syden om 6 dager for å isolere meg fra omverdenen med skolebøkene mine. Denne turen har jeg betalt 3000kr for. Så har det seg sånn at det kan virke som at min kjærestes mormor er svært syk, nesten 90 år gammel, og det er en stor mulighet for at hun ikke overlever dette. Da lurer jeg på et par ting... Dersom hun skulle dø bare dager før jeg reiser og begravelsen blir satt når jeg skal være vekkreist, er det galt av meg å likevel reise? Jeg regner ikke med at jeg får refundert de pengene av reiseselskapet så lenge det ikke er nær familie? Jeg har truffet henne 3 ganger - faktisk vet jeg ikke engang fornavnet hennes. Så det er samvittigheten ovenfor kjæresten min (og "svigermor") som gnager. 3000kr er mye penger, spesielt for meg, men burde jeg se bort fra dette og prioritere kjæresten? Hadde dere gjort det? Han er ikke nær henne i den forstand at de har veldig mye kontakt (hun bor på andre siden av landet), men jeg vet at hun betyr mye for ham likevel. For øvrig har jeg og kjæresten vært sammen i 2,5 år, om det har noe å si. Så, hva ville dere gjort? Når man er sammen med noen , og har vært det i 2,5 år, så reiser man ikke til Syden når mormoren til kjæresten dør få dager før avreisen. Det er ikke folkeskikk og det er ikke omtanke for din kjære som sikkert elsker sin mormor. Det er rimelig ufølsomt å heller ville til Syden for å få valuta for pengene sine, enn å være tilstede for sin kjære som har mistet mormor. Det er nå min mening. Reiser du få dager eller timer etter at din kjæres mormor dør ville jeg kalt deg en følelsesløs, selvopptatt bitch og ville ikke likt å være kjæresten din.Du vil nok kanskje merke reaksjoner fra hans familie også, hvis dere fortsetter å være et par framover, og du viste deg så uintressert i hans situasjon med en dødssyk mormor. Jeg personlig ville kanskje blitt hjemme når mormor var dødssyk siden jeg ville trodd at kjæresten min kunne trenge støtte og nærhet i en sånn fase. 3000; kroner er egentlig ikke mye for en sydenreise og at du fokuserer mer på 3000;kroner enn din kjære syns jeg var lite sympatisk av deg...
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #17 Skrevet 27. august 2010 Kan ikke kjæresten din betale deg 3000,- for at du blir hjemme hvis hun dør?
Gjest Xelle Skrevet 27. august 2010 #18 Skrevet 27. august 2010 Jeg tenker kjæresten er verdt mer enn en tur til syden. Du får snakke med han, se hva han ønsker ? Når mine familiemedlemmer dør drar jeg alene i begravelse, tar ikke med kjæresten på slikt. Tenker han også slik, så er det selvfølgelig bare å reise.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2010 #19 Skrevet 27. august 2010 Når man er sammen med noen , og har vært det i 2,5 år, så reiser man ikke til Syden når mormoren til kjæresten dør få dager før avreisen. Det er ikke folkeskikk og det er ikke omtanke for din kjære som sikkert elsker sin mormor. Det er rimelig ufølsomt å heller ville til Syden for å få valuta for pengene sine, enn å være tilstede for sin kjære som har mistet mormor. Det er nå min mening. Jeg er uenig med deg - og det er nå MIN mening. Reiser du få dager eller timer etter at din kjæres mormor dør ville jeg kalt deg en følelsesløs, selvopptatt bitch og ville ikke likt å være kjæresten din.Du vil nok kanskje merke reaksjoner fra hans familie også, hvis dere fortsetter å være et par framover, og du viste deg så uintressert i hans situasjon med en dødssyk mormor. Hvis man driter 100 % i hans følelser rundt dette og turer frem som om det kun er ens egen interesse som gjelder ja så kan jeg faktisk være enig. Men her må de to som er involvert snakke sammen. For meg er kr 3.000 ganske mye penger fortsatt, men hadde dødsfallet inntruffet før jeg reiste og før begravelse så hadde jeg nok kansellert. Jeg hadde nok ikke kansellert i tilfelle hun døde mens jeg var på tur, med mindre min kjære hadde ønsket det. Jeg personlig ville kanskje blitt hjemme når mormor var dødssyk siden jeg ville trodd at kjæresten min kunne trenge støtte og nærhet i en sånn fase. 3000; kroner er egentlig ikke mye for en sydenreise og at du fokuserer mer på 3000;kroner enn din kjære syns jeg var lite sympatisk av deg... Nå spør damen om råd. Skal hun parkere alle sine planer og gi slipp på 3000 som hun ikke kan få refundert i tilfelle mormoren dør eller er det greit om hun reiser? Jeg - og det er min og fleres mening - mener det er greit at hun reiser dersom det er greit for han.
Daniel84 Skrevet 27. august 2010 #20 Skrevet 27. august 2010 Kommer vel an på hvilket forhold typen din har til sin mormor da, men .... jeg hadde nok ikke reist uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå