Sasha Sasha Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Min laptop har plutselig sluttet og virke. Hvor lenge kan en klage og hva har en rett på? Har jeg for eksempel rett til å bruke en annen pc mens min egen er på reparasjon?
Gjest BabyBlue Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Min HP hadde reklamasjonsrett i et halvt til et år. Tror det er det vanlige? Kommer ann på skaden, tror jeg. Ja, tror du kan få en annen pc mens din er på reperasjon, men jeg hadde en i reserve da min var døende, så jeg hadde ikke behov for å spørre. Det er veldig viktig du har med kvittering på pcen, slik at du har bevis for når du kjøpte den og slikt. Min gamle HP ble så ofte ødelagt opp gjennom årene at jeg fikk den gratis reparert i ett helt år : ) Til slutt viste det seg at de måtte skifte noe i skjermen for å ordne baklyset.
Optimist6 Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 5 års reklamjonsrett, du kan trygt levere den til service.. så lenge du ikke har utført skadet på en eller annen måte.
Sasha Sasha Skrevet 27. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2010 Har kviteringen, min fylte 3 år for et par dager siden Den har imidlertid alltid hatt problemer og vært innsendt tidligere.
Gjest BabyBlue Skrevet 27. august 2010 #5 Skrevet 27. august 2010 Hvis den har vært innsendt tidligere kan du ha med kvittering/bevis på det. "En laptop som har mange problemer er ikke bra reklame.." kan du si. Hint, hint, liksom
Sasha Sasha Skrevet 27. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2010 (endret) Har mistet kviteringene på de gangene den var på sørvis. Husker ikke helt når eller hvor det var heller tror det blir vanskelig og dokumentere. Ja den pc en har virkelig hatt problemer fra dag en. Bli for varm så det lukter svidd. Limet løsnet så det kom sånn ekkelt kliss. Vil ikke på nettet, nettkortet har blitt skiftet uten hell osv. Når vi først snakker om reklame så er denne glovarme elendigheten kjøpt på Elkjøp for ca 5000kr. Endret 27. august 2010 av Sasha Sasha
Sasha Sasha Skrevet 27. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2010 Men jeg er redd for at garantien ikke vil være gyldig da noen har slettet de opprinnelige programmene og installert andre på nytt. Er sånn når en er på jobb så har alle hatt lyst til å prøve å vise sine ferdigheter med å fikse den pc, en må passe på den. Det endte likevel med at en person prøvde å ”fikse” pcen i begynnelsen av fellesferien, jeg endte med andre ord opp med Windows XP istedenfor Windows vista.. Jeg kan ikke mye om pc er men jeg skjønner jo såpass at en pc som strever med ekstrem overoppheting og å koble seg på nett ikke blir ny og bedre av å få programmet Windows XP. Er reklamasjonen fremdels gyldig eller vil de mene jeg har trikset pc en fordi den ikke lenger er en Vista??
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #8 Skrevet 27. august 2010 Å bytte ut programmer og slikt er helt vanlig på en pc! Å nedgradere windows'en har som regel ikke så mye å si på overoppheting vil jeg tro. Det er svært mange som bytter til xp fordi de liker den best. Overoppheting skyldes som regel tunge programmer som fører til at pc'en må jobbe ganske hardt, og hvis man da har problemer med f.eks vifta, så kan pc'en bli overopphetet og koble ut. Har du prøvd å formatere pc'en? Eller lar den seg ikke slå på i det hele tatt? Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Garantien kan være på 3 år eller mindre avhenging av produsenten, men hvis en pc er som en brunevare å beregne så har du reklamasjonsrett på 5 år. På meg høres det ut som om du lett kan få reklamasjon på pc'en, og da har du rett på en ny maskin mens du venter.
Sasha Sasha Skrevet 27. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2010 Å bytte ut programmer og slikt er helt vanlig på en pc! Å nedgradere windows'en har som regel ikke så mye å si på overoppheting vil jeg tro. Det er svært mange som bytter til xp fordi de liker den best. Overoppheting skyldes som regel tunge programmer som fører til at pc'en må jobbe ganske hardt, og hvis man da har problemer med f.eks vifta, så kan pc'en bli overopphetet og koble ut. Har du prøvd å formatere pc'en? Eller lar den seg ikke slå på i det hele tatt? Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Garantien kan være på 3 år eller mindre avhenging av produsenten, men hvis en pc er som en brunevare å beregne så har du reklamasjonsrett på 5 år. På meg høres det ut som om du lett kan få reklamasjon på pc'en, og da har du rett på en ny maskin mens du venter. Tusen takk for svar:) Var redd jeg ikke skulle få sendt den på reparasjon da en hadde installert andre program. Pcen har blitt formatert og det er ingen tunge program på pcen da det ikke er noe ekstra program på den i det hele tatt. Pcen blir bare brukt til å skrive tekstdokumenter, tanken da jeg kjøpte den var også å bruke den på nett men internett har vært et gjentagende problem. Problemet med overoppheting har vært et problem fra første stund, så det er nok ikke støv ec. Det blir vel egentlig veldig ofeil og si at jeg ikke får på pcen da jeg av og til får den på andre ganger ikke. Prøver jeg lenge nok så går den ftest på med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 Da anbefaler jeg deg å kikke på forbrukerrådets nettside, for det skal finnes et sted hvor man kan lese eksempler på hvordan en skriver reklamasjonsbrev og alt rundt. Der kan du også stille spørsmål hvis det er noe du lurer på! Ikke noe vanskelig i det hele tatt. En venn av meg fikk reklamasjon på sin playstation3 (som han kjøpte på Elkjøp). Han sendte bare inn et brev og ble senere kontaktet av den mest hjelpsomme personen og ble lovet en helt ny ps3 noen uker senere. Men han sendte inn kopi av kjøpskvitteringen, så det var kanskje viktig. Du får høre med forbrukerrådet hva du trenger å sende.
Gjest Iah Skrevet 27. august 2010 #11 Skrevet 27. august 2010 Du har 5 års reklamasjonsrett. Hvis PC'en har blitt sendt inn å reparert 2 ganger for samme feil har du rett til å reklamere tredje gangen denne feilen oppstår. Du skal da ha et nytt produkt eller pengene tilbake. Ta kontakt med produsenten eller butikken du kjøpte produktet i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå