Henrikke Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Hei! Jeg og to venninner ble sittende å diskutere litt over et par glass rødvin i går :-) Bakgrunnen var dette med å være vegetarianer, hvor den ene venninna mi er vegetarianer, og hun andre og jeg spiser kjøtt. Det endte med at min kjøtt-eter-venninne freaka helt ut å sverget på å aldri spise noe slags kjøtt igjen, inkuldert fisk - fordi det er "ekkelt". Jeg skjønner at noen ikke spiser kjøtt av dyrevernhensyn, miljø osv, men har ikke hørt om noen voksne mennesker som ikke aner hva kjøttprodukter inneholder, og derfor brekker seg når de får høre det! Jeg er oppvokst på gård og har jobbet på slakteri. Er det virkelig sant at mange voksne ikke aner hva f.eks. kjøttdeig/karbonadedeig inneholder? Det var jo dette som satte hun kjøtteter-venninna mi helt ut. Kjøttdeig/karbonadedeig inneholder det samme (kjøttdeig har bare mer fett): - Muskler fra ku - Brusk fra ku - Fett-slintrer fra ku - Avkapp fra hodet (Tunge, snute, ører, tannkjøtt, øyne) - Osv... "Alle" vet jo at i kjøttdeig bruker vi alt på dyret? Venninnas reaksjon var "Æææææsj, er det stuing av ku-øyne vi steker og putter i munnen???!!!" Ja, det er jo blant annet dette - men so what, liksom?
Kråkesaks Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 (endret) http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=78541&st=0 Ikke alle skjønner at maten vår er muskler, nei. Endret 26. august 2010 av Het Potet
iskaffe Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Jeg viste at det var mye rart i kjøttdeigen og avkapp av litt av hvert, men jeg viste ikke at de brukte øynene også. Er det virkelig sant? Øynene?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 - Avkapp fra hodet (Tunge, snute, ører, tannkjøtt, øyne) Jeg skal ha kusnute til middag i morgen, det er jo kjmpegodt! 1
Kråkesaks Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Jeg viste at det var mye rart i kjøttdeigen og avkapp av litt av hvert, men jeg viste ikke at de brukte øynene også. Er det virkelig sant? Øynene? Det visste ikke jeg heller, men at kjøtt er muskler lærte jeg på barneskolen (eller var det ungdomsskolen?:klø
Henrikke Skrevet 26. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2010 (endret) Jeg viste at det var mye rart i kjøttdeigen og avkapp av litt av hvert, men jeg viste ikke at de brukte øynene også. Er det virkelig sant? Øynene? Javisst er det også øyne i kjøttdeigen :-) De oppkværnede øynene er ikke spesiellt synlige, men utgjør endel av den væsken som er i kjøttdeigen. Væsken fra de bløte, flytende delene av øyet. Altså det hvite området rundt pupillen. Det er derimot ikke hjernevev i kjøttprodukter, pga av fare for kugalskap. Dette er forbudt å ha i norske kjøttprodukter. Synes uansett det er rart at noen syns det er OK å spise ørene fra kua, mens det å spise avskåret og oppmalt tannkjøtt er ekkelt. Endret 26. august 2010 av Henrikke
Wind Skrevet 26. august 2010 #7 Skrevet 26. august 2010 (endret) Mmmm, kuøyne. :gjeiper: Synes egentlig det er utrolig at voksne mennesker ikke vet slike ting. Men når det er sagt, så er det jo en del ting andre syns er åpenbare, men som jeg aldri har koblet helt.. Litt blond noen ganger, rett og slett. Noen synes visse ting er uendelig mye eklere enn andre. Alt er jo egentlig kjøtt.. Og så funderer jeg veldig over den at "alle" synes leverpostei er helt greit, men at lungemos er "æææsj, SPISER du det?!". Jeg skjønner at det er fordi mange er vant til å spise leverpostei, mens lungemos er litt mer uvant, men i mitt hode er det bedre å spise lunger enn lever.. Endret 26. august 2010 av Wind
iskaffe Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 Tja... På pakningene står det jo som regel bare storfekjøtt + salt og vann. Og når Gilde selv forteller at de bare bruker rene kjøttstykker i deigen sin, hvordan skal man da vite at de pakker både øyne og tannkjøtt i deigen? Og øyne, tannkjøtt, hjerner, tunger osv osv synes jeg er heslig uansett om jeg spiser det eller leser en artikkel om det. Jeg kommer riktignok ikke til å bli vegetarianer av de nye opplysningene jeg fikk her inne i dag, men jeg forstår de stakkars menneskene som synes det er ekkelt. 1
Kråkesaks Skrevet 26. august 2010 #9 Skrevet 26. august 2010 Tja... På pakningene står det jo som regel bare storfekjøtt + salt og vann. Og når Gilde selv forteller at de bare bruker rene kjøttstykker i deigen sin, hvordan skal man da vite at de pakker både øyne og tannkjøtt i deigen? Det lurer jeg også på. Det er ingen som har fortalt meg det. På pølsepakkene hender det at det står at det er hodekjøtt, men på kjøttdeigen står det vel bare kvernet storfekjøtt. Samtidig er det jo ganske selvfølgelig at de ikke lage kjøttdeig av det fineste biffkjøttet heller.
Kråkesaks Skrevet 26. august 2010 #10 Skrevet 26. august 2010 http://www.gilde.no/deiger-farser/kjoettdeig-kvernet-article10829-10186.html Dette er det som står på Gilde sin nettside.
Pjukset Skrevet 26. august 2010 #11 Skrevet 26. august 2010 Hm, jeg visste faktisk ikke at kjøttdeig inneholdt alt dette. Hva med kyllingkjøttdeig, er det også laget av brusk, sener, øyer, osv?
venus_ Skrevet 26. august 2010 #12 Skrevet 26. august 2010 (endret) Hm, jeg visste faktisk ikke at kjøttdeig inneholdt alt dette. Hva med kyllingkjøttdeig, er det også laget av brusk, sener, øyer, osv? Det er ihvertfall brusk og sener i, øyer osv vet jeg ikke. Google MUK. I det siste har jeg brukt en del av Ica maxi's egen karbonadedeig og kjøttdeig(som de kverner selv i butikken). Konsistensen på denne er helt annerledes enn de vanlige ferdigpakkede karbonade-/kjøttdeigene selv om fettprosenten i de er den samme, så det er tydelig at det er noe rart noe i disse. Endret 26. august 2010 av venus_
Pjukset Skrevet 26. august 2010 #13 Skrevet 26. august 2010 Det er ihvertfall brusk og sener i, øyer osv vet jeg ikke. Google MUK. I det siste har jeg brukt en del av Ica maxi's egen karbonadedeig og kjøttdeig(som de kverner selv i butikken). Konsistensen på denne er helt annerledes enn de vanlige ferdigpakkede karbonade-/kjøttdeigene selv om fettprosenten i de er den samme, så det er tydelig at det er noe rart noe i disse. Syns det ble ekstra greit å være vegeterianer nå
Henrikke Skrevet 26. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 26. august 2010 Hm, jeg visste faktisk ikke at kjøttdeig inneholdt alt dette. Hva med kyllingkjøttdeig, er det også laget av brusk, sener, øyer, osv? Jeg har jobbet på slakteri, så dette kan jeg svare på På kylling kapper de av hodet og bruker det til andre ting. Det er ikke øyne i kyllingfilet, for å si det sånn. Ellers på kroppen er det mye det samme. Hvem visste vel at man spiste rumpehullet til Dagros eller vesle kyllingen Pippi sist gang man spiste tacos? Jeg visste det, og synes det er helt OK.
Henrikke Skrevet 26. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 26. august 2010 (endret) Det er ihvertfall brusk og sener i, øyer osv vet jeg ikke. Google MUK. I det siste har jeg brukt en del av Ica maxi's egen karbonadedeig og kjøttdeig(som de kverner selv i butikken). Konsistensen på denne er helt annerledes enn de vanlige ferdigpakkede karbonade-/kjøttdeigene selv om fettprosenten i de er den samme, så det er tydelig at det er noe rart noe i disse. OBS! Har jobbet i en liknende ferskvaredisk da jeg gikk på videregående Mat som er pakket av "ferskvaredisken" hos ICA og liknende butikker er ikke nødvendigvis så veldig "fersk". Det er utrolig hvor mye utgått grillpølse man kan lure inn i "karbonadedeig" før kundene begynner å stille spørsmål, for å si det sånn Men det forklarer jo den "annerledes konsistensen". Der jeg jobbet fikk vi alltid beskjed om å blande inn leverpostei og patéer som var gått ut på dato, for å gi kundene illusjonen av at det var fersk vare som ble solgt. Dette med leverpostei var altså i kjøttdeig-produkter. Ok, nå ble kjøttbransjen litt ekkel, også for ei gårdsjente som meg. *Ulp* Endret 26. august 2010 av Henrikke
Djungelvrål Skrevet 27. august 2010 #16 Skrevet 27. august 2010 OBS! Har jobbet i en liknende ferskvaredisk da jeg gikk på videregående Mat som er pakket av "ferskvaredisken" hos ICA og liknende butikker er ikke nødvendigvis så veldig "fersk". Det er utrolig hvor mye utgått grillpølse man kan lure inn i "karbonadedeig" før kundene begynner å stille spørsmål, for å si det sånn Men det forklarer jo den "annerledes konsistensen". Der jeg jobbet fikk vi alltid beskjed om å blande inn leverpostei og patéer som var gått ut på dato, for å gi kundene illusjonen av at det var fersk vare som ble solgt. Dette med leverpostei var altså i kjøttdeig-produkter. Ok, nå ble kjøttbransjen litt ekkel, også for ei gårdsjente som meg. *Ulp* Leverpostei og pølse i kjøttdeig?? Dere var ikke redde kundene skulle bli syke av det bedervede kjøttet da??
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #17 Skrevet 27. august 2010 OBS! Har jobbet i en liknende ferskvaredisk da jeg gikk på videregående Mat som er pakket av "ferskvaredisken" hos ICA og liknende butikker er ikke nødvendigvis så veldig "fersk". Det er utrolig hvor mye utgått grillpølse man kan lure inn i "karbonadedeig" før kundene begynner å stille spørsmål, for å si det sånn Men det forklarer jo den "annerledes konsistensen". Der jeg jobbet fikk vi alltid beskjed om å blande inn leverpostei og patéer som var gått ut på dato, for å gi kundene illusjonen av at det var fersk vare som ble solgt. Dette med leverpostei var altså i kjøttdeig-produkter. Ok, nå ble kjøttbransjen litt ekkel, også for ei gårdsjente som meg. *Ulp* Jøss må si jeg ble litt overrasket nå, jeg kan ikke spise innmat, altså lever og slike ting pga sykdom fordi de inneholder for mye av visse næringsstoffer. Det er jo etter det jeg har forstått ikke lovlig å unnlate å gi kunden beskjed hva produktene inneholder?
Brunhilde Skrevet 27. august 2010 #18 Skrevet 27. august 2010 Jeg beklager, Henrikke, men selv ikke jeg - kynisk som jeg er - kan få meg til å tro noe annet enn at du troller. Leverpostei i karbonadedeigen? Pølser utgått på dato i kjøttdeigen? Hvor gammel var du da du jobbet med dette?
onyx Skrevet 27. august 2010 #19 Skrevet 27. august 2010 OBS! Har jobbet i en liknende ferskvaredisk da jeg gikk på videregående Mat som er pakket av "ferskvaredisken" hos ICA og liknende butikker er ikke nødvendigvis så veldig "fersk". Det er utrolig hvor mye utgått grillpølse man kan lure inn i "karbonadedeig" før kundene begynner å stille spørsmål, for å si det sånn Men det forklarer jo den "annerledes konsistensen". Der jeg jobbet fikk vi alltid beskjed om å blande inn leverpostei og patéer som var gått ut på dato, for å gi kundene illusjonen av at det var fersk vare som ble solgt. Dette med leverpostei var altså i kjøttdeig-produkter. Ok, nå ble kjøttbransjen litt ekkel, også for ei gårdsjente som meg. *Ulp* Jeg har jobbet i mange forskjellige ferskvareavdelinger i ulike butikker og ALDRI opplevd å blande utgåtte pølser eller leverpostei i kjøttdeigen, eller andre produkter vi laget! ÆSJ! Det er jo både ulovelig (regler for mathygiene) og ekkelt.
Duracella Skrevet 27. august 2010 #20 Skrevet 27. august 2010 Dette var nytt for meg, men jeg synes det er godt, så da lar jeg meg ikke påvirke av hva som er inni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå