Gå til innhold

Jeg gir opp med å finne leiglihet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung mann som leter etter et sted å bo, og fant den perfekte leiligheten til meg selv for en stund siden på finn.no. Jeg leste annonsen nøye og fant ut at jeg måtte da være perfekt for denne leiligheten! :biggrin:

Jeg tok kontakt med utleier og fikk til svar: "Dessverre, men vi vil ha kvinnelig student."

I annonsen står det ingenting om at det er det de vil ha, men at leiligheten passer student.

Har også sett etter flere steder å bo, men de leilighetene jeg har råd til å bo i er bare for "kvinnelig student, helst 25+" :sur:

Jeg syns dette er diskriminerende! Det er helt umulig å finne et rolig sted å bo som ikke er for dyrt for en fattig, ung mann som ikke drikker, røyker, roter eller bråker! :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er å sette inn annonse i en lokal avis/på finn. :)

Skjønner utrolig godt at det er frustrerende! Har sett en del på annonser, og de aller aller fleste har ett eller annet punkt med at de vil ha en jente/kvinne. =/

Skrevet

Menn har et rykte på seg for å være festløver..men finns mange solide menn som passer bedre til å leie hos folk enn enkelte uansvarlige kvinner som røyker og lever utsvevende...

Skal du leie i Oslo må du regne med kr 10.000 i leie for 1 person på Frogner på 35 m2.

Skrevet

"Gir opp med å finne leilighet" Siterer denne!

Men i motsetning til deg er jeg en jente, som ikke studerer men har fast jobb.

Har funnet noen leiligheter på finn.no som har vært mitt i blinken for meg,(trodde jeg) men når jeg ringer på dem, får jeg til svar at "nei, vi vil ha en student!"

Hva er i veien med folk? Har like mye "rett" på leilighet som studenter har vel?

:kjefte:

Skrevet

Så kjipt da. Hadde en motsatt erfaring med min samboer da han skulle ha leilighet. Det var en kvinnelig utleier i ca 40-årsalderen, og hun hadde bare hatt dårlig erfaring med kvinnelige leieboere, så samboer fikk leiligheten glatt. Tror mange tenker litt feil når de tror at menn bråker mest.

Kvinner har en tendens til å bråke mye, og særlig hvis det er fest og alle har på sko med hæler. Da blir det mye klikk klakk i golvet :P

Håper du finner noen som vil leie ut til deg :)

Skrevet

Hvorfor i all verden foretrekker de studenter? Må vel være bedre å leie ut til noen med fast jobb og fast inntekt.

Skrevet

Menn har et rykte på seg for å være festløver..men finns mange solide menn som passer bedre til å leie hos folk enn enkelte uansvarlige kvinner som røyker og lever utsvevende...

Skal du leie i Oslo må du regne med kr 10.000 i leie for 1 person på Frogner på 35 m2.

TS her!

Når jeg har tatt kontakt med utleiere, så sier jeg klart i fra at jeg hverken drikker eller røyker, og at jeg liker å ha orden. Så de burde jo skjønne at jeg ikke er noen festløve.

Og jeg ser ikke etter et sted på Frogner i Oslo :sjenert: Jeg ser etter et sted rett utenfor oslo :)

Skrevet

Så du mener en mann må regne med å betale mer?
Skrevet

"Gir opp med å finne leilighet" Siterer denne!

Men i motsetning til deg er jeg en jente, som ikke studerer men har fast jobb.

Har funnet noen leiligheter på finn.no som har vært mitt i blinken for meg,(trodde jeg) men når jeg ringer på dem, får jeg til svar at "nei, vi vil ha en student!"

Hva er i veien med folk? Har like mye "rett" på leilighet som studenter har vel?

:kjefte:

TS her!

:klemmer: Det er da større sjanse for bråk og rot når man leier ut til studenter!

"Nei takk! vi vil ikke ha rolige folk med fast jobb og inntekt!" :klø:

Skrevet

Det trodde jeg åsså, men neida.. Har snakket med noen venner av meg som fikk leiligheten på flekken (studenter,vell og merke) Den ene utleieren hadde da sagt, han ville ha en student fordi han følte en student var mer skikkelig og et ordenmenneske! Kor banalt er ikke det! :sukk:

Skrevet

Det trodde jeg åsså, men neida.. Har snakket med noen venner av meg som fikk leiligheten på flekken (studenter,vell og merke) Den ene utleieren hadde da sagt, han ville ha en student fordi han følte en student var mer skikkelig og et ordenmenneske! Kor banalt er ikke det! :sukk:

TS

Eeeh? :lete:

Skrevet

[

Hvorfor i all verden foretrekker de studenter? Må vel være bedre å leie ut til noen med fast jobb og fast inntekt.

Noen foretrekker studenter og gir dem en leiekontrakt som varer ett år. Da leier utleier ut møblert, dvs en seng, kjøleskap og en kokeplate. Dette som ts opplever er jo forbudt ved norsk lov. Man har ikke lov å definere hudfarge eller yrke, eller kjønn.

Er vel lite å gjøre med det. Anbefaler at du allierer deg med en venninne og at hun leier i ditt navn. Her i byen, foretrekker noen menn, de blir i alle fall ikke gravide. :)

Lykke til, du skal se at det ordner seg.

Skrevet

Dette som ts opplever er jo forbudt ved norsk lov. Man har ikke lov å definere hudfarge eller yrke, eller kjønn.

TS her: Og er det ikke noe å gjøre med det? :tristbla:

Skrevet

TS her: Og er det ikke noe å gjøre med det? :tristbla:

Tror man kan kjøre sak om du har noe skriftlig, men det har du jo ikke siden du aldri fikk en leieavtale. Men det er som sagt ikke iflg. norsk lov å diskriminere som jeg skrev.

Det hjelper masse hvis du har par referanser, noen du har jobbet hos, en lærer eller andre Men å kjøre sak er bortkastet tid og med 99 prosent vil du tape.

Skrevet

Utrolig ikke sant.? :jepp:

Hadde ikke trodd det skulle være så vanskelig å få leid seg en leilighet som det er nå. Og det er diskriminerenes, uansett om en er student eller ikke, mann eller kvinne osv, burde alle hatt like stor "rett" på en leilighet, så lenge en betaler leien sin i tide, og følger den norske lov!

Skrevet

TS her.

Ja det er utrolig! De burde jo se an personen først, syns nå jeg :filer:

Skrevet

Jeg er en ung mann som leter etter et sted å bo, og fant den perfekte leiligheten til meg selv for en stund siden på finn.no. Jeg leste annonsen nøye og fant ut at jeg måtte da være perfekt for denne leiligheten! :biggrin:

Jeg tok kontakt med utleier og fikk til svar: "Dessverre, men vi vil ha kvinnelig student."

I annonsen står det ingenting om at det er det de vil ha, men at leiligheten passer student.

Har også sett etter flere steder å bo, men de leilighetene jeg har råd til å bo i er bare for "kvinnelig student, helst 25+" :sur:

Jeg syns dette er diskriminerende! Det er helt umulig å finne et rolig sted å bo som ikke er for dyrt for en fattig, ung mann som ikke drikker, røyker, roter eller bråker! :sukk:

Kan du ikke si at du er en rolig gutt og en sikker betaler? Og at du studerer og ikke er en festløve?

Hvis du virkelig liker en leilighet, så kan du si dette i tillegg til at du virkelig liker leiligheten, og spørre om de i det minste kan møte deg for å få et inntrykk. Det er lov å prøve seg, vet du :lur:

Tror jeg hadde sagt dette, for om jeg hadde blitt oppgitt og frustrert og desperat nok, så hadde gjort alt for å få den leiligheten jeg likte. :jepp:

:klem:

Skrevet

Som utleier må jeg si at jeg foretrekker ikke-studenter, så det finnes håp dere... (min er dessverre utleid)

Skrevet

Jeg tror også de som leier ut har forskjellige erfaringer. For noen jeg kjenner vil bare leie ut til gutte-studenter, fordi de har inntrykk av at de ikke går på byen, og at de sitter rolig og spiller data hele dagen og studerer. Og de har erfart at jente-studenter bråker, hyler og fester hver helg.

Det fins da virkelig like mange gutter som jenter som er student og fester og herjer på, som det fins jenter og gutter som studerer og er mer rolige.

Og tror mange har erfaring med at de som er unge og jobber, har så mye fritid etter jobb at de bråker mye og fester hver helg.

Men de tenker ikke på at det fins veldig mange rolige folk med fast jobb og inntekt.

Hvis utleieren sitter med en dårlig erfaring, så er den vanskelig å bli kvitt.

Syns iallfall utleierene kan møte hver enkelt person og se ann personen. Og dere som ser etter leilighet, prøv å overbevis utleieren til å møte deg? Utleieren finner fort ut om du er en feste-bærte eller en lesenerd - for å sette det på spissen.

Skrevet

TS her.

Ja det er utrolig! De burde jo se an personen først, syns nå jeg

Er helt enig med deg. Håper uansett at du får snart leilighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...