kikki83 Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 (endret) Samboeren min og jeg skal flytte fra hverandre. Vi har en datter på 2 år, og kjøpte hus sammen for 2,5 år siden. Nå skal jeg flytte ut, og vi har blitt enige om at han "kjøper" meg ut, gjenom å betale meg tilbake pengene som jeg gikk inn med da vi kjøpte huset. Jeg har betalt på et lite lån, men det utgjør så lite, at jeg synes ikke det er verdt å kreve dette tilbakebetalt. Det er jo tross alt hjemmet til datteren min, og hun skal jo fortsette å bo der annenhver uke. uansett: I dag kom samboeren og la skjøtet i fanget på meg, og ba meg skrive under på at det nå var hans hus. Jeg sa at jeg dessverre ikke kunne gjøre det, før jeg visste at jeg fikk de pengene han har lovet meg. (350 000 kr) Han ble sint og sa til meg at han selvfølgelig skulle overføre pengene når han fikk innvilget lån. Banken sier i følge han, at han skal få innvilget lån når de ser at skjøtet står i hans navn. Synes dere jeg er for streng? Noen som har vært i liknende situasjoner, som kan dele sine erfaringer? Jeg ønsker ikke å lage noe konflikt, og jeg tror ikke samboeren min er typen til å ville lure meg. Men jeg tør bare ikke helt å stole på han etter alt vi har hatt siste tiden.. Endret 5. september 2010 av kikki83
The Kitten Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Bedre føre var. Ikke skriv under før du har pengene.
Holar Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Tilby deg å være med i banken. Hør hva banken i så fall har å si...
Gjest Illiya Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 (endret) Enig med de andre, vær forsiktig! Det er jo ikke vanlig å få skjøte før ting er gjort opp. Så her må nok banken komme på banen først. Bli med han i banken, eller be han komme med et finansieringsbevis. Han er kanskje ikke typen til å lure deg, men han kan godt finne på å tro at dette er enklere enn det faktisk er. Dessuten burde dere ta en takst på huset, og du burde får den prosentandel som du gikk inn med. Har huset steget i verdi (sannsynligvis), så skal jo du ha mer enn det du gikk inn med. Ikke vær for snill her, du skal jo også starte på nytt med å bo. Endret 26. august 2010 av Illiya
Suzy Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Ikke skriv under - dette er ikke rett måte å gå frem på.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 Enig med de andre, vær forsiktig! Det er jo ikke vanlig å få skjøte før ting er gjort opp. Så her må nok banken komme på banen først. Bli med han i banken, eller be han komme med et finansieringsbevis. Han er kanskje ikke typen til å lure deg, men han kan godt finne på å tro at dette er enklere enn det faktisk er. Dessuten burde dere ta en takst på huset, og du burde får den prosentandel som du gikk inn med. Har huset steget i verdi (sannsynligvis), så skal jo du ha mer enn det du gikk inn med. Ikke vær for snill her, du skal jo også starte på nytt med å bo. signerer denne - få garanti på at han overfører pengene - du skal ha en prosentandel av takst - Du kan eventuelt kreve å få en prosentandel av markedsverdi (dvs ikke selve taksten, men hva boligen faktisk vil bli solg for)
Sulosi Skrevet 26. august 2010 #7 Skrevet 26. august 2010 Jeg mener bestemt du bør ta kontakt med advokat. Du kan ha krav på fri rettshjelp og da er det gratis. Ellers kan du ta kontakt med http://www.jussformidlingen.no/ Det er en telefontjeneste som er gratis
Gjest brutal_mann Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 Ikke skriv under på en dritt før du har skaffet deg advokat. Få også advokaten sin objektive mening om hva som er rettferdig fordeling av materielt gods. En god advokat koster sine kroner, men er virkelig verdt det i lengden.
kikki83 Skrevet 26. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2010 Takk for svar. Jeg synes det høres så drastisk ut med advokat.. Tenker at jeg har lyst å løse dette på en rolig måte. Men på en annen side, trenger ikke han å vite at jeg rådfører meg med dem.. Ser en av dere skriver at jeg har krav på prosentandel av markedsverdi. Hvordan vet jeg hva som er markedsverdi på huset? Vi har fått verdivurdering fra megler. huset har bare steget 70000 i tekst.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. august 2010 #10 Skrevet 26. august 2010 Når han kommer med det stuntet som han gjorde, så er nok advokat det eneste fornuftige. Trist men sant. Vær forberedt på at en advokat vil gjøre han enda sintere. Mye fordi du da sier to ting. En, du stoler ikke på han (lengre). (Og du har ikke grunn til å stole på han lengre heller for så vidt). To, at han ikke vil klare å lure deg (og mest sannsynlig hevne seg på deg).
fin_bil Skrevet 26. august 2010 #11 Skrevet 26. august 2010 Nå når kjæresten min kjøper et hus sa banken at han måtte ha klart skjøtet før han får pengene. Så nå står eiendommen på han og pengne kan overføres. Så det kan være sant, men du burde jo ihvertfall få et bevis på at han får lånet og kanskje en kontrakt på at han skal betale deg den summen.
Sulosi Skrevet 26. august 2010 #12 Skrevet 26. august 2010 Det er ikke drastisk med advokat, det er helt vanlig ved samlivsbrudd når det er større beløp inne i bildet. Og hos deg TS er det snakk om mye penger. Det er også din fremtid det er snakk om. 350.000,- er et betydelig beløp. Blir du lurt kan drømmeboligen din komme for salg og du må bare stå å se på. Blås i om han blir sur, det er jo slutt og du trenger ikke ha noe mere med han å gjøre etterpå. Dessuten går det fort over om han har ærlige hensikter.
Eternity Skrevet 26. august 2010 #13 Skrevet 26. august 2010 Ikke skriv under. Bli med i banken, det hele må gå riktig for seg, ellers risikerer du å stå igjen med svarteper. Mange som har lekt misternicegoy (eller ms;), og gått i fella, så ikke gi ved dørene får du har fått ditt som du har krav på. Folk kan vise de utroligste sider ved seg selv når det kommer til alt som har med pengeoppgjør å gjøre.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Det vanlige er at man signerer pant, gjeldsbrev og skjøte slik at pengene kan bli utbetalt. Det vanlige er at man før man signerer pant, skjøte og gjeldsbrev må kunne bevise at man har finansieringen i orden. Det vanlige er at man har en nøytral tredjepart - f.eks. banken - til å sørge for at alt går rett for seg. Mao. du skal IKKE signere skjøtet før han har gitt deg et finansieringsbevis. Så kan dere gå i banken sammen og signere de nødvendige papirer slik at banken kan overføre pengene til din konto - noe som banken gjør. Hva slags pris dere blir enige om dere i mellom er helt og holdent opp til dere. Markedsverdi finner man ved at man finner ut hva tilsvarende boliger i samme området går for i dagens marked. Dette kan en megler gjøre for dere. Og selv om det er riktig at det er viktig å tenke seg om slik at en ikke blir lurt, er det også greit å være rimelig overfor hverandre, spesielt hvis en gjør det mulig at barnet kan bo i sitt barndomshjem.
Illuminati Skrevet 27. august 2010 #15 Skrevet 27. august 2010 Banken utbetaler ikke før skjøte er tinglyst, og selger signerer ikke før pengene er betalt. Typis høna og egget problematikk. Derfor: få megler eller advokat med de rette forsikringer og godkjenninger til å bistå oppgjøret. Megler tar noen kroner for det, men du får trygghet i retur.
lulle Skrevet 27. august 2010 #16 Skrevet 27. august 2010 (endret) Takk for svar. Jeg synes det høres så drastisk ut med advokat.. Tenker at jeg har lyst å løse dette på en rolig måte. Men på en annen side, trenger ikke han å vite at jeg rådfører meg med dem.. Ser en av dere skriver at jeg har krav på prosentandel av markedsverdi. Hvordan vet jeg hva som er markedsverdi på huset? Vi har fått verdivurdering fra megler. huset har bare steget 70000 i tekst. Kjenner jeg blir bekymret på dine vegne. Dette blir feil, tror du er i ferd med å bli lurt. Verdivurdering er noe helt annet enn markedstakst. Ofte er verdivurderingen mye lavere enn markedstakst. Verdivurdering er en vurdering av hva huset er verdt rent byggeteknisk, ikke hva vil det vil bli solgt for på det åpne marked. Foreldrene mine fikk verditakst på sitt hus på 3,3 mill. Huset ble solgt for 4,5. (bare et eksempel) Du skal selv ringe en uavhengig megler og be om en salgstakst på huset. Du skal ha (som de andre skriver) prosentvis det samme som du gikk inn med. Gikk du inn med 30% av kjøpesummen for 2,5 år siden, skal du ha 30% av den nye salgssummen. Her må du ikke være snill. Det er en grunn for at din tidligere samboer vil skynde seg å få underskrift på papirene, og da er det for sent. Du kan komme til å tape ( i verste fall ) flere hundre tusen. Evt. kan dere legge huset ut for salg og ha en avtale om at din ex samboer kan gå inn i det høyeste budet. Du må nå tenke på at du skal sikre din egen og barnet ditt sin fremtid. Lykke til. Endret 27. august 2010 av lulle
Meridian Skrevet 27. august 2010 #17 Skrevet 27. august 2010 (endret) Bli med han i banken, og få det på det rene at du må skrive under skjøtet for at han skal få lånet slik at han kan betale tilbake pengene til deg. Kanskje banken kan ordne en kontrakt elle være vitne? Skriv iallfall ikke under på noe, før du har ordnet deg en kontrakt og vitner på at du får de 350 000 kr når du skriver under på skjøtet. Eller kanskje du skal ha mer utbetalt? Det må du undersøke! Du kan også si til din mann at han ville gjort det om han var deg, kvinner blir altfor snille i sånne saker. Menn er flinke til å ta det de skal ha. I sånne saker, selv om det er familie eller nære venner, så stoler jeg ikke på noen. Da må du bare stole på de som kan faget sitt, og det lulle skriver i sitt innlegg bør du undersøke. Endret 27. august 2010 av meridian
Alison Skrevet 27. august 2010 #18 Skrevet 27. august 2010 Banken utbetaler ikke før skjøte er tinglyst, og selger signerer ikke før pengene er betalt. Typis høna og egget problematikk. Derfor: få megler eller advokat med de rette forsikringer og godkjenninger til å bistå oppgjøret. Dette kan ordnes veldig enkelt. Banken kan innvilge lånet og lage til lånepapirene. Når eksen har undertegnet lånepapirene og returnert disse kan ts undertegne papirene om hjemmelsovergang. Lånet blir utbetalt av banken bare hjemmelsovergangen er registrert hos Statens Kartverk. 1
kikki83 Skrevet 28. august 2010 Forfatter #19 Skrevet 28. august 2010 (endret) uff... kjenner jeg bir helt matt. Det er så mye å tenke på samtidig som alt annet skal skje.. Vi bruker skandiabanken, og det her han har tenkt å ta opp sitt nye lån. så det er dessverre ikke bare å gå i banken.. men tusen takk for all støtten dere viser her. Endret 28. august 2010 av kikki83
Gjest brutal_mann Skrevet 28. august 2010 #20 Skrevet 28. august 2010 Desto større grunn for å innvolvere advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå