AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Jeg er konstant sulten, og jeg blir så sliten av det! Jeg trener 3-6 ganger per uke, både kondisjon og styrke, ellers lever jeg en ganske aktiv studenttilværelse. Siden jeg er såpass mye sulten prøver jeg å spise godt, nok og mettende, men er nok ikke alltid jeg lykkes. Frokost; en god porsjon med grøt og kruskalkli. Mellommåtid: smoothie eller knekkebrød. Lunsj: 3-4 brødskiver eller en varm lunsj. Mellommåltid igjen. Middag: en god porsjon. Spiser like mye som min samboer, og han spiser ikke lite. Kveldsmat av og til. Noen dager føles det som om jeg kunne tømt huset for mat.. Jeg synes selv at jeg ikke spiser veldig dårlig eller lite, men jeg er åpen for at jeg tar feil...? Er 177 cm. og veier ca. 64 kg. Noen som har noen tanker om hvorfor jeg er så mye sulten? Takker for alle innspill.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Du er jo ganske aktiv som du sier, og jo mer du trener jo mer mat vil kroppen ha,når du brenner bort så mye. Pass på å få i deg proteiner og fett også, det gir mer metthetsfølelse.
Rødtoppen86 Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Hmmm, kanskje du drikker for lite? Jeg er kjempedårlig på å drikke nok og er ofte sulten selv om jeg har spist nok. Blir ofte skrubbsulten 5 minutter etter middag, men da drikker jeg heller en kopp te og så fikser problemet seg. Så lenge man får i seg det man trenger av næringsstoffer, så kan man jo prøve å drikke hver gang man føler unødig sult.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 Takk for svar! Jeg prøver å være bevisst på et godt inntak av både fett og proteiner, og det metter definitivt noe bedre enn bare brødskiver. Men la oss si at jeg spiser 4 brødskiver til lunsj, da er sannsynligheten for at jeg blir sulten etter 30 min. stor. Spiser jeg en omelett istedet, så kan det hende at det går en time til neste gang jeg blir sulten.. En forskjell, ja, men det kunne forsatt vært enda bedre (les: lenger tid før jeg blir sulten igjen). Jeg drikker egentlig greit med væske, synes jeg. Drikker nok rundt 1,5-2 liter per dag. (er mest vann det går i). Det er jammen godt mat er såpass godt, siden jeg kan/må spise så mye av det, men det er et veldig innhugg i en slunken studentlommebok.. -ts
Lykken Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Jeg vil anbefale deg et høyere inntak av sunne fettsyrer. Selv spiser jeg f.eks havregrøt til frokost, og i stedet for smørøye bruker jeg Cocosa kokosfett. Dette fettet kan du også bruke til å steke kylling, egg osv i. Hvilket pålegg har du på brødskivene/knekkebrødene dine? Du bør satse på noe med proteiner i, magert kjøttpålegg (kylling f.eks) eller kanskje cottage cheese hadde vært noe? Spis mye fiber, og fyll opp måltidene med grønt! Store salater, mos av rotgrønnsaker (tilsatt fett!), belgfrukter (linser/bønner; stort innhold av proteiner! = mettende). Selv har jeg samme problematikk som deg, men jeg trener mye og antar at mye av sultfølelsen faktis er reell. Så jeg spiser mer av alt jeg har nevnt over + alltid svært grovt brød/knekkebrød (fullkorn) ingen raske karbohydrater mye vann mye te frukt som mellommåltid skyr som mellommåltid (proteinrikt og kalorifattig)
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 Takk for svar, Lykken! Jeg bruker ikke noe fett på grøten min, så det kan jeg begynne med. På brødskivene blir det ofte skinke av noe slag, ost eller leverpostei. Pga. kryssallergi må jeg holde meg unna mye grønt og frukt, dessverre. Men belgfrukter skal jeg definitivt begynne å bruke mye mer. Skyr har jeg rett og slett glemt at finnes, men det skal jeg gå til innkjøp av. -ts
Wiggins Skrevet 26. august 2010 #7 Skrevet 26. august 2010 Jeg drikker egentlig greit med væske, synes jeg. Drikker nok rundt 1,5-2 liter per dag. (er mest vann det går i). Det er ganske lite, avhengig av aktivitetsnivå, hvor varmt det er i omgivelsene osv. bør de fleste få i seg minst tre liter hver dag. Mange føler seg sultne selv om de egentlig bare er dehydrerte.
Gjest MooCow Skrevet 27. august 2010 #8 Skrevet 27. august 2010 (endret) Jeg var og sulten hele tiden inntil jeg kuttet ned på karbohydratene. Nå spiser jeg stort sett kjøtt, fisk, grønnsaker, egg og hjemmelaget yoghurt av det fete slaget. Bruker og mye smør og olje i matlagingen, og nå kan det gå flere timer etter et måltid før jeg blir sulten. Det er så deilig å slippe å tenke på mat hele tiden, og å slippe å bli så utrolig sulten og svimmel. Endret 27. august 2010 av MooCow
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 Takk for svar Moocow og Lance! Prøver å være ganske bevisst på å få i meg greit med både fett og proteiner, men lurer litt på om jeg skal prøve å ha et ekstra stort fokus og inntak av det i en liten periode, for å se om det gjør en forskjell. Skal også prøve å få i meg mer væske i løpet av en dag. Det jeg skrev om væskeinntaket mitt gjelder for en dag uten trening. På en dag med trening for jeg i meg hvertfall 1-1,5 liter mer.
Gjest MooCow Skrevet 28. august 2010 #10 Skrevet 28. august 2010 Fett og protein metter bra så man trenger ikke så mye av det for å føle seg mett lenger. Nå kan det faktisk gå opptil 4 timer etter et måltid før jeg må ha mat igjen.
Klips Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 Skal prøve det jeg også. Er som du sier, ts, bra mat er så godt, men jeg blir litt lei av å måtte finne mat hele tiden. Før lunsj, etter lunsj, kveldsmat. Syns ikke jeg gjør annet noen ganger Ikke minst sitter jeg ofte i lange møter hvor jeg ikke klarer å tenke på noe annet enn om vi ikke snart skal få lunsj. For meg er det et latterlig luksusproblem, for all del, siden jeg ikke legger på meg av det og tydeligvis trenger all denne maten hele tiden. Og jeg drikker vann hele dagen også, så det er ikke det. Nå som jeg har lest at en del her inne bedriver periodisk faste har jeg drøyd/droppet frokost noen ganger. Jeg vet det er synd i forhold til alle gamle vedtatte regler, men det virker som om jeg kanskje blir mindre sulten hvis jeg ikke "setter i gang prosessen" for å si det sånn? Sulten på en mer utholdelig måte i hvert fall. Men samtidig lurer jeg på om det er noe lurt, egentlig. Kan alt for lite om dette. Så, ja, dette var jo ikke særlig nyttig for noen, men vi er i hvert fall fler
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #12 Skrevet 29. august 2010 Ja, det er litt ille som du sier, Klips, og nesten konstant gå rundt å tenke på mat. Det hender at jeg spør om hva neste måltid skal bestå av, rett etter jeg er ferdig med mitt forrige store måltid. Det å være mye sulten gjør meg også både ukonsentrert og rastløs. Jeg tar meg selv i å betvile min egen sultfølelse innimellom; for det er jo begrenset hva denne kroppen trenger av mat..? Har dere som er litt mer drevne på måltider bestående av godt med proteiner og fett noen måltidstips? Er begrenset hvor fristende det er med omeletter i lengden... -ts
Gjest MooCow Skrevet 29. august 2010 #13 Skrevet 29. august 2010 Omtrent slik spiser jeg. Frokost: Bacon/kippers/røkt makrell/røkelaks/corned beef, egg, div. grønnsaker, avocado. Grønnsakene kan varieres, og man kan bruke dem rå eller tilberede på forskjellige måter. Og egg kan tilberedes på mange måter, evt. kuttes ut. Lunsj: Middagsrester eller salat med mye kjøtt/fisk og evt. egg eller ost. Nøtter er fint som mellommåltid. Middag: Nok kjøtt eller fisk og masse grønnsaker. Selv spiser jeg knapt poteter, ris og pasta. Bruker masse grønnsaker i stedet. Ikke vær redd for å bruke smør og olje i matlagingen. Ha gjerne en dæsj olivenolje på salaten for eksempel. Kvelds: Hjemmelaget yoghurt av helmelk og gjerne et glass hjemmelaget kefir. Magen min trives bedre når jeg ikke spiser for mye før leggetid, derav kun yoghurt og kefir til kvelds.
Annikken Skrevet 29. august 2010 #14 Skrevet 29. august 2010 (endret) Her er et crazy forslag: Spis sjeldnere og mer. Jeg var også plaget av mye sult i løpet av dagen, og jeg ble kjempeaggressiv om jeg ikke fikk i meg mat. Jeg ble så lei av å være styrt av å måtte planlegge måltider at jeg rett og slett bestemte meg for å prøve periodisk faste. Det går ut på at man har et "vindu" på 8-9 timer i løpet av døgnet der man kan spise. Jeg spiser ikke frokost, men tar heller kaffe med melk. Mitt første måltid er lunsj i elleve-tolvtiden, og da spiser jeg en bolle med salat. Mellommåltid før middag (og noen ganger trening) er en smoothie bestående bare av bær, eller knekkebrød med f.eks. laks. Deretter spiser jeg en stooor middag med masse grønnsaker, noen ganger karbohydrater som ris eller lignende, og kjøtt. (Kotelett, fisk, hva som helst, jeg går ikke inn for å gjøre det magert). Det hender jeg tar kveldsmat, avhengig av når jeg spiste middag. Men stort sett så spiser jeg altså bare 3 måltid i løpet av dagen. Dette er stikk i strid til hva vi er lært opp til her i Norge; her skal vi spise frokost og gjerne spise lite og ofte for å holde sulten i sjakk. Men for meg fungerer det faktisk motsatt: Jeg har større kontroll på sulten og føler meg mye bedre når jeg ikke trenger å smågnafse hele tiden. Mindre stress mtp planlegging av hverdagen er det også. Dessuten er det motbevist at små og hyppige måltider øker forbrenningen; dette er bare tull. Men det kan hindre overspising for en del mennesker, og da er det jo fornuft i det. Det finnes noe som heter "omvendt sukkersyke", som går på at istedenfor at kroppen ikke klarer å produsere nok insulin til å holde blodsukkeret i sjakk (sukkersyke), produserer man FOR MYE insulin. Dermed sendes blodsukkeret rett i bånn, og man er sulten igjen 1-2 timer etter inntatt måltid. Min teori er at jeg har mye mindre svingninger i blodsukkeret når jeg ikke trigger insulinproduksjonen så ofte. Jeg er rett og slett mer stabil i humøret og sulten på grunn av stabilt blodsukker. Det viktigste er jo at du får i deg mat. Hvor ofte og i hvor store mengder er egentlig mindre viktig. Vi er jo "laget" for å innta mat i store mengder 1-2 ganger for dagen, i motsetning til kua, som er laget for å gresse hele dagen... Edit: Leif Endret 29. august 2010 av Annikken
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #15 Skrevet 29. august 2010 Takk for at dere har tatt dere tida til å skrive så gode og lange svar! Til frokostid har jeg såpass lite med tid at der tror jeg jeg skal holde meg til min gode og gamle havregrøt. Er og blir avhengig. Periodisk faste tror jeg ikke er noe for meg, men skal notere meg det bak øret. Har prøvd å gå uten frokost innimellom, og jeg fungerer rett og slett ikke uten mat i kroppen. Blir også et hespetre når jeg har lavt blodsukker, som feks på morningen, så prøver så langt jeg kan å skåne de rundt meg og meg selv for sånne traumatiske stunder. :gjeiper: Men generelt synes jeg PF høres ut som noe som kan virke positivt for både det ene og det andre, så det er veldig bra det fungerer for deg, Annikken. -ts
Annikken Skrevet 29. august 2010 #16 Skrevet 29. august 2010 Jeg kan også være sulten om morgenen (det var "verst" i starten), men kaffen tar seg av det Det føles kanskje helt feil å la være å spise frokost når man faktisk er sulten på morgenen, men for meg har det ført til at jeg klarer å kontrollere blodsukkeret resten av dagen. Og jeg merker ikke noe forskjell på hva jeg orker på trening. Skulle du ønske å prøve det er det hvertfall ikke skadelig
Gjest MooCow Skrevet 10. september 2010 #17 Skrevet 10. september 2010 Det med å spise sjeldnere, og gjerne til faste tider, og større mengder har også hjulpet meg. I tilegg tar jeg tilskudd av krom noe som skal hjelpe på sukkerbalansen. Om det har hatt noen betydning vet jeg ikke, men det var etter at jeg startet med krom jeg virkelig merket en forbedring. Nå prøver jeg faktisk å spise litt mindre for nå blir jeg liksom aldri sulten lenger. Ikke noe særlig å trykke i seg mat når man ikke egentlig er sulten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå