frøken_øst Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 jeg sliter med å skjønne husleieloven! Prøver å skjønne det med tidsubestemte og tidsbestemte leieavtaler- har jeg skjønt det rett at en tidsbestemt leieavtale må avtales for tre år(hvis ikke man bor i samme hus som man leier ut) og at kortere tidsbestemte leieavtaler ikke er lov? Videre står det at man ved særlige tilfeller kan avtale kortere tid, dette fant jeg; Tidsbestemt leiekontrakt Dersom du har en tidsbestemt leiekontrakt gjelder litt andre oppsigelsesregler. Huseier har ikke lov til å kreve en tidsbestemt leieavtale i kortere tid enn tre år. I denne perioden kan hverken utelier eller leitaker avslutte leieforholdet. Det finnes også unntak her, dersom huseier selv bor i deler av boligen du leier, eller han har annen saklig grunn for tidsbestemmelsen, for eksempel å leie ut en bolig i en periode han ikke selv bor der. Særlig det siste- mange som leier ut har vel en intensjon om å flytte tilbake til leiligheten de leier ut, derfor gjelder dette for alle nesten da??! alle som leier ut, leier vel ut i perioder de ikke bor der selv..!!Hvordan brukes denne regelen?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Særlig det siste- mange som leier ut har vel en intensjon om å flytte tilbake til leiligheten de leier ut, derfor gjelder dette for alle nesten da??! alle som leier ut, leier vel ut i perioder de ikke bor der selv..!!Hvordan brukes denne regelen? Jeg (og antagelig mange andre) har liten intensjon om å flytte tilbake til leiligheten jeg leier ut. Så lenge jeg har råd sitter jeg på to leiligheter, men kanskje jeg må selge på sikt og da kan det hende jeg flytter tilbake for et år før jeg gjør det. Dette ligger allikevel ikke i min femårsplan engang. Mange leiligheter i omløp som er investeringsobjekter. Nå har man forsøkt å gjøre noe med det ved å øke ligningsverdien, men husk at leiligheter veldig lenge har vært en genial måte å plassere penger. masse inntekter og lite utslag på formueskatten.
frøken_øst Skrevet 27. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2010 men hvordan er det med disse kontraktene,såvidt jeg skjønner kan man ikke avtale tidsbestemt for kortere enn tre år?(andre regler på sokkelleiligheter,offentlig eide,eller der utleier bor selv)
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #4 Skrevet 27. august 2010 men hvordan er det med disse kontraktene,såvidt jeg skjønner kan man ikke avtale tidsbestemt for kortere enn tre år?(andre regler på sokkelleiligheter,offentlig eide,eller der utleier bor selv) Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Jeg kjenner ikke reglene for sokkelleiligheter, men i vanlige så er det ikke lov til å lage tidsbestemte kortere enn tre år, nei. Men det gjøres allikevel dersom eier vet at han/hun skal være borte et år for så å flytte hjem igjen. Da er det vel mest for å gjøre leietager klar over hvor lenge de kan forvente å bo der. Å si opp leietagere fordi eier selv skal bo er jo fullt lovlig uansett, så de kontraktene er kanskje lovlige? (det vet jeg ikke, men det spiller uansett ingen rolle) Personlig ville jeg vel gått for tidsbestemte kontrakter som heller forlenges ved behov fremfor tidsubestemte, i alle fall så lenge jeg ikke har noen plan om å bo der selv med det aller første.
frøken_øst Skrevet 27. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2010 så tidsbestemte leieavtaler på 1,5 vil være ulovlig?jeg spør fordi det er så mange utleiere idag som krever at du må bo der så og så lenge, og jeg lurer på om det er rett etter loven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå