kaim Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Hei! Har tenkt til å fri til min kjære kjæreste, men har et problem da jeg er veldig usikker på hva slags ringer som er til hva. Er så forrvirret av både venner jeg vet som har kjøpt ringer, hva min familie sier er riktig og hva "Hollywood" sier:P.. Det er både forlovelses ringer, gifte ringer, morgengave osv.. Greia er at sånn jeg har sett på tv og sånn(høres ut som en komplett nybegynner her, noe som jeg igjen er;) )og der får altid jenta en veldig fin diamant ring e.l. Men hva skal jeg kjøpe hvis jeg går ned på kne og skal fri til hun? En fin ring til henne eller 2 ringer med en gang til begge 2 eller hvordan gjør man dette?. Spør om dette her fordi jeg ikke har lyst til å røpe noe til enten henne eller min familie. Har spurt en som jobber i en gullsmed butikk, men da ble jeg bare enda mer forvirret. Så hvis jeg får svaret her så har jeg hvertfall svaret svart på hvit å kan lese gjennom det flere ganger hvis det blir nødvendig:P Tusen takk for all svar og tips på forhånd. Hilsen en som er en smule forvirret;)
FruN Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Norsk tradisjon tilsier at man kjøper ett sett ringer. De kan brukes igjen som gifteringer om det er ønskelig. Det jeg og min forlovede gjorde, var å designe egne ringer hos gullsmeden (kan være forslag til frieri og, å ta ho med på det ) Men da fikk vi og satt inn diamanter i min. Vi graverte inn navn og dato, men ba de spare litt plass til bryllupsdato og Andre velger igjen å ha to sett ringer - ett til forlovelse, og ett til bryllupet. Mange velger igjen forskjellig materiale - sølv og gull f.eks. Selvfølgelig kan du gå "Hollywood-style" og kjøpe ring til bare ho, men personlig liker jeg to like ringer. Uansett - lykke til!!
lilleGrethe Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 Du har vel egentlig to valg. Det ene, Hollywoodmetoden, som du kaller det (vanlig i USA og England), er at du kjøper en forlovelsesring eller frierring til henne, som regel er det en diamantring. Da går du uten ring frem til dere er gift. Når dere gifter dere, kjøper dere da gifteringer sammen, og da får hun to ringer (forlovelsesringen og gifteringen), og du én. Dette har nok blitt mer og mer vanlig også i Norge. Det andre alternativet er nok det som tradisjonelt har vært vanlig i Norge. Da har man begge ringer fra man er forlovet - og bruker de samme ringene til gifteringer. Siden man tar ringene på til forlovelsen, har man ikke ringseremoni i vielsen. Vanligvis er gifteringene da helt enkle gullringer uten stener, men det er alternativer å velge i her også, både i metaller og utforming. Det jeg ikke er sikker på med dette alternativet, er om du frir med ring eller ikke. Kanskje noen andre KG-ere vil hjelpe deg med det. Hva du velger er litt smak og behag. Har kjæresten din hintet om at hun gjerne vil ha diamantring? Angående morgengave, kan det f.eks. være et par øredobber, et kjede, el.l. - kanskje noe som passer til ringen hennes. Hvis du har gitt henne diamantring til forlovelsen, kan det jo være fint med matchende diamantøredobber til morgengaven. Men til morgengaven står du altså ganske fritt til å velge.
Solstrålejenta Skrevet 27. august 2010 #4 Skrevet 27. august 2010 Ville bare si meg enig med forklaringen til lilleGrethe og legge til en ting: Jeg tror begge varianter som er beskrevet er ganske vanlige i Norge per idag. Dette varierer kanskje noe fra krets til krets, men i min vennegjeng har det vært flest som har fridd til jenta med diamantring, for så å velge gifteringer sammen senere. I andre kretser har jeg hørt at dette ikke er vanlig i det hele tatt. I bunn og grunn så er det kanskje lurt å tenkte over hva som passer kjæresten din. Er hun en diamantring-type eller ville hun heller ønske noe mer rent og tradisjonelt som enkle gifteringer i gull? Det viktigste er jo egentlig at du finner noe som passer for dere Masse lykke til iallefall og hun blir helt sikkert lykkelig enten du velger den ene eller andre varianten. Til syvende og sist er det jo det at du ønsker å gifte deg med henne som teller noe :rødme:
tina89 Skrevet 27. august 2010 #5 Skrevet 27. august 2010 jeg synes selv det blir for mye med forlovelse og gifteringer så vi har ringer som skal brukes til begge deler. både min og hans er vanlige gullringer men i min så er det 3 diamanter som danner et hjerte. Jeg vil heller bruke de tusene vi sparer på og ikke kjøpe ekstra ringer på selve bryllupet/reisen.
Pipette Skrevet 27. august 2010 #6 Skrevet 27. august 2010 (endret) Kjæresten min fridde i juli, og hadde kjøpt en flott, enstens diamantring - jeg er veldig fornøyd med den! Han går uten ring. Til neste år skal vi gifte oss, og kjøper gifteringene sammen. Tror det blir tradisjonelle gifteringer på oss, evt noen diamanter i min. Jeg kommer til å bruke forlovelsesringen samtidig med gifteringen når vi blir gift. Titter ned på ringen min flere ganger daglig og den minner meg om hvor heldig jeg er som har fått verdens beste mann! Endret 27. august 2010 av Pipette
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2010 #7 Skrevet 27. august 2010 (endret) Her tror jeg du trådstarter må velge det du tror er best. Med mindre din kjære er en av de ytterst få kvinnene i verden som synes diamanter bare er teit (finnes de?) så tror jeg ikke du kan klare å bomme. Noen jenter vil synes det er kjekt å få være med å plukke ut gifteringen og da er en diamant forlovelsesring til henne en flott måte å både fri overraskende og å ivareta valg av ringer sammen. Norsk tradisjon har vel tidligere vært at begge hadde forlovelsesringer og den gangen jeg ble forlovet ble jeg fridd til uten ring, senere plukket vi forlovelsesringer da vi offentlig gjorde forlovelsen. I morgengave fikk jeg en diamantring. Så koselig dette hørtes ut! Du høres ut som en prins! Endret 27. august 2010 av Blondie65
Concertina Skrevet 27. august 2010 #8 Skrevet 27. august 2010 (endret) Her tror jeg du trådstarter må velge det du tror er best. Med mindre din kjære er en av de ytterst få kvinnene i verden som synes diamanter bare er teit (finnes de?) så tror jeg ikke du kan klare å bomme. Jeg er overhode ingen diamantjente, så jeg var sjeleglad mannen kjente meg godt nok til å ikke kjøpe noen ring (vi hadde enkle sølvringer som forlovelsesringer, og kjøpte ringer i palladium som vi satte på oss i kirka) Endret 27. august 2010 av Concertina
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 Jeg er overhode ingen diamantjente, så jeg var sjeleglad mannen kjente meg godt nok til å ikke kjøpe noen ring (vi hadde enkle sølvringer som forlovelsesringer, og kjøpte ringer i palladium som vi satte på oss i kirka) Jeg var sikker på at jeg ikke var diamantjente heller - for jeg så for meg sånne digre greier i usmakelig innfatning. Den diamantringen jeg fikk var helt meg.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 Her var det frieri utan ring, ringane plukka vi ut i fellesskap etterpå. Vi var i utgangspunktet tenkt å ha samme ringane til bryllaup, men sidan vi valgte kvitt gull og dei allereie no er ganske slitt (under et år gamle), har vi bestemt oss for at det blir nye til bryllupet. Eg er forøvrig glad for at vi fekk plukke ut ringar saman, og eg kunne aldri tenkt meg diamantring, men vi er ulike. Eg syns det er fint på andre... Morgengave gir du dagen etter de har gifta dykk, ikkje i forbindelse med forlovelsen. Lukke til med frieriet!
MonThe Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 (endret) Frieriet var med en ring fra Glitter som var veldig "meg" (har brukt den masse i ettertid når jeg skal pynte meg litt ekstra), og valgte vi ut forlovelsesringer sammen Synes det en en fin tradisjon at begge har ring Vi skal kjøpe nye gifteringer, som vi skal bruke sammen med forlovelsesringene.. Endret 28. august 2010 av MonThe
lilleGrethe Skrevet 29. august 2010 #12 Skrevet 29. august 2010 Unnskyld at jeg spør, men hvordan frir man uten ring? Jeg har aldri tenkt på det som mulighet, men det må jo være vanlig hvis man velger ut forlovelsesringer sammen. Er bare nysgjerrig, ikke dømmende på noen måte!
MonThe Skrevet 29. august 2010 #13 Skrevet 29. august 2010 Man kan jo bare spørre kjæresten om han/hun vil gifte seg med ham/henne? Man sier det samme, men uten en ring??
Fru.Vigeland Skrevet 30. august 2010 #14 Skrevet 30. august 2010 Vi kjøpte ringer som vi igjen skal bruke som gifteringer. Er det som er mest vanlig, og fint at også gutten får ha forlovelsesring. KOmmer til å gravere inn bryllupsdatoen og kanskje sette i flere diamanter til bryllupet
kaim Skrevet 1. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. september 2010 Tusen takk for mange gode svar! Da er det bare for meg å velge hvilke "versjon" jeg skal gå for da:P hehe.. Så nå skal jeg endelig gi jenta mi det hun ønsker mest;) Tusen takk igjen!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #17 Skrevet 24. oktober 2010 Lykke til med frieriet! :rødme: Hihi, nå har han fridd! Til meg Han fridde i dag, og viste meg denne tråden etterpå. Morsomt å lese, og takker på vegne av oss begge for alle gode tips fra dere jenter Nå skal vi begynne å planlegge bryllup!! :rødme:
cathsim Skrevet 4. november 2010 #18 Skrevet 4. november 2010 Vi kjøpte ringer som vi igjen skal bruke som gifteringer. Er det som er mest vanlig, og fint at også gutten får ha forlovelsesring. KOmmer til å gravere inn bryllupsdatoen og kanskje sette i flere diamanter til bryllupet Samme som oss det Han fridde til meg, og senere gikk vi til gullsmeden og valgte ut ringer. Vi kjøpte ringer i hvitt gull og graverte i dem. vi bruker de samme til gifteringer, men da leverer vi dem inn noen måneder før for å gravere inn bryllupsdatoen, pusse litt på dem og sette en liten sten i min Så en over her skrev at hun ofte titter på ringen sin og blir minnet på hvor heldig hun er! Åh, det gjør jeg også
cathsim Skrevet 4. november 2010 #19 Skrevet 4. november 2010 Hihi, nå har han fridd! Til meg Han fridde i dag, og viste meg denne tråden etterpå. Morsomt å lese, og takker på vegne av oss begge for alle gode tips fra dere jenter Nå skal vi begynne å planlegge bryllup!! :rødme: Ååh, så nydelig Gratulerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå