Gå til innhold

Angående kastrering av katter i tidlig aldre

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kilde norsk huskatt forening:

Tidlig kastrering og kastrering generelt

Tidlig kastrering

Alle som har hatt kontakt med amerikanske oppdrettere (og i en del andre land), vil med stor sannsynlighet ha fått vite at de ofte kastrerer kattunger som ikke skal gå i avl, før de leveres. I Norge har dette ikke blitt praksis ennå, og mange mener at idet noe blir gjort i USA, så er det galt. De fleste norske veterinærer heller fortsatt mot praksis at kattene skal være vel voksne før de kastreres - endog kan man forsatt høre sagt at katter må ha et kull først.

Vitenskapelig undersøkelser

The Winn Feline Foundation i USA har i noe tid hatt en undersøkelse gående omkring tidlig kastrering og eventuelle effekter av dette. I en oversikt laget av Diana Cruden (Ph.D) sier hun at tidlig kastrering ikke er en ny "oppfinnelse". Allerede på tidlig 1900-tall var tidlig kastrering normalt. Det var mye senere at det ble stilt spørsmål om dette hadde uheldige effekter. Opp til i de senere år har det vært lite vitenskapelig informasjon tilgjengelig både for og imot. Likevel er det faktisk slik at de fleste veterinærer har praktisert tidlig kastrering uten å være klar over det, fordi katter og hunder varierer sterkt i alder med tanke på å være seksuelt modne. Veterinærer som arbeider med større dyr praktiserer tidlig kastrering, og ser det ikke bare som akseptabelt, men i enkelte tilfelle som sterkt tilrådelig.

Mangelen på vitenskapelige undersøkelser medførte at the Winn Feline Foundation ga penge rtil et prosjekt sammen med The American Veterinary Medical Association (AVMA). Prosjektet startet i Florida i 1991 og ble fullført i 1992. Forskningsdesignet ble basert på kattunger som ble oppdrettet spesielt for prosjektet for å unngå flest mulig ikke-kontrollerte påvirkninger. Kattungene ble delt i tre grupper:

Gruppe 1 (11 kattunger) ble kastrert da de var 7 uker gamle

Gruppe 2 (11 kattunger) ble kastrert da de var 7 måneder gamle

Gruppe 3 (en kontrollgruppe på 9 kattunger) ble ikke kastrert før de var seksuelt modne og ble kastrert etter fullføring av studien etter 12 måneder

Det ble rapportert at den kirurgiske prosedyren i gruppe 1 (7 uker gamle) var enkle og uproblematiske. Kattungene kom seg fortere etter operasjonen enn kattungene i gruppe (kastrert ved 7 måneders alder) og kattene i gruppe 3 (voksne katter).

Birvikninger ved tidlig kastrering?

Kritikerne av tidlig kastrering påstod at det ville bli mange farlige bivirkninger. Det er en fast tro på at kastrerte dyr vil være mindre i aktivitet og mer utsatt for fedme enn ikke-kastrerte dyr. Det fremkom også påstander om at tidlig kastrerte dyr ville vokse mindre, og særlig for hannkatter var det uttrykt engstelse for at tidlig kastrering ville påvirke utviklingen av urinveier og at disse ville medføre en øket tendens til cystitis og tette urinveier. Man hadde også meninger om at man ville få negative påvirkninger på atferd, matlyst og behov for spesielle dietter. Alle disse feltene ble satt opp til undersøkelse og oppfølging i Winn-prosjektet.

Vektutviklingen viste noen forskjeller mellom de tre gruppene. Hanner veide mer enn hunner, men dette var likt for alle tre grupper. Når kroppsbygning og utvikling av kroppsfett ble undersøkt viste det seg at gruppe 1 (tidlig kastrert 7 uker) og gruppe 2 (tidlig kastrert 7 måneder) var like, og begge grupper viste større mengde kroppsfett enn gruppe 3 (voksne, seksuelt aktive før kastrering). Det ble vist til at kattene i gruppe 3 ved kastrering allerede viste normal voksen seksuell atferd og viste allerede den naturlige nedgangen av vekt som man kjenner til når det gjelder voksne katter. De hadde også allerede utviklet kinnposer, som er naturlig å ha for voksne hanner. Gjennom oppfølgingstiden viste det seg videre at denne forskjellen jevnet seg ut etter som tiden gikk.

Kattene som deltok i undersøkelsen ble plassert som selskapskatter, og det ble tatt en oppfølgingsundersøkelse i 1994. Oppfølgingen viste at det ikke var noen spesiell forskjell i graden av matopptak mellom katter fra de tre gruppene. Det var ingen spesifikke endringer i voksingen i de tre gruppene annet enn at hannene vokste fortere i alle gruppene. Øket benlengde ble sett hos både hanner og hunner i gruppe 1 og 2. Dette var forårsaket av at det tok lengre tid før veksten stoppet, og kan forklare hvorfor katter som er tidlig kastrerte ofte blir større (lengre og høere) enn voksne katter og katter som kastreres senere i livet. Dette vises særlig tydelig på hanner.

Når det gjelder atferd, etter 7 måneder, var kattene i gruppe tre mindre kjærlige og mer aggressive før kastreringen enn kattene i gruppe 1 og gruppe 2. Motsatt av hva man trodde, var kastrerte katter like aktive som voksne ikke-kastrerte katter.

Undersøkelser av urinrøret viste ingen forskjell mellom de tre gruppene, med unntak av kjønnsforskjeller som var like på tvers av gruppene. Forskerne målte diameter av urinrøret og fant ingen forskjell mellom gruppene. De største forskjellene fant man i utviklingen av penis og penistagger. Disse manglet i gruppe 1, var mindre enn normalt i gruppe 2 og var normale i gruppe 3. I undersøkelsen av hunnkatter, viste det seg at indre seksuelle organer var uutviklet i gruppe 1 og 2, men normalt utviklet i gruppe 3. Ingen av disse forskjelene hadde betydning for muligheten til å sette kateter på kattene. Det er dermed ingen grunn for engstelsen om at urinveiene ville være påvirket av tidlig kastrering.

Resultatene indikerer at forskjellen mellom katter kastrert ved 7 ukers alder og katter kastrert ved 7 måneders alder er ubetydelige. Forskjellen mellom katter i gruppene 1 og 2 sammenlignet med de voksne kastrerte kattene i gruppe 3 viser ulikheter, men ingen av disse kan relateres til kattens helse på noen negativ måte. Materialet kan gjenfinnes på http://www.winnfelinehealth.org/repo...ly-neuter.html.

CFA (the American Cat Fanciers Association) har endret sine utstillingsregler slik at kastrerte kattunger fortsatt kan stilles ut. FIFe har samme regler - kattungeklassene dekker både ukastrerte og kastrerte kattunger.

Info fra CFA

CFA har også laget et faktaark som handler om katrering. Arket offentliggjør at det er laget et opplegg for kastrering av kattunger. Dette har fått støtte fra The American Humane Association, American Veterinary Medical Association, Spay USA, American Animal Hospital Association, Winn Feline Foundation, CFA med flere. Faktaarket sier at kirurgisk kastrering er eneste sikre metoden for fødselskontroll hos katt. Man fjerner da både livmor og ovarier fra hunnkatten, og testiklene fra hannkatten. Dersom dette gjøres før hunnkatten får sin første løpetid (før kjønnsmodning) reduserer dette for risikoen for kreft i brystene. For hanner reduserer fjerning av testiklene tendensen til urinmarkeringer. For å hindre at det fødes katter som enten blir frittgående eller som blir avlivet fordi de ikke er ønsket, anbefales at alle katter som sendes ut fra både offentlige og private oppbevaringssteder skal være kastrerte.

For de som vil ha enda mer distinkte forklaringer - også på hvordan små kattunger kastreres og hvilke særtiltak det lønner seg å tak, anbefales dr. Susan Little, DVM redegjørelse på sine sider http://www.catvet.homestead.com/EarlyAlter.html. Her finnes også litteraturreferanser til å ta med til sin veterinær.

Så over til myteknekkingen:

Kastering av en hunnkatt: Kirurgisk fjerning av livmor og ovarier fra katten. Hunnkatter steriliseres ikke. De kastreres.

Kastrering av hanner: Kirurgisk fjerning av testikler.

Hvorfor: Eneste sikre fødselskontroll

Vil en kastrert hunnkatt kunne få løpetid: Nei

Gode årsaker for å kastrere hunnkatter: Risikoen for brystkreftsvulster reduseres dersom katten kastreres før første løpetid.

Blir katter fete etter kastrering: Hvis katten får tilgang til aktivitet og en dertil passende diett, er kastrering i seg selv ingen årsak til fete katter.

Burde ikke hunnkatter få minst ett kull før kastrering: Nei. Katter trenger ikke å få kull for å utvikle seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

Flott innlegg! :klemmer: Jeg setter stor pris på at du informerer om dette, for det er åpenbart fremdeles folk som har et ganske gammeldags syn på kastrering av katter :filer:

Skrevet

Kjempeflott med dokumentasjon! Min lille ble kastrert ved ca 14 ukers alder, veterinæren min mente at det ikke var noen grunn til å vente. Det er noen år siden nå, og han er en mye roligere og mer harmonisk katt enn de vi har hatt før, som har fått blitt kjønnsmoden før kastrering. Så langt har han ikke vært på lange vandreturer, det er relativt få slåsskamper selv om det yrer av ukastrerte hannkatter i nabolaget, og han lukter ikke markert hannkatt, det er herlig! Så her ser vi også bare fordeler med tidlig kastrering :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Så bra dere har lest det :-) Spre gjerne ordene videre, for nå flommer det over av kattunger etter en sommer med mye katteflørting. Det er alt for mange kattunger på "Gis bort" på Finn.no nå :tristbla: Blir så trist av å se alle de skjønne kattungene uten håp for et nytt hjem :tristbla:

Skrevet

Flott Belle!

Jeg henter en 12 uker gammel kattunge om to uker og hun vil bli kastrert når hun er 16 uker. I følge den vetrinæren jeg bruker, er det en veldig grei alder; store nok til at det er relativt ufarlig å legge de narkose og unge nok til at de kommer seg veldig fort. Den katten jeg allerede har ble kastrert like gammel, og hun var oppe og løp igjen samme kveld. Såret var nærmest usynlig etter ca. en uke.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Så bra dere har lest det :-) Spre gjerne ordene videre, for nå flommer det over av kattunger etter en sommer med mye katteflørting. Det er alt for mange kattunger på "Gis bort" på Finn.no nå :tristbla: Blir så trist av å se alle de skjønne kattungene uten håp for et nytt hjem :tristbla:

Ja :/ Sommeren og julen spesielt er en helt jævlig sesong for folka i dyrebeskyttelsen. Og det verste er at det er så lett å unngå det...

Tipper bare at det er 10% av kattungene på finn.no som får et hjem de fortjener. Og med det mener jeg godt för, dyrlegebesøk og masser av kjærlighet. Resten går vel for lut og kaldt vann, og de andre blir avlivet... Hvordan kan folk være så dumme? Selv om katter er fantastisk uavhengige dyr, så trenger de oss mer enn noe annet for å leve et optimalt liv!

Skrevet

Puttet det opp som status på Facebook, jeg. Så fikk jeg ihvertfall spredt ordet til noen hundre! :)

Skrevet

Veldig fint at du legger ut info om dette!

Jeg selv har skaffet meg to katter for et år siden, begge ble kastrert når de var 5 måneder gamle, altså før de ble kjønnsmodne. Jeg leste også mye om det før jeg tok beslutningen, og kom fram til det samme, det er ingen vits å vente med kastrering. :) Nå har jeg to litt over et år gamle og veldig aktive og snille hun-katter.

spesielt irriterer meg disse eiere som lar sin hun-kattunge "å føde først", før kastrering. :nei: Jeg skjønner ikke vitsen, og folk kommer med så teite grunner som "men kattunger er så søøte" og "jeg vil at hun skal bli en mor først"..

Skrevet

Flott innlegg! Da jeg skulle kastere katten min, han er nå 11 år, fikk jeg høre det tradisjonelle rådet fra dyrlegen om at han måtte være minimum 6 måneder. Hvis ikke ville han få problemer med urinveiene.

Jeg ventet til han var 9 måneder gammel og da var han i høyeste grad kjønnsmoden. Han prøvde å parre seg med sin mor! Det skjedde en helg jeg var bortreist, og hun som jeg hadde fått han fra skulle passe på han.

Seinere har jeg lest om den studien du viser til Belle Gunnes, jeg fikk vite det av en venninne som driver med katteoppdrett. Neste gang jeg får meg hannkatt, skal ballene bort så snart som mulig. Fint at du også skriver om hunnkatter. Jeg blir så irritert nå folk sier at hun må ha et kull med unger første. Det fødes dessverre så altfor mange kattunger som ingen vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...