AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Jeg har etter et års tid funnet ut at fødselen min ikke var som den burde ha vært, og jeg er veldig misfornøyd med jordmora. Jeg fikk med et skriv fra fødselen, hvor det står start og slutt, og grad av ruptur, men ikke så mye mer. Det som står der stemmer heller ikke,så jeg lurer på hvorfor jordmora har skrevet feil info. Bla. feil klokkeslett, feil grad av ruptur o.l. Jeg lurer på om sykehuset har noe mer skriftlig om min fødsel,som jeg kunne lest i ettertid? Eller står det ikke noe mer i journalen? Når står deres starttidspunkt på fødselen,når dere ble skrevet inn,eller når pressriene begynte, eller? Jeg kom inn dagen før babyen kom, og ble innskrevet da. Hadde en pause fra riene neste dag, og dro på perm fra sykehuset i et par timer. Dro tilbake da vannet gikk, og kom inn med stor åpning og kraftige rier. Likevel står starttidspunktet flere timer senere (hadde mange timer med pressrier.) Jordmoren sa at fødselen tok for lang tid, og at ikke legen måtte få vite dette. Jeg mistenker derfor at hun med vilje har skrevet feil tidspunkt. Dette er ikke såå viktig nå,men jeg ville gjerne visst hva slags opplysninger sykehuset har. Og, ja, jeg har rapportert inn jordmoren,det gjorde jeg etter et par uker, i samarbeid med helsestasjonsjordmoren.
helenaa Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Dette hørtes ikke bra ut. Fint at du tok det opp så snart etter fødselen! Nå vet jeg ikke så mye om journalen, men akkurat tidspuktet for fødselsstart er litt mystisk i mine papirer også. Da jeg kom inn på sykehuset hadde jeg kraftig rier og skikkelig åpning (7-8 cm), og starttidspunktet er satt noen timer før dette (etter at jeg ringte, men før jeg kom inn).
lille katt Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 I mine to fødsler har jordmor dokumentert fødselen i et partogram, en slags grafisk/skjematisk fremstilling av fødselsforløpet. Der er det rubrikker hvor det føres inn datoer, klokkeslett, viktige opplysninger om mor, hvor mange barn fra før, om barnet ble levendefødt etc. Så er det en grafisk fremstilling av fødselen, tror det er timer på den ene aksen og cm åpning på den andre, og så forskjellige typer skravering alt etter om det er åpningsfase eller pressefase, og det er også markert hva slags type smertelindring og evt. drypp som er satt i gang samt tidspunkt for dette. Jeg fikk nr. 1 på gamle Ahus, da ble dette faktisk skrevet for hånd, mens nr. 2 ble født på nye Ahus og ble plottet rett inn på PCen. Det er mulig de også skriver et ekstra journalnotat etterpå - min fastlege hadde ihvertfall fått oversendt et notat fra fødselen, og det var skriftlig, ikke et partogram. Har du spurt fastlegen din om han/hun har fått journal fra fødselen din? Jeg fikk forøvrig partogrammet med meg hjem, og jordmor gikk gjennom det og forklarte det for meg etter fødselen.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #4 Skrevet 27. august 2010 Helenaa:kanskje er dette siden du må ha hatt en åpningsfase også? Merkelig at de gjetter tidspunkt likevel..? Lille Katt,det hørtes jo informativt ut.Fastlegen min har ikke fått noe, men kanskje sykehuset likevel har mer info enn jeg fikk. Så fint at jordmor gikkgjennom det med deg! Jeg skal kontakte sykehuset og spørre.
Honesty Skrevet 27. august 2010 #5 Skrevet 27. august 2010 Jeg fikk også et partogram med hjem som likner det Lille Katt beskriver. Jordmor gikk sikkert gjennom det med meg på hjemreisesamtalen, men det husker jeg ærlig talt ikke stort av.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Gammel tråd, men det er den eneste som finnes Skal gjerne ha hatt tak i fødselsjournalen min, ble født for 21 år siden. Finnes denne enda? Hvordan får jeg tak i den? Jeg kan vel neppe møte opp på sykehuset og spørre takk for all hjelp . Anonymous poster hash: f1343...0c6
marsy Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 Alle har krav på å få kopi av sine egne sykehusjournualer, dersom man spør om det. Du kan bare ta kontakt med sykehuset og forklare at du vil ha en kopi, så vet de hvem som er den rette å snakke med. (det man vanligvis får med hjem etter fødsel er en veldig enkel epikrise med fødselstidspunkt, apgarskala, lengde på navlestreng osv.)
*Frida* Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 (endret) Du vil ha journal frå din eigen fødsel? Det spørst vel om du har rett til å få ut denne, det er jo din mors journal. Ringe sjukehuset er vel ein start, så får du nok korrekt svar på det du lurer på. Endret 7. juli 2013 av *Frida*
zse09 Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Alle har krav på å få kopi av sine egne sykehusjournualer, dersom man spør om det. Du kan bare ta kontakt med sykehuset og forklare at du vil ha en kopi, så vet de hvem som er den rette å snakke med. (det man vanligvis får med hjem etter fødsel er en veldig enkel epikrise med fødselstidspunkt, apgarskala, lengde på navlestreng osv.) Føler meg veldig dum, men .... Ringer jeg bare sykehuset(tlf.nr som står på hjemmesiden?:S) og spørr?
*Frida* Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Føler meg veldig dum, men .... Ringer jeg bare sykehuset(tlf.nr som står på hjemmesiden?:S) og spørr? Ja. Sjukehusa har stort sett ein eigen 'skrivestue' der journal og sånne forespørsler blir handtert - du blir satt over til korrekt avdeling fra hovedtelefonnummeret. Det finst inget nasjonalt arkiv for helserelaterte ting.
marsy Skrevet 7. juli 2013 #11 Skrevet 7. juli 2013 Føler meg veldig dum, men .... Ringer jeg bare sykehuset(tlf.nr som står på hjemmesiden?:S) og spørr? ja ring nummeret på hjemmesiden, så kommer du til sentralbordet. Da trenger du bare si at du ønsker en kopi av journalen din, og lurer på hvem du skal henvende deg til. På mitt sykehus fikk jeg en e-postadresse jeg kunne sende forespørsel til, så fikk jeg kopi i posten en uke eller to senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå