Brunhilde Skrevet 27. august 2010 #21 Skrevet 27. august 2010 - Avkapp fra hodet (Tunge, snute, ører, tannkjøtt, øyne) Jeg sendte en e-post til Gilde og spurte, svaret var at ingen av de nevnte bestanddelene finnes i deres kjøttdeig.
Kråkesaks Skrevet 27. august 2010 #22 Skrevet 27. august 2010 Jeg har heller ikke noe tro på at det blandes dårlige pølser og leverpostei i kjøttdeigen. Det er jo også sånn at produsentene er pliktige til å opplyse om hva det er i maten de selger.
Kenneth199 Skrevet 28. august 2010 #23 Skrevet 28. august 2010 Har også vanskelig å tro at tunge, snute, ører, tannkjøtt, øyne osv er i kjøttdeig. Må være skremselspropaganda en vegetarianer har kommet med! Uansett hvis det stemmer så ser jeg ikke noe galt i det, da jeg har spist det i årevis.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #24 Skrevet 28. august 2010 jeg jobber i ferskvaren på en ica butikk og har gjort det i en del år nå. Jeg har aldri vært borti at noen har blandet noe mat som har gått ut på dato inn i noe annet. Da hadde vedkommende fått sparken tvert! Det er VELDIG strengt med datoer og det skal alltid stå hva produktet inneholder...
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #25 Skrevet 28. august 2010 jeg jobber i ferskvaren på en ica butikk og har gjort det i en del år nå. Jeg har aldri vært borti at noen har blandet noe mat som har gått ut på dato inn i noe annet. Da hadde vedkommende fått sparken tvert! Det er VELDIG strengt med datoer og det skal alltid stå hva produktet inneholder...
Brunhilde Skrevet 28. august 2010 #27 Skrevet 28. august 2010 Jeg tror TS har sin egen agenda her. Det spørs om du ikke har rett i det, ja.
Auraya Skrevet 28. august 2010 #28 Skrevet 28. august 2010 Det er ihvertfall brusk og sener i, øyer osv vet jeg ikke. Google MUK. MUK er ikke tilatt å lage av storfe og lam i Norge, pga kugalskap. Så MUK blir kun lagd av kylling eller gris her. Og det er heller ikke lov å markedsføre MUK som "kjøtt" i ingredienslister ol.
Gjest Spinell Skrevet 28. august 2010 #29 Skrevet 28. august 2010 Til dere som nevner tunge i samme åndedrett som øyne: tunga er faktisk svært så spiselig, men den blir kokt og brukt til pålegg.
Klips Skrevet 28. august 2010 #30 Skrevet 28. august 2010 Nå er vi jo en del som spiser rå karbonadedeig (tartar etc.) så da høres det jo litt underlig ut at det skal kunne være tannkjøtt i for eksempel? Flår de det først liksom, eller vasker det? Det høres ut som mye jobb for lite kjøtt. Eller spiser jeg kuspytt? Interessant i så fall.
Djungelvrål Skrevet 29. august 2010 #31 Skrevet 29. august 2010 Jeg sendte en e-post til Gilde og spurte, svaret var at ingen av de nevnte bestanddelene finnes i deres kjøttdeig. Da bruker de det sikkert i pølser, har vanskelig for å tro at de lar så mye kjøtt gå til spille. Er jo fullgodt kjøtt selv om det er tannkjøtt vel?? Har spist smalahove fra sau og det finnes ikke kjøtt som er så godt som det fra sauehodet. MMMMMMMMMMMMMM
Rosenrød Skrevet 29. august 2010 #32 Skrevet 29. august 2010 Går ts inn for å gjøre oss alle til vegetarianere, eller?
Fresi Skrevet 29. august 2010 #33 Skrevet 29. august 2010 Går ts inn for å gjøre oss alle til vegetarianere, eller? Ja.
Kråkesaks Skrevet 29. august 2010 #34 Skrevet 29. august 2010 Til dere som nevner tunge i samme åndedrett som øyne: tunga er faktisk svært så spiselig, men den blir kokt og brukt til pålegg. Ja, tunge blir brukt til pålegg. Jeg synes ikke det er spesielt godt, men mannen min liker det.
Plym Skrevet 29. august 2010 #35 Skrevet 29. august 2010 Hvis det var øyne, tannkjøtt og tunge i kjøttdeig, så hadde det ikke plaget meg en tøddel. Når vi slakter kua, så er det direkte uetisk å ikke spise hele. Det er ressurskrevende nok å spise storfekjøtt som det er.
venus_ Skrevet 29. august 2010 #36 Skrevet 29. august 2010 MUK er ikke tilatt å lage av storfe og lam i Norge, pga kugalskap. Så MUK blir kun lagd av kylling eller gris her. Og det er heller ikke lov å markedsføre MUK som "kjøtt" i ingredienslister ol. Innlegget mitt var et svar på om dette gjaldt kylling også. Det er ikke lov å beskrive MUK som kjøtt nei i ingredienslister, men det blir gjort allikevel.
venus_ Skrevet 29. august 2010 #37 Skrevet 29. august 2010 OBS! Har jobbet i en liknende ferskvaredisk da jeg gikk på videregående Mat som er pakket av "ferskvaredisken" hos ICA og liknende butikker er ikke nødvendigvis så veldig "fersk". Det er utrolig hvor mye utgått grillpølse man kan lure inn i "karbonadedeig" før kundene begynner å stille spørsmål, for å si det sånn Men det forklarer jo den "annerledes konsistensen". Der jeg jobbet fikk vi alltid beskjed om å blande inn leverpostei og patéer som var gått ut på dato, for å gi kundene illusjonen av at det var fersk vare som ble solgt. Dette med leverpostei var altså i kjøttdeig-produkter. Ok, nå ble kjøttbransjen litt ekkel, også for ei gårdsjente som meg. *Ulp* Dette tror jeg ikke noe på. Hva med de som er laktoseintolerante som plutselig får pølse i karbonadedeigen sin? Synes det er drøye påstander om "ICA og lignende butikker". Har selv jobbet i ferskvare og dette ble aldri gjort der, og har familiemedlemmer i ICA maxi så er sikker på at det ikke blir gjort der heller. Når jeg skriver annerledes konsistens så mener jeg at karbonadedeigen er tørrere på en måte, den kjennes mye renere ut.
Topplue Skrevet 29. august 2010 #38 Skrevet 29. august 2010 Hva er denne MUKen som dere nevner? Også en ting til. Har alltid vært klar over at det meste av kjøtt på dyret blir brukt, men ble veldig overrasket da jeg leste at det også brukes brusk! Hvordan får man til dette`? males det til et slags mel?
Zzyzx Skrevet 29. august 2010 #39 Skrevet 29. august 2010 MUK: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1119867571.32 Tenker sener og brusk følger med i MUK-prosessen.
LukaFrost Skrevet 30. august 2010 #40 Skrevet 30. august 2010 (endret) Nå er vi jo en del som spiser rå karbonadedeig (tartar etc.) så da høres det jo litt underlig ut at det skal kunne være tannkjøtt i for eksempel? Flår de det først liksom, eller vasker det? Det høres ut som mye jobb for lite kjøtt. Eller spiser jeg kuspytt? Interessant i så fall. Man bruker vanlig vis ikke karbonadedeig til tartar, men nyhakket, magert biffkjøtt, indre- eller ytrefilet. Jeg har riktig nok sett oppskrift med karbonadedeig, men jeg vil ha den av indre- eller ytrefilet. Endret 30. august 2010 av LukaFrost
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå